Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2554388_0001.png
5. april 2022
J.nr. 2022 - 2423
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 366 af 8. marts 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 366: Spm. om, hvor mange kroner der årligt går til statsstøtte til transport af fossile brændstoffer, til skatteministeren
2554388_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvor mange kroner der årligt går til statsstøtte til transport af
fossile brændstoffer? Såfremt det er muligt, ønskes gerne tal for de seneste ti år samt en
opdeling af, hvorvidt transporten er på land, til søs eller i luften.
Svar
Ved besvarelse af spørgsmålet er det lagt til grund, at spørgsmålet omhandler statsstøtte
til fossile brændsler, som anvendes til transportformål.
Skatteministeriet opgør skatteudgifter, hvoraf de enkelte elementer i princippet kan ud-
gøre statsstøtte, der skal godkendes af EU-Kommissionen.
Skatteudgifterne er i Danmark defineret som en begunstigende afvigelse fra de generelle
skatte- og afgiftsregler, der medfører lavere umiddelbar skattebetaling. Omvendt er en
skattesanktion en skærpende afvigelse, der medfører højere umiddelbar skattebetaling.
Skatteudgifter vedr. fossile brændstoffer til transport er senest opgjort for perioden 2018-
2021,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Skatteudgifter vedr. brændstoffer til transport
Mio. kr., løbende priser
Afgiftsfritagelse for brændstoffer til skibe, færger og fiskere
Afgiftsfritagelse for brændstoffer til fly
Afgiftsfritagelse for brændstoffer og el til tog
Lavere dieselafgift for lastbiler, busser mv.
2018
1.100
110
1)
625
1.350
2019
1.100
100
625
1.350
2020
1.100
100
625
1.400
2021
1.150
100
625
2.700
2)
1) Er ved en fejl opgjort til 990 i Skatteøkonomisk Redegørelse 2021. 2) Stigningen i udgiften fra 2020 til 2021 skyldes i høj
grad en opdatering af grundlaget for den samlede mængde af diesel anvendt til vejtransport, der med det opdateret grund-
lag forudsættes at være en del højere end det hidtil anvendte.
Kilde: Skatteministeriet.
Den relativt lavere afgift på diesel ift. afgiften på benzin opgøres fx som en skatteudgift.
Den højere afgift på benzin kunne i princippet også ses som en skattesanktion. Skatteud-
gifter kan ikke generelt anvendes til at afgøre, om afgiftsstrukturen bidrager til den grønne
omstilling eller ej. En afskaffelse af skatteudgiften vedr. diesel kan fx ske ved at reducere
afgiften for benzin ned til niveauet for diesel, hvilket samlet set vil gøre det billigere at an-
vende fossile brændstoffer.
Danmark har aktuelt ingen statsstøttesager, der vedrører fossile brændstoffer, der anven-
des til transport. Statsstøtte er defineret i art. 107 i Traktaten om den Europæiske Unions
Funktionsmåde som støtte, der ydes ved hjælp af statsmidler under enhver tænkelig form,
og som fordrejer eller truer med at fordreje konkurrencevilkårene ved at begunstige visse
virksomheder eller visse produktioner, uforenelig med fællesmarkedet i det omfang, den
påvirker samhandelen mellem medlemsstaterne.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 366: Spm. om, hvor mange kroner der årligt går til statsstøtte til transport af fossile brændstoffer, til skatteministeren
2554388_0003.png
Der følger en række muligheder for afgiftsdifferentieringer af energibeskatningsdirektivet,
der ikke udgør uforenelig statsstøtte. Disse muligheder afhænger af anvendelsen af energi-
produktet. Efter energibeskatningsdirektivet er udgangspunktet således, at brændstoffer
anvendt i søfart og luftfart ikke skal, men kan afgiftspålægges. Direktivet giver desuden
mulighed for at indføre lavere afgifter på energiprodukter og elektricitet, som anvendes til
personbefordring og godstransport med jernbane mv.
Side 3 af 3