Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2485515_0001.png
23. november 2021
J.nr. 2021-8175
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 35 af 28. oktober 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 35: Spm. om at bekræfte, at søjle 2 i OECD aftalen om beskatning af den digitale økonomi af 8. oktober 2021 hverken forpligter lavskattelandene til at hæve deres skat eller højskattelandene til at beskatte i stedet, til skatteministeren
2485515_0002.png
Spørgsmål
Kan ministeren bekræfte, at søjle 2 i OECD aftalen om beskatning af den digitale øko-
nomi af 8. oktober 2021 hverken forpligter lavskattelandene til at hæve deres skat eller
højskattelandene til at beskatte i stedet?
Svar
Spor 2 i aftalen af 8. oktober 2021 indebærer, at der indføres en global effektiv mini-
mumsbeskatning på 15 pct. for alle selskaber, der indgår i multinationale koncerner, hvis
årlige omsætning er mindst 750 mio. euro.
Det kan bekræftes, at aftalen af den 8. oktober ikke pålægger lavskattelande en pligt til at
hæve deres skatter eller højskattelande en pligt til at beskatte i stedet. Gennemførelsen af
minimumsbeskatningen sker i stedet efter de regler, der beskrives nedenfor.
De nærmere regler om minimumsbeskatningen
(i aftalen benævnt ”Global
anti-Base Ero-
sion Rules” eller ”GloBE
rules”) har karakter af en aftalt
fælles tilgang
mellem landene. Det
betyder, at det står det enkelte land frit for at implementere reglerne i national ret. De lande,
der gør det, skal sikre, at de nationale regler er i overensstemmelse med aftalen. Samtidig
skal det enkelte land
også hvor det vælger ikke at implementerer reglerne
anerkende
andre landes ret dertil.
GloBE-reglerne består af en primær regel og en sekundær regel. Den primære regel inde-
bærer, at det ultimative moderselskab i en multinational koncern vil blive beskattet af ind-
komsten i et udenlandsk datterselskab, hvis den effektive beskatning af datterselskabet er
lavere end minimumsniveauet på 15 pct. Det ultimative moderselskab vil i sådanne til-
fælde skulle betale en ekstraskat (i aftalen benævnt en
”top-up tax”), der bringer den sam-
lede effektive beskatning af datterselskabet op på 15 pct.
Hvis det ultimative moderselskab er hjemmehørende i et land, der har valgt ikke at ind-
føre GloBE-reglerne, og hvis det ultimative moderselskab ejer det lavt beskattede selskab
gennem et mellemliggende moderselskab (eller gennem en række af mellemliggende mo-
derselskaber), vil ekstraskatten i stedet skulle betales af det øverste mellemliggende sel-
skab i ejerkæden, der er hjemmehørende i et land, der har indført GloBE-reglerne.
Hvis ingen af de koncernselskaber, der direkte eller indirekte ejer det lavt beskattede dat-
terselskab, er hjemmehørende i lande, der har indført GloBE-reglerne, vil den sekundære
regel finde anvendelse. Efter denne regel kan lande, der har indført GloBE-reglerne, og
hvori andre selskaber i koncernen
fx et datterselskab til det udenlandske, lavt beskattede
selskab
er hjemmehørende, gennemføre minimumsbeskatningen ved fx at nægte fradrag
for betalinger fra dette datterselskab til det udenlandske lavt beskattede moderselskab.
GloBE-reglerne må derfor samlet set anses for at reducere incitamentet for multinatio-
nale koncerner til at placere indkomst i lavskattelande, ligesom de vil skabe et væsentligt
økonomisk incitament for lavskattelande til at forhøje deres effektive selskabsbeskatning
til mindst 15 pct.
Side 2 af 2