Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2527976_0001.png
11. februar 2022
J.nr. 2022 - 1003
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 268 af 20. januar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Jeppe Bruus
/ Lise Bo Nielsen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om, hvordan OECD-aftalen om beskatning om den digital økonomis henholdsvis sølje 1 og sølje 2 vil påvirke danske eksportvirksomheder, til skatteministeren
2527976_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvordan OECD-aftalen om beskatning om den digital øko-
nomis henholdsvis søjle 1 og søjle 2 vil påvirke danske eksportvirksomheder, herunder
hvilken gavn medfører det for danske eksportvirksomheder, at de fremover skal indlevere
selvangivelser og betale skat af indkomst fra aktiviteter i Danmark til de lande, der ek-
sporteres til?
Svar
Det er umiddelbart vurderingen, at OECD-aftalen om beskatning af den digitale øko-
nomi af 8. oktober 2021 alene vil påvirke et mindre antal danske koncerner, da dansk er-
hvervsliv i langt overvejende grad består af virksomheder, som ligger under omsætnings-
tærsklerne for både spor 1 og 2.
Omfordeling af beskatningsretten under spor
1
indebærer, at de allerstørste og mest profi-
table multinationale koncerner, der har en omsætning på mere end EUR 20 mia., frem-
over i højere grad kommer til at betale skat i de lande, hvori de har deres markeder.
For danske koncerner, der vil blive omfattet af det nye beskatningssystem i spor 1, må
dette forventes at være forbundet med nye administrative opgaver. Det vil bl.a. være nød-
vendigt at indsamle og behandle oplysninger om salg i de enkelte markedslande, da om-
fordelingen til markedslande vil ske på baggrund af fordelingsnøgler, fx baseret på antal af
brugere. Det bemærkes dog i den forbindelse, at der er lagt op til, at indberetning, kontrol
mv. skal ske via skattemyndighederne i det land, hvori koncernens hovedkontor er hjem-
mehørende. Det vil sige, at når koncernens hovedkontor er placeret i Danmark, så for-
ventes indberetningen at skulle ske til de danske skattemyndigheder.
Herudover bemærkes, at OECD har tilkendegivet, at man som en del af spor 1 vil for-
enkle anvendelsen af armslængdeprincippet for rutinemæssige markedsførings- og distri-
butionsaktiviteter. Den konkrete udmøntning heraf er endnu ikke nærmere fastlagt, hvor-
for konsekvensen heraf for de danske eksportvirksomheder endnu ikke kendes.
Den globale effektive minimumsbeskatning i
spor 2
indebærer, at alle store multinationale
koncerner med en omsætning på mindst EUR 750 mio. beskattes op til et minimumsni-
veau på 15 pct.
For de danske selskaber, der indgår i koncerner, der opfylder omsætningskravet, må dette
ligeledes forventes at være forbundet med nye administrative opgaver. De danske selska-
ber vil bl.a. skulle indgive en række oplysninger vedrørende minimumsbeskatningen til de
danske skattemyndigheder. En koncern kan dog vælge, at alene det ultimative modersel-
skab (eller et andet koncernselskab, der udpeges hertil) skal indgive oplysningerne for hele
koncernen til skattemyndighederne i det land, hvor det ultimative moderselskab (eller det
udpegede koncernselskab) er hjemmehørende, hvorefter oplysningerne udveksles mellem
de lande, hvori koncernen er etableret. Oplysningerne vil skulle indgives i en standardise-
ret form, der vil være fælles for alle lande.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 268: Spm. om, hvordan OECD-aftalen om beskatning om den digital økonomis henholdsvis sølje 1 og sølje 2 vil påvirke danske eksportvirksomheder, til skatteministeren
2527976_0003.png
Spor 2 indeholder desuden en ”Subject-to-tax-rule”, der indebærer
en ret for udviklings-
lande til at pålægge kildeskat på en række betalinger, hvis betalingerne ikke beskattes i
modtagerlandet. Det er på nuværende tidspunkt for tidligt at vurdere det præcise omfang
af reglen og virkningen heraf for de danske virksomheder, da den konkrete udmøntning
endnu ikke er nærmere fastlagt.
OECD-aftalen sikrer et mere retfærdigt internationalt skattesystem og gavner de danske
koncerner ved, at der skabes stabilitet og vished om de internationale skatteregler. Helt
konkret medvirker aftalens spor 1 bl.a. til, at der ikke kan indføres en række unilaterale til-
tag i form af digitale omsætningsskatter eller lignende tiltag i de lande, hvor danske kon-
cerner opererer, mens spor 2 sikrer danske koncerner mere lige konkurrencevilkår med en
global effektiv bund under selskabsskatten.
Side 3 af 3