Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2529371_0001.png
Skatteudvalget
Til:
Dato:
Skatteministeren
20. januar 2022
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
SAU alm. del
Spørgsmål 264
I svaret på SAU alm. del – spørgsmål 40 om, hvilken interesse Danmark har i at
undertegne søjle 1 i OECD-aftalen om beskatning om den digital økonomi af 8.
oktober 2021, svarer ministeren, at "Aftalen er udtryk for en samlet løsning, der
forudsætter, at alle lande tilslutter sig alle dele af aftalen, det vil sige tiltræder både
spor 1 og 2." Vil ministeren oplyse, hvor i teksten til den fælles erklæring det
fremgår, at der eksisterer en sådan obligatorisk kobling mellem søjle 1 og søjle 2?
Spørgsmål 265
Kan ministeren bekræfte, at der ingen steder i den fælles erklæring om OECD-
aftalen om beskatning om den digital økonomi fremgår en reference mellem søjle
1 og søjle 2, der gør det obligatorisk for et land at undertegne den multilaterale
dobbeltbeskatningsoverenskomst, hvis det pågældende land ønsker at anvende
den valgfri standard for minimumsskat i national lovgivning? Tilsvarende bedes
ministeren bekræfte, at der heller ikke nogen steder i den fælles erklæring
fremgår, at en sådan fremgangsmåde forudsættes eller forventes.
Spørgsmål 266
I svaret på SAU alm. del – spørgsmål 41 svarer ministeren: "Det er desuden
regeringens vurdering, at det ikke er i Danmarks interesse at stå isoleret uden for
OECD-aftalen ved at undlade at implementere spor 1. (…) Dansk erhvervsliv ville
desuden ikke være beskyttet af OECD-aftalens klausul om forbud mod unilaterale
tiltag. Dette ville betyde, at andre lande får et manøvrerum til at indføre unilaterale
tiltag målrettet dansk erhvervsliv." Vil ministeren redegøre for, hvilket nyt
"manøvrerum" ministeren henviser til i forhold til hidtil gældende regler, herunder
de internationale regler om ikke diskriminering? Endvidere bedes ministeren
bekræfte, at den omtalte klausul går ud på, at de lande, der i dag opkræver digitale
skatter af tech-selskaberne, skal afskaffe deres digitale skatter, hvis de vil deltage i
den multilaterale overenskomst for at få adgang til at beskatte tech-selskabernes
overskud.
Spørgsmål 267
Efter de gældende dobbeltbeskatningsoverenskomster kan andre lande som
udgangspunkt ikke beskatte danske selskaber, der eksporterer varer og
tjenesteydelser, i det omfang den indkomstskabende aktivitet udføres i Danmark
og ikke i udlandet. Kan ministeren bekræfte, at den OECD-aftalen om beskatning
Udskrevet 20-01-2022 Kl. 15:27:33
Side 1 | 6
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: Spm. om at bekræfte, at det af EU den 22. december 2021 fremsatte direktiv vedrørende OECD-aftalens søjle 2 ikke kan tilsidesætte indholdet af allerede gældende dobbeltbeskatningsoverenskomster med tredjelande, til skatteministeren
2529371_0002.png
om den digital økonomi af 8. oktober 2021 efter søjle 1 ændrer alle danske
dobbeltbeskatningsoverenskomster med den virkning, at lande, der importerer
danske varer og tjenesteydelser, fremover – hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt –
kan beskatte danske eksportselskaber af deres rent danske aktiviteter? Tillige
bedes ministeren bekræfte, at den multilaterale overenskomst har virkning over for
alle deltagere i overenskomsten, herunder lande, der end ikke har en
dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark.
Spørgsmål 268
Vil ministeren redegøre for, hvordan OECD-aftalen om beskatning om den digital
økonomis henholdsvis sølje 1 og sølje 2 vil påvirke danske eksportvirksomheder,
herunder hvilken gavn medfører det for danske eksportvirksomheder, at de
fremover skal indlevere selvangivelser og betale skat af indkomst fra aktiviteter i
Danmark til de lande, der eksporteres til?
Spørgsmål 269
I svaret på SAU alm. del – spørgsmål 40 svarer ministeren: "Det bemærkes, at
ingen af de 137 landes regeringer, der har tiltrådt OECD-aftalen, har indikeret, at
man ønsker at stå udenfor." Forventer ministeren, at lande, der er
nettoeksportører, og derfor skal finansiere nettoimportørlandenes tilsvarende
gevinst, tilkendegiver deres stilling til søjle 1, inden der er opnået parlamentarisk
opbakning og inden traktatens tekst er udarbejdet?
Spørgsmål 270
Udenrigsministeren udtaler i Skatteministeriets pressemeddelelse "Historisk aftale
om international selskabsbeskatning" af 8. oktober 2021: "Jeg glæder mig over, at
Danmark sammen med 135 lande er nået til enighed om en ambitiøs aftale i
OECD, der sikrer beskatning af de største og mest profitable selskaber –
heriblandt tech-giganterne. (…) Samtidig er aftalen et tydeligt tegn på fornyet
internationalt amerikansk engagement og på det stærke transatlantiske
samarbejde." Vil ministeren redegøre for, hvad regeringens holdning er til, at USA
og andre lande efter den multilaterale dobbeltbeskatningsoverenskomst sikres
beskatning af de mest profitable danske selskaber?
Spørgsmål 271
Skatteministeriet har tidligere opgjort, at Danmark mister omkring 2 mia. kr. netto
ved at tiltræde OECD-aftalen om beskatning om den digital økonomis søjle 1, jf.
svar på SAU alm. del – spørgsmål 40. Vil ministeren redegøre for, hvilke lande det
forventes at dette skatteprovenu vil tilfalde, hvor mange danske selskaber
provenuberegningen ved indførelse af søjle 1 vedrører, hvor stort et
selskabsskatteprovenu Danmark vil miste brutto, hvis sølje 1 tiltrædes og hvor
stort et selskabsskatteprovenu Danmark vinde brutto? Ministeren bedes desuden
opgøre de forventede bruttobevægelser fordelt på lande.
Spørgsmål 272
EU-kommissionen har den 22. december 2021 tilkendegivet, at kommissionen
ønsker 15 pct. af den skattebase, Danmark har som importland efter søjle 1, og at
denne indbetales til EU som egne EU-indtægter. Vil ministeren redegøre for, hvad
mindreprovenuet ved tiltrædelse af OECD-aftalen om beskatning om den digital
økonomis søjle 1 vil være, når der tages højde EU’s forslag om egne indtægter i
provenuskønnet?
Udskrevet 20-01-2022 Kl. 15:27:33
Side 2 | 6
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: Spm. om at bekræfte, at det af EU den 22. december 2021 fremsatte direktiv vedrørende OECD-aftalens søjle 2 ikke kan tilsidesætte indholdet af allerede gældende dobbeltbeskatningsoverenskomster med tredjelande, til skatteministeren
2529371_0003.png
Spørgsmål 273
I svaret på SAU alm. del – spørgsmål 35 bekræfter ministeren, at "aftalen af den 8.
oktober ikke pålægger lavskattelande en pligt til at hæve deres skatter eller
højskattelande en pligt til at beskatte i stedet". I Skatteministeriets
pressemeddelelse "Historisk aftale om international selskabsbeskatning" af 8.
oktober 2021 udtaler ministeren, at: "Aftalen indebærer – helt i tråd med
regeringens ambitioner – en global minimumsskat, som sikrer, at alle større
selskaber med aktivitet i bare ét af de 136 lande i samarbejdet vil blive omfattet af
minimumsskatten på 15 pct. Dermed får vi sat effektivt ind over for virksomheders
skatteundgåelse og det evige ræs mod bunden for selskabsskat." Vil ministeren
oplyse, hvordan det som anført af ministeren i pressemeddelelsen kan sikres, at
alle større selskaber med aktivitet i bare ét af de 136 lande i samarbejdet betaler
minimum 15 pct. i skat, hvis ingen lande har pligt til at indføre en (minimums)skat
på 15 pct.?
Spørgsmål 274
I svaret på SAU alm. del – spørgsmål 40 svarer ministeren, at "OECD-aftalen
vurderes samlet – med en vis usikkerhed – at indebære et mindre årligt
merprovenu for Danmark. Søjle 1 forventes isoleret set at være forbundet med et
mindreprovenu på omkring 2 mia. kr., mens søjle 2 forventes at kunne indebære et
merprovenu på omkring 2�½ mia. kr." Når tilslutning til søjle 2 i den fælles erklæring
ikke forpligter Danmark til at indføre GloBe standarden i dansk skattelovgivning, og
Danmark kan vælge mellem at lovgive straks, senere eller aldrig, kan ministeren
da bekræfte, at provenuvirkningen kun kan henføres til Folketingets beslutning om
at lovgive og ikke Danmarks tilslutning i OECD inclusive framework til at vedtage
GloBe som en standard under søjle 2? Endvidere bedes ministeren bekræfte, at
dansk tilslutning til søjle 2 ikke har nogen garanteret provenuvirkning, og at den
samlede provenuvirkning af dansk tilslutning til den samlede OECD-aftale kan
være et mindreprovenu på 2 mia. kr.?
Spørgsmål 275
I svaret på SAU alm. del – spørgsmål 36 fremgår: "Inden udgangen af året
forventes EU-Kommissionen at fremsætte et direktivforslag for at sikre en
konsistent implementering og anvendelse af reglerne under spor 2 i EU.
Direktivforslaget vil tage udgangspunkt i de modelregler, som på baggrund af
OECD-aftalen af 8. oktober 2021 p.t. udarbejdes og forhandles i OECD, men
forventes også at inkludere nødvendige afledte justeringer af EU-retten." Kan
ministeren bekræfte, at EU ikke kan beslutte en standard for minimumsbeskatning
mellem EU medlemsstater, der afviger fra GloBe-standarden, da en afvigende
fremgangsmåde vil stride mod de forpligtelser, som alle deltagere i OECDs
inclusive framework – herunder medlemmer af EU – i deres egenskab af
suveræne jurisdiktioner har aftalt som fælles tilgang for samtlige 136 deltagere?
Spørgsmål 276
Af den fælles erklæring om søjle 2 I OECD-aftalen af 8. oktober 2021 fremgår "At
the latest by the end of 2022 an implementation framework will be developed that
facilitates the coordinated implementation of the GloBE rules". Vil ministeren
redegøre for, hvorfor der skal koordineres i EU, når OECD udarbejder model for
national lovgivning om minimumsskat og al nødvendig koordinering i øvrigt finder
sted i OECD?
Udskrevet 20-01-2022 Kl. 15:27:33
Side 3 | 6
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: Spm. om at bekræfte, at det af EU den 22. december 2021 fremsatte direktiv vedrørende OECD-aftalens søjle 2 ikke kan tilsidesætte indholdet af allerede gældende dobbeltbeskatningsoverenskomster med tredjelande, til skatteministeren
2529371_0004.png
Spørgsmål 277
Vil ministeren redegøre for, hvilken rolle EU har at spille ift. implementering af
OECD-aftalen af 8. oktober 2021, når EU ikke har stemmeret i OECD, ikke kan
regulere standarden for minimumsbeskatning og ikke kan regulere aftaler, som
tredjelande deltager i?
Spørgsmål 278
Kan ministeren bekræfte, at Danmark uden ændringer af regler eller retspraksis i
EU kan indføre minimumsbeskatning efter OECD-aftalen over for selskaber
hjemmehørende i EU medlemsstater, hvis minimumsskatten pålægges alle
selskaber – herunder danske – på lige vilkår?
Spørgsmål 279
Vil ministeren redegøre for, om et forslag til EU-direktiv ikke vil risikere at blive
forsinket eller blokeret, når der – som det fremgår af Kommissionens
direktivforslag af 22. december 2021 – ikke længere er tale om en frivillig standard,
men en obligatorisk harmonisering? Endvidere bedes oplyst, om regeringen har
"sat effektivt ind over for virksomheders skatteundgåelse og det evige ræs mod
bunden for selskabsskat”, hvis ministeren afventer vedtagelse af et direktivforslag,
der forsinkes eller blokeres.
Spørgsmål 280
Hvis ministeren vælger at undertegne OECD-aftalens søjle 1 og dermed påfører
Danmark et provenutab på 2 mia. kr. årligt, agter ministeren så i givet fald at sikre
sig, at et lovforslag om dansk minimumsskat kan træde i kraft med virkning senest
samtidig med den multilaterale aftale?
Spørgsmål 281
Kan ministeren bekræfte, at den sekundære top-up skat (UTPR), som efter GloBe
modellen skal betales af underliggende koncernselskaber, hvis hjemlandet for
koncernens ultimative moderselskab ikke opkræver den primære top-up skat (IIR)
for hele koncernen, ikke kan få virkning hverken i Danmark eller i andre stater, hvis
de relevante dobbeltbeskatningsoverenskomster indeholder en klausul svarende til
artikel 24-5 i OECD’s modeloverenskomst: ”Enterprises of a contracting State, the
capital of which is wholly or partly owned or controlled, directly or indirectly, by one
or more residents of the other contracting state, shall not be subjected in the first-
mentioned State to any taxation or any requirement connected therewith which is
more burdensome than the taxation and connected requirements to which other
similar enterprises of the first-mentioned State are or may be subjected.”?
Spørgsmål 282
Kan ministeren bekræfte, at det af EU den 22. december 2021 fremsatte direktiv
vedrørende OECD-aftalens søjle 2 ikke kan tilsidesætte indholdet af allerede
gældende dobbeltbeskatningsoverenskomster med tredjelande?
Spørgsmål 283
I svaret på SAU alm. del – spørgsmål 39 svarer ministeren: "Indledningsvis
bemærkes, at CFC-reglerne ikke har samme anvendelsesområde og formål som
den ordning, der følger af de såkaldte GloBE-regler i spor 2 i den endelige aftale
om international beskatning i OECD's BEPS IF, der blev indgået den 8. oktober
Udskrevet 20-01-2022 Kl. 15:27:33
Side 4 | 6
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: Spm. om at bekræfte, at det af EU den 22. december 2021 fremsatte direktiv vedrørende OECD-aftalens søjle 2 ikke kan tilsidesætte indholdet af allerede gældende dobbeltbeskatningsoverenskomster med tredjelande, til skatteministeren
2529371_0005.png
2021." Kan ministeren bekræfte, at selv om hovedformålet med OECD standarden
for minimumsbeskatning (GloBe) er at facilitere indførelse af en global
minimumsskat, har GloBe standarden som udviklet af "OECD/G20 Base Erosion
and Profit Shifting Project" også til formål at modvirke erodering af skattebase og
flytning af profit (BEPS), jf. også følgende citat fra OECD’s Blueprint om søjle 2:
"(…) it helps to address the remaining BEPS challenges linked to the digitalising
economy, where the relative importance of intangible assets as profit drivers
makes highly digitalised business often ideally placed to avail themselves of profit
shifting planning structures."?
Spørgsmål 284
I svaret på SAU alm. del – spørgsmål 39 svarer ministeren: "Der vurderes (…) ikke
at være grundlag for at ændre CFC-reglerne, således at der i stedet indføres en
formelbaseret indkomstundtagelse som den, der skal gælde efter GloBE-reglerne.
En sådan skematisk undtagelse ville tværtimod stride mod CFC-reglernes
overordnede formål (…)". Kan ministeren bekræfte, at der i rapporten "Designing
Effective Controlled Foreign Company Rules" udgivet i 2015 af "OECD/G20 Base
Erosion and Profit Shifting Project", der gennemgår ændringer af CFC-regler, som
effektivt kan modvirke erodering af skattebase og flytning af profit (BEPS),
redegøres for, at formelbaseret indkomstundtagelse effektivt kan modvirke BEPS,
og at metoden er særlig relevant for CFC-beskatning af IP indkomst, som er emnet
for lovforslag nr. L 89 (folketingsåret 2020-21)?
Spørgsmål 285
Kan ministeren bekræfte, at en formelbaseret indkomstundtagelse blev indført i de
amerikanske CFC-regler fra 2017 (GILTI - Global Intangibel Low-taxed Income),
og at en sådan også indgår i OECD Globe Standarden for minimumsbeskatning
med følgende begrundelse: "Ved kun at fratrække et fast afkast fra væsentlige
aktiviteter i “overskydende indkomst”, så som immateriel-relateret indkomst,
fokuseres GloBe konceptuelt på den del af indkomsten, der er mest udsat for
BEPS-risici”?
Spørgsmål 286
Kan ministeren bekræfte, at behovet for at modvirke erodering af skattebasen og
skift af profit ved at lægge et loft over skattefritagelsen for indkomst forbundet med
substans også er tilstede for lande med CFC-beskatning, der fokuserer på
geografisk mobil indkomst som f.eks. Danmark?
Spørgsmål 287
I svaret på SAU alm. del – spørgsmål 39 svarer ministeren: "Det er vurderingen, at
den partielle substanstest er en robust og afbalanceret løsning, der både sikrer en
nødvendig skærpelse af CFC-reglerne og tager hensyn til erhvervslivets
bekymringer ved denne skærpelse". Når anden IP indkomst end royalty (IP -
Intellectual Proporty) forbundet med substansmæssig virksomhed fuldstændig
fritages fra CFC skattepligt ved lovforslag nr. L 89 (folketingsåret 2020-21), og
CFC-selskabets indkomst ved kunstige arrangementer med andre
koncernselskaber flyttes til beskatning i de øvrige koncernselskaber ved
ligningsmæssige korrektion (transfer pricing suppleret med omgåelsesklausulen),
er der så nogen indkomst af immaterielle rettigheder omfattet af reglerne vedtaget
ved lovforslag nr. L 89 (folketingsåret 2020-21), der overhovedet kan undergives
CFC-beskatning?
Udskrevet 20-01-2022 Kl. 15:27:33
Side 5 | 6
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 282: Spm. om at bekræfte, at det af EU den 22. december 2021 fremsatte direktiv vedrørende OECD-aftalens søjle 2 ikke kan tilsidesætte indholdet af allerede gældende dobbeltbeskatningsoverenskomster med tredjelande, til skatteministeren
2529371_0006.png
Spørgsmål 288
I svaret på SAU alm. del – spørgsmål 39 svarer ministeren: "En sådan skematisk
undtagelse ville (…) i visse tilfælde utvivlsomt indebære en svækkelse af
værnsreglerne." Vil ministeren forklare, hvordan indførelse af et loft for den danske
skattefritagelsen af IP-indkomst (Intellectual Proporty) omfattet af lovforslag nr. L
89 (folketingsåret 2020-21) kan svække værnet mod erodering af skattebase og
flytning af profit i det omfang, et sådant værn overhovedet eksisterer for IP-
indkomst omfattet af lovforslag nr. L 89 (folketingsåret 2020-21)?
Spørgsmål 289
Vil ministeren i lyset af de forudgående spørgsmål vedrørende ministerens svar på
SAU alm. del – spørgsmål 39 genoverveje svaret på spørgsmålet om, hvorvidt
ministeren er indstillet på at erstatte den partielle substanstest, jf. vedtagelsen af
lovforslag nr. L 89 (folketingsåret 2020-21), med en skattefritagelse mage til den,
der gælder efter GloBE, for IP- indkomst omfattet af lovforslag nr. L 89
(folketingsåret 2020-21)?
Spørgsmål 290
Vil ministeren oplyse, hvad merprovenuet vil være ved at gennemføre forslaget i
SAU alm. del – spørgsmål 39, hvor den partielle substanstest, jf. vedtagelsen af
lovforslag nr. L 89 (folketingsåret 2020-21), erstattes med en substanstest mage til
den, der gælder efter GloBE vedrørende lønudgifter og driftsmidler, der
forholdsmæssigt vedrører den indkomst, der CFC-beskattes?
Spørgsmål 291
I svaret på SAU alm. del – spørgsmål 44 svarer ministeren: "I lavskattelande må
virkningerne af minimumsskatten på lønmodtagernes realløn forventes at være
begrænsede, såfremt der ikke skabes væsentlig aktivitet fra ansatte mv., og at de
skattepligtige overskud overvejende er skabt fra aktiviteter i andre lande, hvorefter
overskuddene ”kunstigt” er blevet flyttet til lavskattelandet med henblik på at opnå
en skattebesparelse." Ministeren bedes besvare spørgsmålet, jf. SAU alm. del
spørgsmål 44, under den forudsætning, at der skabes væsentlig aktivitet fra lande
med lav selskabsskat, og at der ikke er sket kunstig overflytning af overskud.
Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Svarene bedes sendt elektronisk til spørgeren på [email protected] og til
[email protected].
På udvalgets vegne
Anne Paulin (S)
formand
Udskrevet 20-01-2022 Kl. 15:27:33
Side 6 | 6