Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2584684_0001.png
31. maj 2022
J.nr. 2022 - 3245
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 425 af 24. marts 2022 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 425: Spm. om at oplyse virkningen på de offentlige finanser (umiddelbart, før og efter tilbageløb og adfærd), arbejdsudbud og BNP ved, at børne- og ungeydelsen for børn født efter 31. december 2023 omlægges til et beskæftigelsesfradrag, hvor skatteværdien for en typisk indkomst svarer til ydelsens værdi, til skatteministeren
2584684_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse virkningen på de offentlige finanser (umiddelbart, før og efter tilba-
geløb og adfærd), arbejdsudbud og BNP ved, at børne- og ungeydelsen for børn født ef-
ter 31. december 2023 omlægges til et beskæftigelsesfradrag, hvor skatteværdien for en ty-
pisk indkomst svarer til ydelsens værdi? Såfremt forældrene ikke bor sammen, da deles
beskæftigelsesfradraget mellem forældrene forholdsmæssigt efter, hvor stor en andel af
tiden barnet er hos den enkelte forælder. Foreligger disse oplysninger ikke, da tilgår be-
skæftigelsesfradraget den forældre, hos hvem barnet har folkeregisteradresse. Virkningen
ønskes oplyst for hvert år frem til 2035 og for 2045.
Svar
Spørgsmålet forstås således, at børne- og ungeydelsen skal omlægges til et ligningsmæssigt
fradrag, der i lighed med beskæftigelsesfradraget er knyttet til arbejdsindkomsten. I de føl-
gende beregninger er der forudsat følgende:
- Børne- og ungeydelsen
omlægges til et ligningsmæssigt ”børnefradrag” beregnet ud
fra kommune- og kirkeskattesatsen i en gennemsnitskommune,
jf. tabel 1.
- Det nye børnefradrag kan tilsammen ikke overstige arbejdsindkomsten, jf. at det øn-
skes omlagt til et beskæftigelsesfradrag.
1
- Indkomstaftrapningen af børne- og ungeydelsen omlægges til en tilsvarende ind-
komstaftrapning af børnefradraget.
2
Tabel 1. Satser for børne- og ungeydelsen samt mulige satser for et børnefradrag
Ikke ligedeling
Ligningsmæssigt
Årlig ydelse
børnefradrag
Ligedeling
Ligningsmæssigt
Årlig ydelse
børnefradrag
Alder
---------- kr./år ----------
0 - 2 år
3 - 6 år
7 - 17 år
18.612
14.724
11.592
72.570
57.410
45.200
9.306
7.362
5.796
36.285
28.705
22.600
Anm.: 2022-niveau. Satserne for børnefradrag er fastsat ved at omregne den årlige børne- og ungeydelse med skattevær-
dien af ligningsmæssige fradrag i en gennemsnitskommune (25,6 pct.).
Det bemærkes, at satserne for ligningsmæssige børnefradrag bliver relativt store og i langt
fra alle tilfælde vil kunne rummes i arbejdsindkomsten. Det gælder for bl.a. studerende,
ledige og modtagere af social pension med beskedne arbejdsindkomster, ligesom der vil
kunne forekomme enlige med flere børn og lav indkomst, der ikke vil kunne udnytte hele
fradraget. En omlægning vil derfor have betydelige fordelingsmæssige konsekvenser.
1
2
Arbejdsindkomsten er lig grundlaget for beskæftigelsesfradraget.
Efter gældende regler indkomstaftrappes børne- og ungeydelsen med 2 pct. af den del af ydelsesmodtagerens indkomst
(defineret som grundlaget for topskat), der overstiger 828.100 kr. (2022-niveau). En tilsvarende indkomstaftrapning for
børnefradraget kan ske ved at aftrappe fradraget med 7,8 pct. af den del af fradragsmodtagerens indkomst, der overstiger
828.100 kr. De 7,8 pct. er beregnet som den nuværende sats for indkomstaftrapning på 2 pct. divideret med den gennem-
snitlige kommune- og kirkeskattesats på 25,6 pct.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 425: Spm. om at oplyse virkningen på de offentlige finanser (umiddelbart, før og efter tilbageløb og adfærd), arbejdsudbud og BNP ved, at børne- og ungeydelsen for børn født efter 31. december 2023 omlægges til et beskæftigelsesfradrag, hvor skatteværdien for en typisk indkomst svarer til ydelsens værdi, til skatteministeren
2584684_0003.png
Børne- og ungeydelsen skønnes at medføre udgifter på ca. 15 mia. kr. i 2022. Satserne for
børne- og ungeydelsen reguleres årligt svarende til udviklingen i forbrugerprisindekset to
år forud for det kalenderår, hvor ydelsen udbetales. Da forbrugerpriserne typisk stiger
mindre end løn og BNP, indebærer prisreguleringen isoleret set, at udgifterne til børne-
og ungeydelsen falder realt over tid. Frem mod 2045 skønnes udgifterne således at falde
til ca. 12 mia. kr. opgjort i 2022-niveau.
Omlægningen skønnes at medføre et merprovenu, der målt i umiddelbar virkning skøn-
nes til i størrelsesordenen 0,1 mia. kr. i 2024 stigende til ca. 2 mia. kr., når den er fuldt
indfaset. Provenuprofilen afspejler, at omlægningen kun gælder for børn født efter 31. de-
cember 2023, hvilket vil være tilfældet for flere og flere år frem til og med 2041. Efter til-
bageløb og adfærd skønnes er merprovenu på ca. 0,1 mia. i 2024 stigende til ca. 2,5 mia.
kr. ved fuld indfasning, dvs. i 2042.
Tabel 2. Provenumæssige konsekvenser af en omlægning af børne- og ungeydelsen til et lignings-
mæssigt fradrag
Umiddelbar
virkning
0,1
0,3
0,5
0,7
0,8
0,9
1,1
1,2
1,2
1,3
1,4
1,5
1,6
1,6
1,7
1,8
1,9
2,0
2,0
2,0
2,0
1,9
Virkning
efter tilbageløb
0,1
0,2
0,4
0,5
0,6
0,7
0,8
0,9
1,0
1,0
1,1
1,1
1,2
1,3
1,3
1,4
1,4
1,5
1,5
1,5
1,5
1,5
Virkning
efter tilbageløb
og adfærd
0,1
0,4
0,6
0,9
1,0
1,2
1,3
1,5
1,6
1,7
1,8
1,9
2,0
2,1
2,2
2,3
2,4
2,5
2,5
2,5
2,5
2,4
Mia. kr. (2022-niveau)
2024
2025
2026
2027
2028
2029
2030
2031
2032
2033
2034
2035
2036
2037
2038
2039
2040
2041
2042
2043
2044
2045
Kilde: Skatteministeriets beregninger på lovmodellen.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 425: Spm. om at oplyse virkningen på de offentlige finanser (umiddelbart, før og efter tilbageløb og adfærd), arbejdsudbud og BNP ved, at børne- og ungeydelsen for børn født efter 31. december 2023 omlægges til et beskæftigelsesfradrag, hvor skatteværdien for en typisk indkomst svarer til ydelsens værdi, til skatteministeren
2584684_0004.png
Omlægningen skønnes fuldt indfaset, dvs. i 2042, at indebære en forøgelse af arbejdsud-
buddet med ca. 4.100 fuldtidspersoner og en forøgelse af BNP med ca. 2,9 mia. kr.
Der er i beregningen taget udgangspunkt i, at det nye børnefradrag tilfalder den eller de
forældre, børnene deler husstand med. Bor forældrene sammen, deles fradraget lige mel-
lem forældrene (svarende til den nuværende ligedeling af ydelsen). Bor forældrene ikke
sammen, er det kun den ene forælder, der får et børnefradrag.
Side 4 af 4