Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2558236_0001.png
8. april 2022
J.nr. 2022 - 2959
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 433 af 28. marts 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 433: Spm. om at redegøre for de erhvervsøkonomiske konsekvenser for danske andelsselskaber og andelshavere, hvis de dobbeltbeskattes som følge af Rådets direktiv om sikring af en global minimumsskattesats for multinationale koncerner, til skatteministeren
2558236_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de erhvervsøkonomiske konsekvenser for danske andelssel-
skaber og andelshavere, hvis de dobbeltbeskattes som følge af Rådets direktiv om sikring
af en global minimumsskattesats for multinationale koncerner?
Svar
De foreslåede regler i direktivet betyder bl.a., at koncerner med en global omsætning på
mindst 750 mio. euro om året, herunder andelsselskaber, skal betale en top-up skat i det
land, selskabet er hjemmehørende, hvis den effektive beskatning samlet i de enkelte lande,
koncernen opererer, er under minimumniveauet på 15 pct.
Reglerne omfatter
med enkelte undtagelser
alle selskaber i større koncerner, herunder
andelsselskaber. Der er dog tilvejebragt en række særlige regler, der har til formål at til-
passe den globale minimumsskat til særlige »skatteneutralitetsordninger«, hvor beskatnin-
gen
som det bl.a. gælder for danske andelsselskaber
fortrinsvis finder sted på ejerni-
veau i stedet for på selskabsniveau.
For danske andelsselskaber vil disse regler indebære, at den indkomst, der er omfattet af
reglerne om top-up skat, vil kunne nedbringes. Således vil indkomst, der udloddes som
overskud til andelshavere inden for 12 måneder efter udløbet af indkomståret, og som
undergives beskatning på minimum 15 pct., kunne trækkes fra i den indkomst, der udgør
grundlaget for beregning af den effektive beskatning. Udlodninger vil dermed kunne re-
ducere
eller helt eliminere
betaling af en top-up skat.
Såfremt den effektive beskatning er under 15 pct., og der skal beregnes og betales en top-
up skat, vil et beløb svarende til 5 pct. af den bogførte værdi af et selskabs materielle akti-
ver og lønomkostninger kunne trækkes fra i den indkomst, der skal svares top-up skat af,
efter reglerne om »substansbaseret indkomstudelukkelse«.
Ovennævnte undtagelser fører ikke nødvendigvis til, at danske andelsselskaber efter ind-
førelsen af reglerne om top-up skat kan forvente at blive beskattet uændret i forhold til i
dag. Der kan således være indkomst i et andelsselskab, der efter de foreslåede regler skal
beskattes med en top-up skat op til minimumsniveauet på 15 pct. i andelsselskabet og
herefter som personlig indkomst hos andelshaverne.
Side 2 af 2