Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2537554_0001.png
3. marts 2022
J.nr. 2022 - 1613
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 309 af 3. februar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kim Valentin (V).
Jeppe Bruus
/ Merete Godvin Jensen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 309: Spm. om at skønne BNP-effekten og effekten på de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb og provenu efter tilbageløb og adfærd) ved en forhøjelse af bundfradraget til henholdsvis 1, 2, 3, 4, 5, 10 og 50 mio. kr. ved overdragelse af erhvervsvirksomhed, til skatteministeren
2537554_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren skønne BNP-effekten og effekten på de offentlige finanser (umiddelbart
provenu, provenu efter tilbageløb og provenu efter tilbageløb og adfærd) ved en forhø-
jelse af bundfradraget til henholdsvis 1, 2, 3, 4, 5, 10 og 50 mio. kr. ved overdragelse af
erhvervsvirksomhed?
Svar
Spørgsmålet forstås således, at der ønskes en vurdering af effekterne på BNP og de of-
fentlige finanser ved at indføre et generelt bundfradrag ved værdiansættelsen af overdra-
gerens samlede erhvervsvirksomheder i forbindelse med beregning af bo- og gaveafgiften.
I afrapporteringen fra
Ekspertgruppen om værdiansættelse ved generationsskifte
(november 2021)
foreslås, at et sådan fradrag kan indgå i en samlet set provenuneutral model. I nedenstå-
ende redegøres for effekterne på provenu og BNP ved at indføre bundfradraget isoleret
set. Det bemærkes, at bundfradraget ikke eksisterer i dag, og en indførelse vil derfor
kræve en nærmere afgrænsning og udvikling.
I tabel 1 er vist de skønnede årlige provenuvirkninger i et gennemsnitligt år. Skønnet er
forbundet med betydelig usikkerhed og vil kunne variere betydeligt afhængig af antallet af
virksomheder mv., der generationsskiftes i det enkelte år.
Tabel 1. Mindreprovenu ved indførelse af bundfradrag
Umiddelbart
mindreprovenu
70
140
200
270
300
470
1.690
Mindreprovenu efter
tilbageløb
50
100
160
210
230
360
1.300
Mindreprovenu efter
tilbageløb og adfærd
50
100
160
210
230
360
1.300
Bundfradrag
1 mio. kr.
2 mio. kr.
3 mio. kr.
4 mio. kr.
5 mio. kr.
10 mio. kr.
50 mio. kr.
Anm. I provenuvurderingen lægges det beregningsteknisk til grund, at der årligt generationsskiftes ca. 450 virksomheder.
Det bemærkes, at jo højere fradraget sættes, desto færre vil være i stand til at udnytte fradraget fuldt ud, da virksomhedens
samlede værdi overstiger bundfradraget.
Kilde: Skatteministeriet
Generelt kan bo- og gaveafgiften ses på linje med anden beskatning af kapitalindkomst og
virker i denne forstand på samme måde som fx aktieindkomstskat, der reducerer investo-
rernes afkast og dermed kan mindske incitamentet til at investere. Det indebærer isoleret
set, at et bundfradrag vil trække i retning af en positiv virkning på BNP. Hertil kommer
dog, at arv kan være ”utilsigtet” i den forstand, at formuen fx kan være
opbygget ud fra et
forsigtighedshensyn i lyset af usikkerheden om den enkeltes livslængede mv. Det taler for,
at beskatning af arv er mindre forvridende, og at BNP-virkningen derfor er mindre end
en lempelse af andre skatter på fx kapitalindkomst. Endelig kan de, der modtager arv og
gave, tænkes at reducere arbejdsudbuddet som følge af, at deres økonomiske råderum
øges.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 309: Spm. om at skønne BNP-effekten og effekten på de offentlige finanser (umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb og provenu efter tilbageløb og adfærd) ved en forhøjelse af bundfradraget til henholdsvis 1, 2, 3, 4, 5, 10 og 50 mio. kr. ved overdragelse af erhvervsvirksomhed, til skatteministeren
2537554_0003.png
Et bundfradrag i bo- og gaveafgiften ved generationsskifte af erhvervsvirksomheder vil
endvidere medføre en selektiv begunstigelse af erhvervsaktiver, der overdrages indenfor
familien. Det tilskynder til, at overdragelsen sker inden for familien, selv om det sam-
fundsøkonomisk i nogle tilfælde ville være mere hensigtsmæssigt med eksempelvis en
børsnotering eller et salg til andre investorer. Den asymmetriske beskatning indebærer et
forvridningstab og trækker isoleret set i retning af lavere BNP.
Indførelsen af bundfradraget vil således have modsatrettede effekter på BNP, og den
samlede effekt skønnes at være minimal.
Side 3 af 3