Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2563694_0001.png
26. april 2022
J.nr. 2022 - 1967
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 338 af 22. februar 2022 (alm. del). Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Søren Søndergaard (EL).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 338: Spm., om ministeren vil udarbejde en oversigt over skattefordele for almene fonde, herunder skattefriheden for gaver til fonde, transparensreglen (også kaldet overførselsreglen) og konsolideringsfradrag, og en oversigt over skatteværdien af disse fordele, til skatteministeren
2563694_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren udarbejde en oversigt over skattefordele for almene fonde, herunder skat-
tefriheden for gaver til fonde, transparensreglen (også kaldet overførselsreglen) og konso-
lideringsfradrag, og en oversigt over skatteværdien af disse fordele?
Svar
Reglerne om beskatning af fonde mv. findes i fondsbeskatningsloven. Loven dækker
fonde, der er omfattet af de civilretlige regler i fondsloven, (ikke-erhvervsdrivende fonde)
erhvervsfondsloven (erhvervsdrivende fonde) og visse foreninger fx brancheforeninger.
Det overordnede formål bag fondsbeskatningsreglerne er at tilskynde fonde til at varetage
deres særlige formål, nemlig at foretage samfundsnyttige uddelinger. Reglerne bygger på
en incitamentsordning, hvor fonde i udstrakt grad har mulighed for at eliminere beskat-
ningen, hvis de uddeler deres overskud til værdi for samfundet. Hvis der ikke foretages
uddelinger, og overskuddet dermed forbliver i fonden, bliver de som udgangspunkt be-
skattet på samme måde som aktieselskaber.
Som udgangspunkt beskattes fonde, der er skattepligtige efter fondsbeskatningsloven, så-
ledes på samme måde som aktie- og anpartsselskaber. Dette udgangspunkt modificeres
dog af en række særlige regler, der er fastsat ud fra hensynet til fondenes særlige formål og
virke.
Fradrag for uddelinger og hensættelser til almennyttige formål
En væsentlig modifikation i forhold til den almindelige selskabsbeskatning er, at fonde
ved indkomstopgørelsen kan fradrage uddelinger og hensættelser til almennyttige og al-
menvelgørende formål samt hensættelser til konsolidering af fondskapitalen,
jf. også neden-
for.
Fondes adgang til at fradrage uddelinger og hensættelser til almennyttige formål samt
hensættelser til konsolidering af fondskapitalen er dog i et vist omfang begrænset af den
såkaldte prioriteringsregel. Prioriteringsreglen indebærer, at fradrag for uddelinger og hen-
sættelser, herunder hensættelser til konsolidering, kun kan foretages, i det omfang de
overstiger summen af fondens bundfradrag og skattefri udbytteindtægter.
På baggrund af oplysninger om fondenes uddelinger og hensættelser i perioden 2017-
2020 skønnes, at fondene årligt foretager uddelinger og hensættelser til almennyttige for-
mål for ca. 20 mia. kr. opgjort i 2022-niveau.
På denne baggrund skønnes den skattemæssige værdi af fradragsmulighederne, bereg-
ningsteknisk opgjort ved virkningen af en afskaffelse af fradraget, at udgøre knap 3�½ mia.
kr. årligt opgjort i umiddelbart merprovenu, svarende til ca. 2�½ mia. kr. efter tilbageløb.
Der foreligger ikke umiddelbart et grundlag, der kan danne grundlag for en nærmere vur-
dering af evt. adfærdseffekter.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 338: Spm., om ministeren vil udarbejde en oversigt over skattefordele for almene fonde, herunder skattefriheden for gaver til fonde, transparensreglen (også kaldet overførselsreglen) og konsolideringsfradrag, og en oversigt over skatteværdien af disse fordele, til skatteministeren
2563694_0003.png
I provenuskønnet er der så vidt muligt søgt at korrigere for, at en del af fondenes indtæg-
ter består af skattefrie udbytter fra datterselskaber, som ifølge prioriteringsreglen skal an-
ses for uddelt før de skattepligtige indtægter.
Konsolideringsfradraget
Konsolideringsfradraget indebærer, at fonde kan fradrage hensættelser til konsolidering af
fondskapitalen ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst. Formålet med dette konso-
lideringsfradrag var oprindeligt at værne mod udhuling af fondskapitalen. Fradraget kan
ikke overstige 4 pct. af de almenvelgørende eller på anden måde almennyttige uddelinger,
der er foretaget i indkomståret. Der gives således reelt et fradrag på 104 pct. for sådanne
uddelinger.
Det skønnes på baggrund af fondenes uddelinger i perioden 2017-2020, at den skatte-
mæssige værdi af fradragsmulighederne, beregningsteknisk opgjort ved virkningen af en
ophævelse af konsolideringsfradraget, udgør i størrelsesorden ca. 20 mio. kr. årligt opgjort
i umiddelbart merprovenu svarende til ca. 10 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Bundfradrag for ikke-erhvervsmæssig indkomst
Fonde har også et årligt bundfradrag på 25.000 kr. for indkomst, der vedr. ikke-erhvervs-
mæssig virksomhed,
såkaldt ”øvrig indkomst”, der
bl.a. omfatter renteindtægter, skatte-
pligtige udbytter mv.
Skatteudgiften forbundet med bundfradraget skønnes være marginal, hvilket skal ses i ly-
set af, at de fleste fonde kan undgå beskatning via fradraget for deres uddelinger inklusiv
konsolideringsfradraget på samlet 104 pct.
Transparensreglen (overførselsreglen)
Transparensreglen (overførselsreglen) giver fonds- og foreningsejede selskaber mulighed
for at blive fritaget fra beskatning af en ellers skattepligtig indkomst, hvis indkomsten
overføres til fonden eller foreningen. Anvendelse af reglen indebærer dog, at hele det
overførte beløb uddeles eller hensættes til almenvelgørende eller på anden måde almen-
nyttige formål.
På baggrund af Skatteministeriets oplysninger skønnes der i perioden 2012-2016 i gen-
nemsnit overført fradrag for ca. 6 mia. kr. årligt ved brug af transparensreglen. På dette
grundlag vurderes den skattemæssige værdi af transparensreglen, beregningsteknisk op-
gjort ved virkningen af en ophævelse af transparensreglen, at udgøre ca. 1,3 mia. kr. årligt
opgjort i umiddelbart merprovenu, svarende til ca. 1,0 mia. kr. årligt efter tilbageløb. Der
foreligger ikke et grundlag, der muliggør en nærmere kvantificering af evt. adfærdseffek-
ter. Fondene vil dog i et vist omfang kunne reducere merprovenuet ved at lægge er-
hvervsvirksomhed direkte i fonden fremfor at have den liggende i et datterselskab.
Det bemærkes, at ovenstående merprovenu er en delmængde merprovenuet ved en af-
skaffelse af fradraget for uddelinger og hensættelser til almennyttige formål. De to prove-
nuer kan således ikke lægges sammen.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 338: Spm., om ministeren vil udarbejde en oversigt over skattefordele for almene fonde, herunder skattefriheden for gaver til fonde, transparensreglen (også kaldet overførselsreglen) og konsolideringsfradrag, og en oversigt over skatteværdien af disse fordele, til skatteministeren
2563694_0004.png
Skattefrihed for gaver til grundkapitalen
Fonde er skattepligtige (indkomstskattepligtsprocent for fonde er 22 pct.) af gaver, som
fonden modtager, og som skal anvendes til uddeling. Skatteprocenten udgør aktuelt 22
pct. Gaver til fonde er dog som udgangspunkt skattefrie, hvis gavens værdi tilføres fon-
dens grundkapital og skal som udgangspunkt ikke indrapporteres til skattemyndighe-
derne. Der foreligger ikke et grundlag, der muliggør et skøn over omfanget.
Side 4 af 4