Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2558152_0001.png
8. april 2022
J.nr. 2022 - 3267
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 429 af 24. marts 2022 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Per Hvas
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 429: Spm. om, hvornår det forventes, at Skatteforvaltningen vil begynde at anvende hjemlen til at indhente og samkøre data med henblik på at udvikle både machine-learning og analytiske modeller til brug for Skatteforvaltningens kontrol, jf. lovforslag nr. L 73, til skatteministeren
2558152_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af Skatteudvalgets ekspertmøde om dataetik og retssikkerhed
afholdt den 17. marts 2022, jf. SAU alm. del
bilag 165 og 176, oplyse, hvornår det for-
ventes, at Skatteforvaltningen vil begynde at anvende hjemlen til at indhente og samkøre
data med henblik på at udvikle både machine-learning og analytiske modeller til brug for
Skatteforvaltningens kontrol, jf. lovforslag nr. L 73? Endvidere bedes oplyst, om ministe-
ren efter f.eks. 1 års brug af hjemlen vil tage initiativ til en evaluering.
Svar
Med hjemmel i skattekontrollovens § 68 har Skatteforvaltningen i en årrække kunnet sam-
køre oplysninger fra forvaltningens egne it-systemer til brug for myndighedsudøvelse.
Derudover har Skatteforvaltningen
ligeledes med hjemmel i skattekontrollovens § 68
kunnet indhente alle nødvendige oplysninger om fysiske eller juridiske personers økono-
miske og erhvervsmæssige forhold i indkomstregisteret og fra andre offentlige myndighe-
ders registre med henblik på registersamkøring.
Skatteforvaltningen har således i en årrække i et vist omfang benyttet sig af muligheden
for at samkøre data
både til systemudvikling og til brug for Skatteforvaltningens myn-
dighedsudøvelse.
Ud fra overordnede samfunds- og retssikkerhedsmæssige overvejelser, herunder for at
undgå tvivl om rækkevidden af bestemmelsen i skattekontrollovens § 68, blev det vurde-
ret, at det ville være hensigtsmæssigt, at der blev tilvejebragt en særskilt, klar og entydig
hjemmel til, at Skatteforvaltningen kan udvikle machine learning modeller og analytiske
modeller mv., når det er nødvendigt af hensyn til at kunne varetage væsentlige samfunds-
interesser. En sådan hjemmel blev således indsat i skattekontrollovens § 67 a ved L 73, og
loven trådte i kraft den 1. januar 2022.
Efter databeskyttelsesforordningen, som gælder for alle offentlige myndigheder, skal data-
ansvarlige myndigheder sikre, at data kun anvendes til specifikke formål, at der er hjem-
mel til at anvende data, at data minimeres til det, der er nødvendigt i forhold til formålet,
og at data beskyttes med tekniske og organisatoriske it-sikkerhedsmæssige tiltag.
I forhold til de it-sikkerhedsmæssige tiltag har Skatteforvaltningen implementeret den
samme ISO-standard som øvrige statslige myndigheder. Det betyder, at der er et regelsæt
for, hvordan informationer skal beskyttes, og at der findes tekniske og organisatoriske
sikkerhedsforanstaltninger, fx adgangsstyring, kryptering, logning mv.
Eksternt fører Datatilsynet tilsyn med, om reglerne for databeskyttelse overholdes. In-
ternt har Skatteministeriet en DPO (Data Protection Officer), der er uafhængig og over-
våger hele Skatteministeriets koncerns behandling af data.
På den baggrund vurderes der ikke at være behov for allerede på nuværende tidspunkt at
forudsætte en kommende evaluering af hjemlen i skattekontrollovens § 67 a.
Side 2 af 2