Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2527973_0001.png
11. februar 2022
J.nr. 2022 - 987
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 267 af 20. januar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Jeppe Bruus
/ Nina Legaard Kristensen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 267: Spm. om at bekræfte, at den OECD-aftalen om beskatning om den digital økonomi af 8. oktober 2021 efter søjle 1 ændrer alle danske dobbeltbeskatningsoverenskomster med den virkning, at lande, der importerer danske varer og tjenesteydelser, fremover kan beskatte danske eksportselskaber af deres rent danske aktiviteter, til skatteministeren
2527973_0002.png
Spørgsmål
Efter de gældende dobbeltbeskatningsoverenskomster kan andre lande som udgangs-
punkt ikke beskatte danske selskaber, der eksporterer varer og tjenesteydelser, i det om-
fang den indkomstskabende aktivitet udføres i Danmark og ikke i udlandet. Kan ministe-
ren bekræfte, at den OECD-aftalen om beskatning om den digital økonomi af 8. oktober
2021 efter søjle 1 ændrer alle danske dobbeltbeskatningsoverenskomster med den virk-
ning, at lande, der importerer danske varer og tjenesteydelser, fremover
hvis betingel-
serne i øvrigt er opfyldt
kan beskatte danske eksportselskaber af deres rent danske akti-
viteter? Tillige bedes ministeren bekræfte, at den multilaterale overenskomst har virkning
over for alle deltagere i overenskomsten, herunder lande, der end ikke har en dobbeltbe-
skatningsoverenskomst med Danmark.
Svar
Spor 1 i OECD-aftalen om beskatning af den digitale økonomi af 8. oktober 2021 inde-
bærer, at de allerstørste og mest profitable multinationale koncerner, der har en global
omsætning på over 20 mia. euro (svarende til cirka 150 mia. kr.), skal betale skat af en del
af fortjenesten i de markeder, hvor de opererer.
Danmark får således nu en (delvis) adgang til at beskatte udenlandske selskaber, der ope-
rerer i Danmark. Denne (delvise) adgang til at beskatte de mest profitable udenlandske
koncerner, som Danmark vil få i medfør af aftalen, modsvares af en tilsvarende adgang
for de andre lande til at beskatte de mest profitable danske koncerner.
OECD-aftalen er en politisk erklæring, der er tiltrådt af regeringerne i de deltagende lande
og jurisdiktioner. OECD-aftalen indebærer derfor ikke i sig selv juridiske forpligtelser el-
ler fører til ændringer af Danmarks dobbeltbeskatningsoverenskomster. Spor 1 skal bl.a.
implementeres gennem en multilateral konvention.
De tekniske forhandlinger om den multilaterale konvention er endnu ikke tilendebragt,
men det forventes, at konventionen vil føre til ændring af eksisterende dobbeltbeskat-
ningsoverenskomster, i det omfang det er nødvendigt for at implementere omfordelingen
af beskatningsretten under spor 1. Det forventes også, at den multilaterale konvention vil
finde anvendelse mellem konventionens parter, uanset at der ikke måtte være indgået en
eksisterende dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem dem.
Det fremgår af OECD-aftalen, at den multilaterale konvention vil blive åbnet for under-
tegnelse midt 2022, og konventionen skal herefter ratificeres i de deltagende lande. I Dan-
mark indebærer ratifikationen, at Folketinget ved lov giver sit samtykke til tiltrædelsen af
aftalen.
Side 2 af 2