Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2551110_0001.png
30. marts 2022
J.nr. 2022 - 2742
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 363 af 4. marts 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 363: Spm. om at redegøre for statens indtægter fra rumvarmeafgiften de seneste 5 år og estimere, hvad provenueffekten (umiddelbar, samt efter adfærd og tilbageløb) vil være af at ensrette afgiften for rum- og procesvarme fra 2023 og frem, til skatteministeren
2551110_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for statens indtægter fra rumvarmeafgiften de seneste 5 år og esti-
mere, hvad provenueffekten (umiddelbar, samt efter adfærd og tilbageløb) vil være af at
ensrette afgiften for rum- og procesvarme fra 2023 og frem?
Svar
Energiafgifterne på fossile brændsler er differentieret mellem såkaldt rumvarme og pro-
ces. Rumvarme dækker komfortopvarmning mv. i husstande, kontorer mv. Proces omfat-
ter energi anvendt i forbindelse med erhvervenes produktion.
For energi anvendt til rumvarme betaler erhverv samme høje satser som husholdnin-
gerne. For energi til procesformål gælder derimod væsentligt lavere satser. Ud over ener-
giafgift er fossile brændsler til rumvarme og ikke-kvoteomfattet proces omfattet af en
CO
2
-afgift. De samlede energi- og CO
2
-afgifter på rumvarme udgør ca. 1.285 kr./ton
CO
2
, mens det for proces udgør op mod 365 kr./ton CO
2
,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Niveau for energi og CO
2
-afgifter for rumvarme og proces, Kr./ton CO
2
(2022-priser)
Energiafgift
Rumvarme
Proces
1.105
105-185
1)
CO
2
-afgift
179,2
179,2
2)
I alt
1.285
285-365
2)
Anm.: Energiafgiften er omregnet til kr./ton CO
2
ud fra naturgas. 1) Efter
Aftale om grøn skattereform
(2020), hvor grundla-
get for energiafgiften til proces blev udvidet og forhøjet med 6 kr./GJ. Forhøjelsen indfases gradvist fra 2023 og svarer til
ca. 105 kr./ton CO
2
for naturgas. 2) Proces omfattet af EU’s kvotesystem, er fritaget CO
2
-afgift.
Provenuet fra rumvarme skønnes at være faldet fra ca. 7,8 mia. kr. i 2017 til ca. 6,2 mia.
kr. i 2021,
jf. tabel 2.
Det faldende provenu afspejler en gradvis reduktion i anvendelsen af
fossile varmekilder over mod VE og el.
Tabel 2. Provenu fra energi- og CO
2
-afgift vedr. rumvarme 2017-2021
Mia. kr. (2022-niveau)
Provenu fra rumvarme
2017
7,8
2018
7,2
2019
6,8
2020
6,3
2021
6,2
Anm.: Der er taget udgangspunkt i afgiftsgrundlaget for rumvarme vedr. fossile brændsler fra
Klimaaftale for energi og indu-
stri mv.
(juni 2020) og
Klimastatus og -fremskrivning 2021.
Skal afgiften på rumvarme reduceres ned til niveauet for proces, vil det reducere det øko-
nomiske incitament til at begrænse brugen af fossile brændsler. Det vil medføre øgede
CO
2
-udledninger og gå imod den danske 70 pct.-målsætning på klimaområdet. Det er
derfor lagt til grund, at der spørges til en forhøjelse af de samlede procesafgifter til niveau
for rumvarme på ca. 1.285 kr./ton CO
2
. Frem mod 2030 vurderes ensretningen at med-
før et umiddelbart merprovenu på ca. 3,2 mia. kr. Der er tale om en meget kraftig forhø-
jelse, hvor adfærdseffekterne er ud over erfaringsgrundlaget. Det vurderes meget usikkert,
at ensretningen vil medføre et merprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 0,7 mia. kr. i
2030,
jf. tabel 3.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 363: Spm. om at redegøre for statens indtægter fra rumvarmeafgiften de seneste 5 år og estimere, hvad provenueffekten (umiddelbar, samt efter adfærd og tilbageløb) vil være af at ensrette afgiften for rum- og procesvarme fra 2023 og frem, til skatteministeren
2551110_0003.png
Tabel 3. Provenuvirkning af at ensrette afgiften for proces med niveau for rumvarme
Mia. kr. (2022-niveau)
Umiddelbart provenu
Provenu efter tilbageløb
Provenu efter adfærd
2023
4,4
4,1
2,3
2024
4,2
3,9
1,9
2025
4,1
3,8
1,6
2026
3,9
3,6
1,3
2027
3,7
3,4
1,1
2028
3,5
3,3
1,0
2029
3,3
3,1
0,8
2030
3,2
2,9
0,7
Anm.: Proces omfatter alm. proces (kvote og ikke-kvoteomfattet), mineralogiske processer mv. (energirelaterede udlednin-
ger), samt landbrug og gartnerier. Beregninger er lavet med grundlag fra
Klimastatus og -fremskrivning 2021,
dog justeret
for skønnede reduktioner ved den nyeste kvoteprisfremskrivning for 2030 lavet af Finansministeriet i januar 2022.
Side 3 af 3