Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2571554_0001.png
9. maj 2022
J.nr. 2021 - 9489
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 158 af 15. december 2021 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 316: MFU spm. om ministeren enig i vismændenes analyse om bilbeskatning der bl.a. anbefaler en forhøjelse af bilbeskatningen med i alt 19 mia. kr. (efter tilbageløb og adfærd), til skatteministeren
2571554_0002.png
Spørgsmål
Af Skatteøkonomisk Redegørelse fra oktober 2021 fremgår det på s. 268, boks 8.3, at
Skatteministeriet vurderer, at afgifterne på konventionelle biler er højere end de eksterne
omkostninger. Vil ministeren oplyse, om denne konklusion ændres, såfremt Skattemini-
steriet i stedet anvender de trængselsomkostninger (pr. km), der blev opdateret i august
2020 på baggrund af et arbejde i Vejdirektoratet, jf. de transportøkonomiske enhedspri-
ser?
Svar
I Skatteøkonomisk Redegørelse 2021 er de eksterne omkostninger opgjort af DMØR i
2018 lagt til grund, hvilket også delvist indgik i Bilkommissionens arbejde.
Inden for de seneste år er der præsenteret en række analyser af størrelsesordenen på de
eksterne omkostninger ved bilkørsel. Analyserne varierer dog betydeligt i deres valg af
estimater for de eksterne omkostninger knyttet til privatbilisme,
jf. svaret på SAU alm. del
spm. 157.
Derfor planlægges nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe mellem Finansministeriet,
Transportministeriet og Skatteministeriet bl.a. mhp. at kortlægge enhedsværdier for de
eksterne omkostninger tilknyttet kørsel,
jf. svaret på SAU alm. del
spm. 157.
I den seneste version af Transport Økonomiske Enhedspriser (TØE) fra 2021 er omkost-
ningerne opgjort til at være ca. 1,16 kr./km, mens de er opgjort til ca. 1,23 kr./km i
DMØR’s seneste opgørelse.
De gennemsnitlige afgifter for konventionelle personbiler
skønnes at udgøre ca. 1,04 kr./km,
jf. figur 1.
Således er de eksterne omkostninger nogen-
lunde på samme niveau som afgifterne, hvis TØE (2021) og DMØR (2021) lægges til
grund, mens de eksterne omkostninger ligger under afgiftsniveauet, hvis DMØR (2018)
og Bilkommissionen (2020) lægges til grund,
jf. figur 1.
Figur 1. Afgifter og marginale eksterne omkostninger i 2021
Kr. pr. km
1,4
1,2
1,0
0,8
0,6
0,4
0,2
0,0
Afgifter
Eks.
Eks. omk. -
omk. - DMØR Bilkommissionen
2018
Eks.
Eks. omk. - TØE
Omk. - DMØR
1.96
2021
Anm.: Beløb er angivet i 2021-niveau. Der er taget udgangspunkt i konventionelle biler.
Kilde: Egne beregninger.
Side 2 af 2