Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2529383_0001.png
15. februar 2022
J.nr. 2022 - 1126
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 275 af 20. januar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL)
Jeppe Bruus
/ Nina Legaard Kristensen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 275: Spm. om at bekræfte, at EU ikke kan beslutte en standard for minimumsbeskatning mellem EU medlemsstater, der afviger fra GloBe-standarden, til skatteministeren
2529383_0002.png
Spørgsmål
I svaret på SAU alm. del
spørgsmål 36 fremgår: "Inden udgangen af året forventes EU-
Kommissionen at fremsætte et direktivforslag for at sikre en konsistent implementering
og anvendelse af reglerne under spor 2 i EU. Direktivforslaget vil tage udgangspunkt i de
modelregler, som på baggrund af OECD-aftalen af 8. oktober 2021 p.t. udarbejdes og
forhandles i OECD, men forventes også at inkludere nødvendige afledte justeringer af
EU-retten." Kan ministeren bekræfte, at EU ikke kan beslutte en standard for minimums-
beskatning mellem EU medlemsstater, der afviger fra GloBe-standarden, da en afvigende
fremgangsmåde vil stride mod de forpligtelser, som alle deltagere i OECDs inclusive
framework
herunder medlemmer af EU
i deres egenskab af suveræne jurisdiktioner
har aftalt som fælles tilgang for samtlige 136 deltagere?
Svar
Danmark har tilsluttet sig OECD-aftalen om beskatning af den digitale økonomi af 8. ok-
tober 2021, som adresserer de skattemæssige udfordringer, der er forbundet med digitali-
seringen og globaliseringen af økonomien. I alt har 137 af de 141 lande og jurisdiktioner,
der har deltaget i forhandlingerne, tilsluttet sig aftalen.
Med OECD-aftalen er der tale om en politisk erklæring, som de 137 lande og jurisdiktio-
ner har tilsluttet sig på regeringsniveau. Det må derfor forventes, at de pågældende rege-
ringer politisk vil arbejde for at gennemføre begge aftalens spor.
Europa-Kommissionens forslag til direktiv, KOM (2021) 823, som blev fremsat den 22.
december 2021, er grundlæggende en gennemførelse af de modelregler for den globale
minimumsbeskatning, som OECD har udarbejdet i forlængelse af aftalen af 8. oktober,
og som er godkendt af OECD's Inclusive Framework og offentliggjort den 20. december
2021.
Forslagets anvendelsesområdet er dog
af hensyn til den fri etableringsret
udvidet i
forhold til OECD-aftalen. Dette betyder, at også rent nationale koncerner hjemmehø-
rende i en medlemsstat og med en omsætning på mindst 750 mio. EUR efter forslaget
omfattes af minimumsbeskatningen. Desuden vil et moderselskab, der er hjemmehørende
i en medlemsstat, og som omfattes af minimumsbeskatningen, for så vidt angår koncer-
nens udenlandske, lavt beskattede datterselskaber, efter forslaget også blive omfattet af
minimumsbeskatningen, for så vidt angår koncernens indenlandske, lavt beskattede kon-
cernselskaber.
Der henvises desuden til det oversendte samlenotat af 7. januar 2022, SAU alm. del
Bi-
lag 107, hvor der redegøres yderligere for de enkelte elementer i forslaget af 22. december
2022.
Side 2 af 2