Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2504741_0001.png
Notat
17. december 2021
J.nr. 21-1180111
Kommunikation til virksomhederne om betingelser for
coronalån
SMVdanmark har den 28. oktober 2021 henvendt sig til Skatteudvalget og anmodet om
foretræde vedr. opsagte moms- og skattelån som følge af foreløbige fastsættelser.
SMVdanmark anfører i den forbindelse bl.a., at Skattestyrelsen ikke sender påmindelses-
mails ifm. forskellige indberetningsfrister til omkring 30 pct. af virksomhederne, og at
Skattestyrelsen derfor bør sende påmindelser til virksomhederne via Digital Post. SMV-
danmark foreslår også, at lån ikke opsiges som følge af mindre indberetningsfejl.
Skattestyrelsen redegør i dette notat for de ekstraordinære kommunikationstiltag, som
Skattestyrelsen har gennemført og iværksat for at oplyse virksomhederne om vigtigheden
af at overholde indberetningsfristerne for at kunne beholde coronalån.
Kommunikation om betingelser for låneordninger m.v.
Som oplyst i svar på spørgsmål S 1852 af 1. september 2021 har Skattestyrelsen fokus på
at hjælpe virksomhederne med at huske indberetninger, så de ikke pga. forglemmelser el-
ler fejl får en foreløbig fastsættelse. Skattestyrelsen sender derfor mindst én påmindelse til
virksomhederne ifm. indberetningsfristen. Herudover sendes der for de fleste typer af
indberetninger én eller flere påmindelser for den manglende indberetning. Antallet af på-
mindelser varierer ift. typen af indberetning, men typisk går der ca. 3 uger fra indberet-
ningsfristen til en foreløbig fastsættelse (for punktafgiftsområdet går der dog ca. 10 dage).
Fx vil en virksomhed, der har indberetningsfrist for moms den 1. januar, få både en på-
mindelse og én eller flere rykkere, før den foreløbige fastsættelse foretages ca. den 22. ja-
nuar. Hvis virksomheden ikke har oplyst sin mailadresse, kan der dog ikke sendes en på-
mindelse eller rykkere.
På grund af systemfejl blev der i perioden april til juni 2021 ikke påmindet for indberet-
ning af lønindkomst i indberetningssystemerne LetLøn og eIndkomst. Dette har imidler-
tid ikke hindret virksomhederne i at indberette korrekt.
Herudover har Skattestyrelsen iværksat en række tiltag, der skal oplyse virksomhederne
grundigt om betingelserne for optagelse af rentefrie lån. Ved hver ansøgningsperiode for
en ny låneordning har Skattestyrelsen udsendt breve til virksomheder herom, og det har i
de fleste breve været fremhævet, at virksomhederne skal overholde indberetningsfri-
sterne, da en foreløbig fastsættelse fører til opsigelse af lånene. Dette fremgår desuden af
ansøgningsblanketten på virk.dk, hvor virksomheden via en tjekboks har bekræftet at
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/10-21 fra SMVdanmark om foretræde vedrørende opsagte moms- og skattelån, til skatteministeren
2504741_0002.png
være bekendt med betingelserne for låneordningerne. Herudover er det i de fleste god-
kendelsesbreve, som virksomhederne får tilsendt ved tildeling af lånet, fremhævet med et
selvstændigt afsnit, at virksomheden skal overholde indberetningsfristerne. Det samme
fremgår af Skatteforvaltningens hjemmeside
www.skat.dk/corona,
ligesom der er foreta-
get partnerskabskommunikation til Danske Revisorer (FSR), Dansk Erhverv, SMVdan-
mark, HORESTA m.fl.
For at undgå, at manglende lovpligtige indberetninger fra virksomhederne fører til opsi-
gelse af lån, har Skattestyrelsen i efteråret 2021 iværksat følgende yderligere tiltag:
I september 2021 gennemførte Skattestyrelsen en ringekampagne, hvor en del virk-
somheder med coronalån, som manglede at indberette, blev ringet op og vejledt om
konsekvenser ved ikke at indberette. Målgruppen var virksomheder med A-skat-
og/eller momspligt. Der planlægges to yderligere ringekampagner ifm. større
”runder”
af indberetningsfrister i december 2021 og marts 2022.
Skattestyrelsen sendte ultimo november 2021 et brev via Digital Post til alle virksom-
heder med coronalån for at gøre dem opmærksomme på vigtigheden af at overholde
indberetningsfristerne for ikke at miste lånene og fordelen ved at oplyse en mail-
adresse og dermed modtage påmindelser om indberetningsfristerne. Budskabet i bre-
vet vil desuden blive inkluderet i øvrige corona-relaterede breve i videst muligt om-
fang. Fx sendes i nær fremtid breve via Digital Post til virksomheder med coronalån
for at vejlede om, hvornår og hvordan de skal betale deres lån tilbage.
Teksten på TastSelv Erhverv under Skattekontoen er blevet opdateret med særlig in-
formation om, at manglende indberetninger vil føre til opsigelse af coronalån.
Skattestyrelsen har derudover opdateret indholdet af påmindelser, der udsendes til
virksomheder forud for en indberetningsfrist, samt påmindelser eller rykkere, der ud-
sendes til virksomheder ved manglende indberetninger efter indberetningsfristen.
Nærmere bestemt omfatter opdateringen af teksten rykkere ved momsindberetninger,
påmindelser vedrørende e-indkomst samt påmindelser og rykkere vedrørende punkt-
afgifter. Opdateringerne omfatter således langt de fleste påmindelses- og rykkermed-
delelser, herunder for de største skatter og afgifter i form af A-skat, moms og punktaf-
gifter. Det fremgår nu tydeligt, at en manglende indberetning medfører opsigelse af
coronalån, hvis virksomheden bliver foreløbigt fastsat. Herudover arbejder Skattesty-
relsen på vejledningsfilm om bl.a. indberetningsfrister og øvrige centrale funktioner på
Skattekontoen.
Der er desuden foreløbig afholdt to planlagte dialogmøder med Skattestyrelsens inte-
ressenter/partnerskaber. Her blev der stillet skarpt på kommunikationen omkring vil-
kårene for låneordningerne, og hvordan både Skattestyrelsen og erhvervsorganisatio-
ner fremadrettet kan styrke kommunikationen overfor virksomhederne. Det første
møde var med rådgiverorganisationerne og blev afholdt den 13. oktober 2021, og se-
neste møde var med erhvervsorganisationerne (Dansk Industri, Dansk Erhverv,
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 45: Spm. om kommentar til henvendelsen af 28/10-21 fra SMVdanmark om foretræde vedrørende opsagte moms- og skattelån, til skatteministeren
SMVdanmark, HORESTA, Danmarks Restauranter & Cafeer og Autobranchen Dan-
mark) og blev afholdt den 23. november 2021.
Skattestyrelsen har således iværksat en ekstraordinær kommunikationsindsats for at vej-
lede om de forskellige hjælpepakker som led i at sikre likviditet til borgere og virksomhe-
der, herunder om betingelserne for optagelse og tilbagebetaling af moms- og A-skattelån.
Baggrunden for at påmindelser om indberetningsfrister sendes via e-mail
Påmindelsesmails udsendes til virksomhedens mailadresse og ikke til virksomhedens digi-
tale postkasse. Dette har sin baggrund i de systemmæssige muligheder på det tidspunkt,
hvor Skattestyrelsen begyndte at udsende påmindelsesmails, samt efterfølgende system-
og forretningsmæssige valg. Kanalvalget er begrundet i, hvordan virksomhederne bedst
muligt gøres opmærksomme på indberetningsfristen.
Ikke alle virksomheder reagerer på henvendelser fra Skattestyrelsen, og det gælder også
henvendelser, der udsendes via Digital Post. Skattestyrelsen noterer sig, at SMVdanmark
har fokus på, at påmindelser sendes via Digital Post som en vej til at sikre, at flere virk-
somheder er opmærksomme på disse. Samtidig er der også et hensyn at tage i forhold til
at anvende Digital Post til afgørelser og i mindre grad til servicemeddelelser som påmin-
delser, da mængden af meddelelser i Digital Post kan blive uoverskuelig for nogen virk-
somheder. Derfor er Digital Post ikke nødvendigvis på nuværende tidspunkt en kanal, der
fremmer den rette indberetningsadfærd.
Det er Skattestyrelsens faglige vurdering, at det i denne situation ikke er hensigtsmæssigt
at ændre påmindelser til virksomheder fra e-mail til Digital Post, men Skattestyrelsen vil i
stedet målrette flere direkte tiltag mod de berørte virksomheder, jf. ovenfor. Skattestyrel-
sen vil dog løbende afdække mulighederne for at anvende Digital Post og vurdere, hvilke
henvendelser, der skal tilgå den digitale postkasse. Hvis der træffes nye valg om øget an-
vendelse af Digital Post (fx udsendelse til virksomheder, der ikke har angivet mailadresse),
vil det kræve systemudvikling og derfor en væsentlig implementeringsperiode.
Virksomheder uden registreret mailadresse hos Skattestyrelsen
En udsøgning fra november 2021 viser, at omkring 90 pct. af virksomhederne med en
skattepligt, der kan blive foreløbigt fastsat, er registreret med en mailadresse i Skattestyrel-
sens systemer og modtager dermed også påmindelser fra Skattestyrelsen. Tilslutningen va-
rierer en smule afhængigt af skattepligten.
En virksomhed, som har registreret en mailadresse i TastSelv Erhverv, har mulighed for
efterfølgende på eksempelvis momsområdet at afmelde sig én eller flere servicemails. En
udsøgning på momsregistrerede virksomheder viser, at det fx kun er ca. 0,3 pct. af virk-
somheder med mailadresse, som har valgt at gøre dette.
Det bemærkes, at der vil være tilfælde, hvor mails til virksomhederne ikke går igennem,
selvom virksomheden er registreret med en mailadresse. Dette kan fx skyldes, at virksom-
hederne har ændret deres mailadresse og ikke har oplyst en ny. Det er Skattestyrelsens er-
faring, at dette gør sig gældende for ca. 5-10 pct. af virksomhederne.
Side 3 af 3