Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2482851_0001.png
18. november 2021
J.nr. 2021 - 8084
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 32 af 28. oktober 2021 (alm. del).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 32: Spm. om kommentar til præsentation anvendt under foretræde den 28. oktober 2021 fra DRC Danmarks Restauranter og Cafeer, til skatteministeren
2482851_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere præsentationen fra foretrædet den 28. oktober 2021 fra
DRC Danmarks Restauranter og Cafeer om skattefrie gavekort, jf. SAU alm. del - bilag
25.
Svar
Danmarks Restauranter og Cafeer (DRC) opfordrer til, at den midlertidige skattefrihed
for arbejdsgiverbetalte gavekort til oplevelser gøres permanent, da skattefriheden vil
støtte deres branche, som fortsat er økonomisk udfordret. DRC henviser bl.a. til, at det
vil være en regelforenkling, som frigør ressourcer hos Skattestyrelsen og medfører lem-
pelse af administrative byrder hos arbejdsgiverne. Endvidere henviser DRC til de norske
regler for skattefri personalegoder.
Som det fremgår af mit svar på SAU alm. del spm. 9 (2021-22), blev den midlertidige
skattefritagelse i ligningslovens § 16, stk. 17, indført for at understøtte oplevelsesindu-
strien, herunder restauranter og hoteller mv., på et tidspunkt, hvor COVID-19-pande-
mien medførte ekstraordinære udfordringer for mange virksomheder, men situationen er
nu en anden
også selv om vi stadig lever med COVID-19. Der er generelt en stærk
økonomisk udvikling i Danmark, og over sommeren har der været stor aktivitet inden for
mange dele af oplevelsesindustrien, herunder restauranter.
Det skatteretlige udgangspunkt for beskatning af aflønning er at beskatte ens, uanset om
aflønningen sker kontant eller på anden vis, fx i form af personalegoder. Hvis den midler-
tidige skattefritagelse gøres permanent, vil det desuden indebære et statsligt mindrepro-
venu på samme måde som skattefritagelse af kontantløn eller andre personalegoder.
Da den midlertidige skattefritagelse blev indført, blev det skønnet at ville medføre et min-
dreprovenu på ca. 250 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. En permanent skattefritagelse
må forventes at øge udbredelsen og skønnes med stor usikkerhed at medføre et årligt
mindreprovenu i størrelsesordenen 350 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Et sådant
mindreprovenu skal finansieres, fx ved en skatteforhøjelse. Det anførte om, at fradraget
næppe vil betyde flere gaver, vurderes således ikke at være korrekt. Det bemærkes i øvrigt,
at fradraget for arbejdsgiverbetalte gavekort til oplevelser ikke påvirker muligheden for at
give arbejdsgiverbetalte gaver omfattet af den såkaldte lille bagatelgrænse.
For så vidt angår de norske regler henviser jeg til mit svar på SAU alm. del spm. 33 (2021-
2022).
For så vidt angår det anførte om, at skattefritagelsen frigør ressourcer hos Skattestyrelsen
og medfører lempelser af administrative byrder hos arbejdsgiverne, henvises til bemærk-
ningerne til lovforslaget om bl.a. skattefritagelse af visse gavekort til oplevelsesøkonomi i
2021 (lovforslag nr. L 161, 2020-2021). Her blev det vurderet, at skattefritagelsen af ar-
bejdsgiverbetalte gavekort til oplevelser ikke havde nævneværdige konsekvenser for er-
hvervslivet, og der er ikke anført administrative lettelser for Skattestyrelsen. Endvidere
har en særbestemmelse, hvorefter visse gavekort fritages fra beskatning efter nærmere be-
tingelser, ikke karakter af forenkling i forhold til det generelt gældende udgangspunkt om
beskatning.
Side 2 af 2