Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2539064_0001.png
7. marts 2022
J.nr. 2022-1625
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 324 af 9. februar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Jeppe Bruus
/ Nina Legaard Kristensen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 324: Spm. om skriftligt at orientere udvalget om indholdet af den DBO, som regeringen har indgået med Frankrig, herunder provenueffekter, til skatteministeren
2539064_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes skriftligt orientere udvalget om indholdet af den DBO, som regeringen
har indgået med Frankrig, herunder provenueffekter. Den henvises til pressemeddelelsen
”Danmark og Frankrig indgår skatteaftale til fordel for borgere og virksomheder” fra
Skatteministeriet den 4. februar 2022.
Svar
Den danske regering og den franske regering har den 4. februar 2022 undertegnet en ny
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Frankrig. Det er forhåbningen, at
den nye dobbeltbeskatningsoverenskomst vil kunne ratificeres i begge lande i løbet af
2022 med henblik på at kunne få virkning fra 1. januar 2023.
Dobbeltbeskatningsoverenskomsten er
indgået med udgangspunkt i OECD’s modelover-
enskomst, men indeholder også kompromiser som følge af særlige hensyn til henholdsvis
franske og danske interesser.
Herunder udmønter dobbeltbeskatningsoverenskomsten den såkaldte principerklæring,
som blev indgået i april 2019 mellem Skatteministeriet og det franske finansministerium.
Erklæringen indebærer et kompromis, der medfører, at Danmark tillægges en beskat-
ningsret til pensioner udbetalt fra Danmark til personer bosiddende i Frankrig. Denne be-
skatning sker efter et såkaldt
”omvendt
credit”
princip,
hvilket indebærer, at der tages
højde for den skat, der betales af pensionen i Frankrig ved opgørelsen af den danske skat.
Dobbeltbeskatningsoverenskomsten indebærer også, at danske virksomheders admini-
strative byrder lettes, ligesom danske virksomheder fremadrettet vil undgå kildebeskat-
ning på en række serviceydelser. Herudover nedsættes kildeskatten på udbytte fra porte-
føljeaktier og rente- og royaltybetalinger undtages helt fra kildebeskatning.
Endelig indeholder dobbeltbeskatningsoverenskomsten de nyeste internationale standar-
der, som i vidt omfang har til formål at værne imod skatteunddragelse og dobbelt ikke-
beskatning, dvs. den situation, hvor en indkomst ikke beskattes i nogen af landene.
Dobbeltbeskatningsoverenskomstens bestemmelser vedrørende pensioner skønnes med
betydelig usikkerhed at medføre et mindreprovenu i omegnen af 15 mio. kr. i 2023 og et
varigt årligt mindreprovenu i omegnen af 30 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Herud-
over kan der komme et merprovenu fra mindre creditlempelse som følge af nedsættelsen
af kildeskatten på udbytter fra porteføljeaktier til 15 pct. Merprovenuet herfra vil blive
konsolideret i forbindelsen med fremsættelse af et kommende lovforslag.
Den indgåede aftale er vedlagt dette svar og kan også findes i sin fulde ordlyd på Skatte-
ministeriets hjemmeside.
Det forventes, at regeringen vil fremsætte et lovforslag i efteråret med henblik på, at Fol-
ketinget kan give regeringen samtykke til at tiltræde dobbeltbeskatningsoverenskomsten. I
lovforslaget vil der være en detaljeret gennemgang af aftalens bestemmelser.
Side 2 af 2