Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2558238_0001.png
8. april 2022
J.nr. 2022 - 3305
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 423 af 24. marts 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 423: Spm. om at opdatere svaret på SAU alm. del – spørgsmål 170 (folketingsåret 2020-21) om forskellige effekter af aftalen Grøn omstilling af vejtransporten, til skatteministeren
2558238_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svaret på SAU alm. del
spørgsmål 170 (folketingsåret 2020-21)
om forskellige effekter af aftalen ”Grøn omstilling af vejtransporten”?
Svar
Med Aftale om grøn omstilling af vejtransporten (december 2020) blev bilafgifterne om-
lagt for at understøtte en øget udbredelse af grønne biler. Den samlede aftale indebærer
en samlet CO
2
-reduktion på ca. 2,1 mio. ton i 2030.
Salgstal for 2021 og 2022 viser en tydelig stigning i salget af grønne biler, og at grønne bi-
ler udgør en betydelig andel af salget i alle landets kommuner, om end der er en naturlig
variation fra kommune til kommune.
I besvarelsen af SAU alm. del
spm. 170 (folketingsåret 2020-2021) fremgår aftalens for-
delingsmæssige effekter mv.
Efter sædvanlig praksis genberegnes der ikke virkninger af gennemførte regelændringer.
Disse virkninger indgår i stedet indirekte i forbindelse med de løbende opgørelser af den
strukturelle saldo og det finanspolitiske råderum. Såfremt den realiserede effekt af et ved-
taget tiltag er anderledes end det forudsatte, vil dette således løbende
sammen med rea-
liserede effekter af alle andre relevante tiltag mv.
blive afspejlet i de mellemfristede
fremskrivninger og derfor også i det beregnede finanspolitiske råderum.
Det bemærkes, at aftalepartierne blev enige om at gøre status på aftalen i 2025.
Side 2 af 2