Notat
20. juni 2022
J.nr. 2022 - 3112
Kontor:
Selskab, aktionær og erhverv [SAE]
Initialer:
Bemærkninger til den parlamentariske arbejdsgruppes
beretning om initiativer om iværksætteri
Den parlamentariske arbejdsgruppe om iværksætteri, der har til formål at undersøge mu-
lighederne for at forbedre skattevilkårene for iværksættere, har opstillet 10 initiativer (A-
J), jf. beretning nr. 13 om initiativer fra Skatteudvalgets parlamentariske arbejdsgruppe
om iværksætteri afgivet den 16. marts 2022. Der er tale om følgende initiativer:
A. Skal flere danske virksomheder børsnoteres i Danmark?
B. Skal vi styrke muligheden for at blive iværksætter som studerende eller modtager
af overførselsindkomst?
C. Skal Danmark matche vores nabolande ved tildeling af medarbejderaktier?
D. Skal vi hjælpe iværksættere med at kunne fokusere på at være iværksættere, og er
der brug for yderligere hjælp i opstartsfasen?
E. Skal de fradrag, iværksættere kan modtage, fremrykkes til der, hvor behovet for
likviditet er størst?
F. Skal iværksættere have en fremstrakt hånd, hvis første forsøg kikser?
G. Skal vi gøre brug af nye metoder til at rejse kapital?
H. Skal det være nemmere at investere i startups?
I. Kan vi lette de administrative forpligtelser/økonomiske konsekvenser for iværk-
sættere?
J. Hvordan understøtter vi iværksætteres mulighed for kontakt til et offentlige?
Arbejdsgruppens 10 initiativer kommenteres i det følgende:
Initiativ A. Skal flere danske virksomheder børsnoteres i Danmark?
Arbejdsgruppen (med undtagelse af SF og EL) opfordrer regeringen til at belyse problem-
stillingen til fulde og sikre, at Danmark ikke går glip af både vækst og arbejdspladser,
fordi dansk lovgivning og administrativ praksis ikke tilgodeser de muligheder, der er i at
få flere danske børsnoteringer på grund af bl.a. lagerbeskatningsprincippet, som primært
tilgodeser større virksomheder, der allerede er børsnoterede. Ovenstående kunne fx løses
ved, at ejere af aktier i virksomheder, der bliver børsnoteret, de første 3 år efter børsnote-
ringen selv kunne bestemme, om de vil beskattes efter lagerbeskatnings- eller realisations-
beskatningsprincippet. Samtidig ønsker arbejdsgruppen (med undtagelse af EL), at der re-
degøres for et nyt nabotjek med sammenlignelige lande, da de administrative tilsynsbyrder
ved prospekter i fx Sverige tilsyneladende er væsentligt færre end i Danmark.
ABS