Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2551147_0001.png
30. marts 2022
J.nr. 2022 - 2616
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 388 af 15. marts 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 388: Spm. om at redegøre for konsekvenserne for danske andelsselskaber som følge af forskellene på opgørelsesmetoden i henholdsvis OECD-aftalen om beskatning af den digitale økonomi af 8. oktober 2021 om en global minimumsselskabsskat (spor 2) og EU-direktivet, der skal implementere aftalen, til skatteministeren
2551147_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af samrådet med finansministeren afholdt den 11. marts 2022,
jf. SAU alm. del
samrådsspørgsmål O, redegøre for konsekvenserne for danske andels-
selskaber som følge af forskellene på opgørelsesmetoden i henholdsvis OECD-aftalen
om beskatning af den digitale økonomi af 8. oktober 2021 om en global minimumssel-
skabsskat (spor 2) og EU-direktivet, der skal implementere aftalen, hvor det ser ud til, at
der i OECD-aftalen lægges op til en opgørelse af top-up skatten på internationalt kon-
cernniveau, mens der i direktivet lægges op til en opgørelse på nationalt koncernniveau? I
forlængelse heraf bedes ministeren redegøre for, om regeringen vil arbejde for, at alle
skatter, der er betalt af andelshaverne (fysiske personer og andre enheder) i alle andre
lande (også uden for EU) og uden tidsmæssig begrænsning (dvs. uden 12 måneders-perio-
den) medtages i opgørelsen af global minimumsselskabsbeskatning.
Svar
Der blev den 8. oktober 2021 indgået en historisk, international skatteaftale i OECD,
som bl.a. indebærer, at store, multinationale koncerner skal betale en ekstraskat (»top-up
skat«), hvis den effektive beskatning af koncernens indkomst i et land eller en jurisdiktion
er lavere end 15 pct. (aftalens spor 2).
Der er 137 lande og jurisdiktioner, som har tilsluttet sig OECD-aftalen, herunder alle
EU-landene
1
. Europa-Kommissionen har på den baggrund fremsat et direktivforslag, der
har til formål at sikre en ensartet og konsistent implementering af OECD-aftalen i hele
EU.
De foreslåede regler i direktivet baserer sig på de modelregler for den globale standard for
minimumsbeskatning i spor 2, som OECD's BEPS Inclusive Framework har udarbejdet i
forlængelse af OECD-aftalen. Europa-Kommissionens forslag til direktiv vil således finde
anvendelse på multinationale koncerner med en global omsætning på mindst 750 mio.
euro. Det foreslås dog i direktivet at udvide anvendelsesområdet for at sikre overholdelse
af
EU’s
grundlæggende frihedsrettigheder, herunder etableringsfriheden. Direktivforslaget
omfatter derfor også store rent nationale koncerner.
Det gælder både efter modelreglerne og direktivforslaget, at afgørelsen af, om en koncern,
der er omfattet af reglerne, skal betale top-up skat, skal ske med udgangspunkt i en opgø-
relse af den effektive beskatning af koncernen i hvert af de lande, hvor den er etableret.
Det betyder, at der foretages en samlet opgørelse af den effektive beskatning af koncer-
nens selskaber og faste driftssteder land for land. En høj effektiv beskatning af ét selskab
kan dermed helt eller delvist udligne en lav effektiv beskatning af et andet selskab, når sel-
skaberne er hjemmehørende i samme land. Det kan eksempelvis have betydning for dan-
ske andelsselskaber, der har danske selskaber, der er undergivet almindelig selskabsbeskat-
ning. Hvis den effektive beskatning af koncernen samlet set ligger under
1
Cypern er ikke aftalepart, da Cypern ikke er medlem af IF. Cypern har dog tilkendegivet at støtte aftalen.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 388: Spm. om at redegøre for konsekvenserne for danske andelsselskaber som følge af forskellene på opgørelsesmetoden i henholdsvis OECD-aftalen om beskatning af den digitale økonomi af 8. oktober 2021 om en global minimumsselskabsskat (spor 2) og EU-direktivet, der skal implementere aftalen, til skatteministeren
2551147_0003.png
minimumsniveauet i det enkelte land, opgøres og betales en top-up skat mhp. at bringe
den effektive beskatning op på 15 pct. i det pågældende land.
Reglerne omfatter
med enkelte undtagelser
selskaber i alle større koncerner, herunder
andelsselskaber. Andelsselskaber vil derfor som udgangspunkt skulle betale top-up skat,
såfremt den effektive beskatning er lavere end 15 pct. i det land, hvor andelsselskabet er
hjemmehørende. Der er dog tilvejebragt en række særlige regler, der har til formål at til-
passe den globale minimumsskat til særlige »skatteneutralitetsordninger«, hvor beskatnin-
gen
som det bl.a. gælder for danske andelsselskaber
fortrinsvist finder sted på ejerni-
veau i stedet for på selskabsniveau.
For danske andelsselskaber vil disse regler indebære, at den indkomst, der er omfattet af
reglerne om top-up skat, vil kunne nedbringes. Således vil indkomst, der udloddes som
overskud til andelshavere inden for 12 måneder efter udløbet af indkomståret, kunne
trækkes fra i den omfattede indkomst. Endvidere vil indkomst svarende til 5 pct. af den
bogførte værdi af et selskabs materielle aktiver og lønomkostninger ikke skulle mini-
mumsbeskattes efter reglerne om »substansbaseret indkomstudelukkelse«.
Ovennævnte undtagelser fører ikke nødvendigvis til, at danske andelsselskaber efter ind-
førelsen af reglerne om top-up skat kan forvente at blive beskattet uændret i forhold til i
dag. Det er dog vurderingen, at reglerne med ovennævnte undtagelser er udtryk for det
bedst mulige kompromis, herunder også henset til, at det overordnet har været en dansk
prioritet i forhandlingerne, at den globale standard for minimumsbeskatning bliver så ro-
bust og effektiv som muligt.
Side 3 af 3