Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2524959_0001.png
3. februar 2022
J.nr. 2022 - 822
Kontor:
Forretning og Styring 1 [FS1]
Initialer:
Tobias.Nissen
Samrådsspørgsmål H
- Tale til besvarelse af spørgsmål H den 3. februar.
[Spørgsmål H]
Vil ministeren kommentere kritikken af Skatteministeriet i beretning nr.
3/2021 om momskontrollen med EU-handel, jf. SAU alm. del
bilag
40. Se endvidere SAU alm. del
bilag 113 og svar på SAU alm. del
spørgsmål 99, 110-116.
[Indledning]
Jeg vil starte med at takke for indkaldelsen til samrådet. Moms udgør
en stor del af Danmarks statsindtægter og vedrører både de danske
borgere og virksomheder. Det er derfor et område, som regeringen
prioriterer højt.
Indledningsvist vil jeg understrege, at jeg tager kritikken fra Rigsrevisi-
onen og Statsrevisorerne meget alvorligt. Det er en absolut
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. februar 2022 om kritikken af Skatteministeriet i beretning nr. 3/2021 om momskontrollen med EU-handel, til skatteministeren
2524959_0002.png
kerneprioritet for regeringen, at Danmark har en stærk og tidssvarende
skatteforvaltning. Det skal være nemt for de borgere og virksomheder,
der ønsker at gøre det rigtige og svært for de få, som forsøger at snyde
fællesskabet.
Momsområdet er kendetegnet ved, at det grundlæggende er baseret på
tillid. Derfor fører Skattestyrelsen en effektiv kontrol med de ressourcer,
de har til rådighed, hvor virksomheder udvælges til kontrol ud fra risiko
og væsentlighed. At kontrollere en virksomhed kan tage lang tid og vil
ofte kræve, at virksomheden bidrager med bilag og andet materiale.
Derfor glæder det mig, at Skattestyrelsen er enormt dygtige til at udvælge
de
rigtige
virksomheder til kontrol. Skattestyrelsens udvælgelse betyder,
at virksomheder som har orden i sagerne, så vidt muligt bliver ladt i fred.
Udvælgelsen betyder også, at en stor del af de fejl, som opstår, bliver
rettet, og at dem, som bevidst forsøger at snyde, bliver fanget.
Men selvom Skattestyrelsen er dygtige og fortsat bliver dygtigere til at
udvælge de rigtige virksomheder til kontrol, så er momsområdet fortsat
et sted, hvor vi kan gøre mere. Det er også det, beretningen her viser.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. februar 2022 om kritikken af Skatteministeriet i beretning nr. 3/2021 om momskontrollen med EU-handel, til skatteministeren
2524959_0003.png
Jeg er derfor glad for, at der har været bred opbakning fra Folketingets
partier til regeringens historiske reform af skattekontrollen. En reform,
der frem mod 2024 skal sikre ansættelsen af i alt 1.000 nye medarbejdere
i Skatteforvaltningen
og åbningen af otte nye skattecentre rundt om i
landet.
Som led i reformen er momsområdet blevet styrket betydeligt. I etape 1
af reformen blev der tilført 90 nye medarbejdere til kontrol på moms-
området, og i etape 3 er der tilført yderligere 55 nye medarbejdere.
10 af de 55 nye medarbejdere skal specifikt gå til at styrke indsatsen med
moms ved EU-handel. De skal blandt andet kontrollere de mest risiko-
fyldte differencesager ift. EU-handel med moms. Næste år skal den
fjerde og sidste etape af reformen udmøntes, og der ser vi naturligvis
på, om der er behov for yderligere ressourcer til momsområdet.
[Momskontrol af EU-handel]
I beretningen om momskontrol med EU-handel har Rigsrevisionen un-
dersøgt Skattestyrelsens indsats for at sikre, at danske virksomheder an-
giver korrekt moms ved handel med virksomheder fra andre lande i EU.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. februar 2022 om kritikken af Skatteministeriet i beretning nr. 3/2021 om momskontrollen med EU-handel, til skatteministeren
2524959_0004.png
Når virksomhederne skal afregne moms til staten, så sker det på bag-
grund af deres momsangivelse og altså ikke angivelsen i VIES. VIES er
et fælleseuropæisk statistik- og kontrolsystem, hvor virksomhederne
alene skal angive værdien af deres salg til andre EU-lande. Det er altså
ikke et system, hvor angivelserne har provenumæssige konsekvenser.
Beretningens hovedpointe er dog, at når der er differencer mellem an-
givelserne i VIES og på momsangivelsen, kan det være tegn på fejl eller
snyd, som kan koste statskassen penge.
Jeg er enig i beretningens pointe om, at der skal ryddes op i differen-
cerne, og at Skattestyrelsen kan gøre mere for at sikre, at der bliver ind-
berettet korrekt til VIES. Det har Skattestyrelsen også allerede iværksat
en række initiativer til at sikre.
Men det er også vigtigt at understrege, at differencer mellem systemerne
ikke
i sig selv er udtryk for snyd eller tabt momsprovenu. Der er for-
skellige tekniske legitime årsager til, at der opstår differencer, og Skatte-
styrelsen vurderer, at størstedelen af differencerne ikke har prove-
numæssige konsekvenser.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. februar 2022 om kritikken af Skatteministeriet i beretning nr. 3/2021 om momskontrollen med EU-handel, til skatteministeren
2524959_0005.png
Det betyder dog ikke, at differencerne er ligegyldige. Differencer kan
være indikator for, at der er noget galt. Derfor indgår differencerne som
ét af flere udsøgningskriterier, når Skattestyrelsen fører kontrol.
Skattestyrelsen igangsatte allerede i 2020 en rykkerprocedure, hvor virk-
somheder rykkes, hvis de har angivet på momsangivelsen, men ikke i
VIES. Denne procedure har nedbragt differencerne væsentligt.
Ud over rykkerproceduren arbejder Skattestyrelsen med forskellige an-
dre tiltag, som skal bidrage til, at der ryddes op i differencerne. De har
blandt andet iværksat en målrettet påmindelsesprocedure rettet mod
virksomheder med store differencer. Der er iværksat strukturelle tiltag,
som skal forebygge differencer allerede i det øjeblik, hvor virksomhe-
derne angiver deres moms. Og i tråd med det har Skattestyrelsen også
set på at forbedre sin vejledning til virksomhederne. Til sidst har Skat-
testyrelsen påbegyndt en analyse af, hvad der er årsagen til differencerne.
[Uenighed i omfanget af kritikken]
Når det så er sagt, er Skattestyrelsen
ikke
enig med Rigsrevisionen og
Statsrevisorerne i deres vurdering af
omfanget
af de risici, der er forbundet
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. februar 2022 om kritikken af Skatteministeriet i beretning nr. 3/2021 om momskontrollen med EU-handel, til skatteministeren
2524959_0006.png
med området. Det er fortsat Skattestyrelsens vurdering, at differencerne
ikke er lig provenutab.
Jeg hæfter mig desuden ved, at Rigsrevisionen ikke har fundet belæg for
store tab af momsprovenu i deres undersøgelse. Skattestyrelsen gen-
nemfører løbende grundige analyser af virksomhedernes regelefterle-
velse, som anvendes som grundlag for Skattestyrelsens prioritering. De
undersøgelser viser heller ikke indikationer på, at differencerne har med-
ført tab af momsprovenu i det omfang, som Rigsrevisionen indikerer.
Desuden har Skattestyrelsen gennemgået de stikprøver, som Rigsrevisi-
onen har foretaget ifm. undersøgelsen. Heller ikke her finder Skattesty-
relsen indikationer på provenutab i det omfang, som Rigsrevisionen in-
dikerer. På trods af at der har været meget store differencer i flere af
stikprøverne.
Jeg mener altså ikke, at der er noget, som peger på, at risikoen skulle
være af den størrelsesorden, som Rigsrevisionen og Statsrevisorerne in-
dikerer.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. februar 2022 om kritikken af Skatteministeriet i beretning nr. 3/2021 om momskontrollen med EU-handel, til skatteministeren
2524959_0007.png
Siden regeringen kom til, har vi hævet rammerne for Skattevæsenet med
3 mia. kr. om året og iværksat reform af skattekontrollen. Det historiske
løft af skattekontrollen skal blandt andet sikre, at Skattestyrelsen har
flere hænder til kontrol
også på momsområdet.
Det er dog vigtigt at understrege, at Skattestyrelsen har mange vigtige
områder at kontrollere. Derfor tilrettelægger Skattestyrelsen kontrol-
lerne ud fra en vurdering af risiko og væsentlighed. Hvis Skattestyrelsen
skal opjustere kontrollen på ét område, vil det derfor ofte ske på bekost-
ning af andre områder, som givetvis vurderes vigtigere ud fra risiko og
væsentlighed. Der skal derfor være en balance.
[Afslutningsvis]
Afslutningsvis vil jeg understrege, at der er mange pointer i beretningen,
som vi naturligvis tager til efterretning, og hvor Skattestyrelsen allerede
er godt i gang med at implementere løsninger, bl.a. hjulpet af ressour-
cerne fra kontrolreformen. For der skal ikke herske tvivl om, at der skal
være styr på danske virksomheders indberetninger af handel på tværs af
EU.
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 307: Spm. om talepapir fra samrådet den 3. februar 2022 om kritikken af Skatteministeriet i beretning nr. 3/2021 om momskontrollen med EU-handel, til skatteministeren
2524959_0008.png
Tak for ordet.