Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2567683_0001.png
2. maj 2022
J.nr. 2022 - 2563
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 372 af 9. marts 2022 (alm. del). Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Signe Munk (SF).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 372: MFU spm. om, hvad provenueffekten efter adfærd, erhvervsbelastningen efter tilpasning og de marginale og gennemsnitlige skyggepriser for CO2-reduktionerne vil være, hvis der via Ekspertgruppen for en grøn skattereforms model 2 skal opnås CO2-reduktioner på henholdsvis 5,5 og 6,5 mio. t CO2 fra de virksomheder, der omfattet af ekspertgruppens delrapport I, til skatteministeren, kopi til klima-, energi- og forsyningsministeren
2567683_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvad provenueffekten efter adfærd, erhvervsbelastningen ef-
ter tilpasning og de marginale og gennemsnitlige skyggepriser for CO
2
-reduktionerne vil
være, hvis der via Ekspertgruppen for en grøn skattereforms model 2 skal opnås CO
2
-re-
duktioner på henholdsvis 5,5 og 6,5 mio. t CO
2
fra de virksomheder, der er omfattet af
ekspertgruppens delrapport I?
Svar
De samlede CO
2
-udledninger fra erhverv omfattet af Ekspertgruppens første delrapport
udgør ca. 7,4 mio. ton i 2030, hvoraf udledningerne fra de mineralogiske processer udgør
ca. 2,3 mio. ton. Disse udledninger er opgjort på baggrund af
Klimafremskrivning og -status
2021
korrigeret for den efterfølgende forventede stigning i kvoteprisen
1
. Herud over er
medtaget et potentiale på ca. 3,25 mio. ton fra BECCS/CCS, som skønnes at blive realise-
ret ved et afgifts-/tilskudsniveau på 600-1.000 kr./ton, og hvoraf en mindre del skønnes
at være overlappende med de ca. 7,4 mio. ton. Der er ikke i regi af Ekspertgruppens før-
ste delrapport skønnet over potentialet ud over dette niveau for afgifter eller tilskud.
Holdt op imod de samlede CO
2
-udledninger for erhverv i 2030, dvs. afgiftsgrundlaget, er
reduktioner på 5,5 hhv. 6,5 mio. ton, som der spørges til, meget betydelige.
CO
2
-reduktioner på 5,5 hhv. 6,5 mio. ton i 2030 med udgangspunkt i model 2 vil kunne
nås på flere måder. Det er lagt til grund for besvarelsen, at CO
2
-reduktioner på 5,5 mio.
ton bl.a. nås ved at hæve afgiftssatsen yderligere. Satsen hæves ensartet for alle
dermed
opretholdes de absolutte forskelle i afgiftsniveauerne ved model 2. Desuden er det lagt til
grund, at den maksimale støtte til BECCS/CCS hæves til det højeste afgiftsniveau. Det
indebærer en yderligere forhøjelse af afgiften på 220 kr./ton CO
2
ift. model 2, svarende til
et afgiftsniveau uden for kvotesektoren på 970 kr./ton CO
2
og et tilsvarende maksimalt
tilskud til BECCS/CCS,
jf. tabel 1.
Modellen medfører et skønnet mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på 0,5 mia. kr. i
2030. Den umiddelbare erhvervsbelastning udgør 3,6 mia. kr., mens belastningen efter til-
pasning, fx tilpasning i form af omstilling fra fossilt brændsel til varmepumpe udgør 2,7
mia. kr. Den gennemsnitlige og marginale skyggepris udgør 550 hhv. 970 kr./ton CO
2
.
1
Hertil kommer en efterfølgende opjustering af grundlaget for fiskeri som kan henføres til konsolidering af effekter, som
øger det samlede grundlag fra ca. 7,3 mio. ton CO
2
i 2030 til ca. 7,4 mio. ton.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 372: MFU spm. om, hvad provenueffekten efter adfærd, erhvervsbelastningen efter tilpasning og de marginale og gennemsnitlige skyggepriser for CO2-reduktionerne vil være, hvis der via Ekspertgruppen for en grøn skattereforms model 2 skal opnås CO2-reduktioner på henholdsvis 5,5 og 6,5 mio. t CO2 fra de virksomheder, der omfattet af ekspertgruppens delrapport I, til skatteministeren, kopi til klima-, energi- og forsyningsministeren
2567683_0003.png
Tabel 1. Satser og effekter i 2030 af modeller der reducerer CO
2
-udledningen med 5,5 hhv. 6,5 mio.
ton i 2030 med udgangspunkt i Ekspertgruppens model 2
Afgifts-/tilskudssats
(kr. pr. ton)
Ikke-
kvote/
kvote
CO
2
-reduktion på
ca. 5,5 mio. ton i
2030
CO
2
-reduktion på
ca. 6,5 mio. ton i
2030
970/
595
1.255/
880
Mine-
ralogi-
ske
pro-
cesser
320
605
Maks.
tilskud til
BECCS/
CCS
970
1.000
Provenu og
omkostninger (mia. kr.)
Provenu
efter ad-
færd
Erhvervsbelast-
ning
Efter til-
Umid-
pas-
delbart
ning
1
3,6
5,3
2,7
3,5
CO
2
-skygge-
pris
(kr. pr. ton)
Margi-
nal
Gnst.
-0,5
-0,7
550
600
970
1.255
Anm.: Satser er vist i 2022-priser, ligesom CO
2
-skyggepriser, mens provenuet og erhvervsbelastning er opgjort i 2022-ni-
veau. Det er antaget, at afgifterne løbende indekseres med det generelle prisniveau. Der er efter offentliggørelse af Ek-
spertgruppen for en grøn skattereforms første delrapport foretaget konsolidering af forudsætninger og beregninger. Der er
derfor mindre afvigelser i forhold til det, der er lagt til grund for beregningerne i første delrapport. 1) Erhvervsbelastningen
er opgjort som den umiddelbare afgiftsbelastning fratrukket omstillingsgevinsten ved tilpasning, som opnås fx via en virk-
somheds omstilling fra fossil energi til eldreven varmepumpe.
Kilde: Ekspertgruppen for en grøn skattereforms delrapport I samt tilhørende dokumentationsnotat og egne beregninger.
For at opnå yderligere CO
2
-reduktioner på 1 mio. ton i 2030, så udledningerne reduceres
med i alt 6,5 mio. ton, forhøjes afgiften yderligere 285 kr./ton for alle omfattede erhverv,
til et niveau på 1.255 kr./ton uden for kvotesektoren. Idet der alene er vurderet potentiale
for BECCS/CCS op til et afgifts-/tilskudsniveau på 1.000 kr./ton i regi af Ekspertgrup-
pens første delrapport, er det maksimale tilskud fastsat til 1.000 kr./ton. En sådan model
indebærer et skønnet mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på 0,7 mia. kr. i 2030 og
en umiddelbar erhvervsbelastning på 5,3 mia. kr. Den gennemsnitlige og marginale skyg-
gepris udgør 600 hhv. 1.255 kr./ton CO
2
.
Der er tale om meget betydelige ændringer, der ligger langt ud over erfaringsgrundlaget,
og dermed er de angivne effekter også forbundet med meget betydelig usikkerhed.
Side 3 af 3