Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2529070_0001.png
15. februar 2022
J.nr. 2022 - 1126
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 266 af 20. januar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Jeppe Bruus
/ Nina Legaard Kristensen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 266: Spm. om, hvilket nyt "manøvrerum" ministeren henviser til i forhold til hidtil gældende regler, til skatteministeren
2529070_0002.png
Spørgsmål
I svaret på SAU alm. del
spørgsmål 41 svarer ministeren: "Det er desuden regeringens
vurdering, at det ikke er i Danmarks interesse at stå isoleret uden for OECD-aftalen ved
at undlade at implementere spor 1. (…) Dansk erhvervsliv ville desuden ikke være beskyt-
tet af OECD-aftalens klausul om forbud mod unilaterale tiltag. Dette ville betyde, at an-
dre lande får et manøvrerum til at indføre unilaterale tiltag målrettet dansk erhvervsliv."
Vil ministeren redegøre for, hvilket nyt "manøvrerum" ministeren henviser til i forhold til
hidtil gældende regler, herunder de internationale regler om ikke diskriminering? Endvi-
dere bedes ministeren bekræfte, at den omtalte klausul går ud på, at de lande, der i dag
opkræver digitale skatter af tech-selskaberne, skal afskaffe deres digitale skatter, hvis de vil
deltage i den multilaterale overenskomst for at få adgang til at beskatte tech-selskabernes
overskud.
Svar
OECD-aftalen om beskatning af den digitale økonomi af 8. oktober 2021 omhandler sel-
skabsskat. Formålet med OECD-aftalen er en delvis omfordeling af beskatningsret, som
sikrer, at de allerstørste og mest profitable multinationale koncerner, herunder også tech-
giganterne, fremadrettet skal betale en del af deres selskabsskat i de lande, hvor de har deres
markeder (spor 1), og en global minimumsbeskatning på 15 pct., som er et effektivt tiltag
til at bekæmpe global skatteundgåelse og skattespekulation (spor 2).
Aftalen indeholder en ”stand-still” og ”roll-back” forpligtelse, som forpligter de deltagende
lande og jurisdiktioner at tilbagerulle, og ikke senere indføre, nationale digitale omsætnings-
skatter eller lignende relevante tiltag. Forpligtelsens præcise ordlyd og rækkevidde er endnu
ikke endeligt fastlagt. Den præcise udformning af forpligtelsen ventes at fremgå af den
multilaterale konvention, der bl.a. skal implementere aftalens spor 1. De tekniske forhand-
linger herom er endnu ikke tilendebragt.
Som angivet i svar på SAU alm. del
spørgsmål 41, vil
”stand-still” og ”roll-back” for-
pligtelsen medføre, at virksomheder, der er omfattet af spor 1, alene underlægges ét glo-
balt regelsæt. Dette gælder også for koncerner, der er hjemmehørende i Danmark. Der-
med indføres ensartethed og genkendelighed til fordel for de virksomheder, der baserer
sig på digitale forretningsmodeller.
Side 2 af 2