Skatteudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
19. august 2022
J nr.
2022 - 257
Skatteudvalget har i brev af 9. marts 2022 stillet mig følgende spørgsmål 373 alm.
del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemed-
lem af udvalget Signe Munk (SF).
Spørgsmål 373
Vil ministeren redegøre for de danske erfaringer med at give tilskud, afgiftsrefusion
og afgiftsfradrag på baggrund aftaleordninger vedrørende energibesparelser, og
hvad fordele og ulemper vil være ved at bruge en tilsvarende model i forhold til
CO
2
-reduktioner?
Svar
Der har eksisteret aftaleordninger på energiområdet i forskellige udformninger si-
den indførelse af de første CO
2
-afgifter for erhvervene i 1990’erne, hvor der blev
indført en aftaleordning for delvist at kompensere de mest energiintensive virksom-
heder for afgiftsstigningen.
Fra 1993 til 2014 eksisterede en aftaleordning, hvor CO
2
-afgiften blev reduceret,
hvis virksomheder indgik en aftale med Energistyrelsen om forskellige former for
energieffektivisering. Ordningen, som var frivillig for virksomhederne, indebar bl.a.,
at energiintensive virksomheder fik reduceret CO
2
-afgiften fra 25 kr./ton CO
2
til 3
kr./ton CO
2
mod en aftale om samtidig at gennemføre energieffektiviserende foran-
staltninger. Den seneste ordning, som ophørte ved udgangen af 2020, var knyttet til
virksomhedernes PSO-betaling, og kompenserede de mest el-intensive virksomhe-
der for en del af PSO-betalingen mod krav om gennemførelse af energieffektive
foranstaltninger.
En aftaleordning kan fx være en ordning, der kompenserer virksomheder for en af-
gift eller anden betaling betinget af modkrav som gennemførelse af energi- og CO
2
-
besparende tiltag. En aftaleordning lemper således fx belastningen af afgiften, og
kan derved begrænse den forventede struktureffekt. En aftaleordning kunne der-
med indføres mhp. at afbøde en afgifts virkning for de, som rammes hårdt, fx fordi
de er meget konkurrenceudsatte eller har begrænsede og dyre omstillingsmulighe-
der.
Kompensationen gennem aftaleordningen afhænger ikke af omkostningerne ved de
stillede krav, ligesom kravene ikke er krav til bestemte energi- eller CO
2
-reduktio-
ner, og kan således anses som en reduktion i fx afgiftsbelastningen. Det betyder, at
Klim a-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/3