Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2527866_0001.png
11. februar 2022
J.nr. 2022 - 925
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 256 af 18. januar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 256: MFU spm. om samværsforælder skal have børnene boende i mindst 9 ud af 14 dage, for at kunne få del i børne- og ungeydelsen m.v., til skatteministeren
2527866_0002.png
Spørgsmål
Spørger er bekendt med situationen for en borger: Start januar 2022 søger far, samværs-
forælder, om deling af børne- og ungeydelsen. I 13 år har far og mor haft børnene ligeligt
delt, hvor de har praktiseret en 7/7-ordning som også er stadfæstet ved dom. Far har
igennem årene betalt i hvert fald ligeså meget til børnene som mor, og mor har aldrig ville
dele børne- og ungeydelsen med far. Far har, for at undgå konflikter som skulle ramme
børnene, bøjet sig for mor, og far har derfor på sidelinjen fulgt lovforslaget og ligedeling
af børne- og ungeydelsen gennem behandlingerne, og set frem til, at man
når man prak-
tiserer en 7/7-ordning
kunne få delt børneydelsen ligeligt fra januar 2022. Udbetaling
Danmark skriver, at far
jf. den nye lovgivning der umiddelbart skulle ligestille forældre,
der ikke bor sammen, men som har børnene boende lige meget
skal have børnene i mi-
nimum 9 dage ud af 14, før han kan få del i børneydelsen. Altså, samværsforælder (her
far) skal have børnene i minimum 9 ud af 14 dage, for at kunne få del i børneydelsen,
hvilket ingen mening giver, for så ville samværsforælder i langt de fleste tilfælde være bo-
pælsforælder.
Denne nye ordning, skulle være lavet for at tilgodese de familiemønstre, vi ser i dag.
Denne nye ordning skulle ligestille forældre, hvor børnene bor lige meget hos begge par-
ter. Samtlige partier var/er enige i, at forældre der ikke bor sammen, skal ligestilles, hvis
børnene bor lige meget hos begge parter.
Vil ministeren på den baggrund redegøre for, hvordan man kan tale ligestilling, når man
fortsat sætter samværsforælder i en ringere økonomisk situation, selvom samværsforælder
har børnene i en 7/7-ordning? Endvidere bedes redegjort for, hvorfor lovgivningen er
udformet, således at samværsforælder skal have børnene boende i mindst 9 ud af 14 dage,
for at kunne få del i børne- og ungeydelsen, når Familieretshuset oftest indgår aftale med
forældre om, at der hvor barnet opholder sig mest, skal barnet have sin bopæl, og der
hvor barnet opholder sig mest, er så hos det man kalder bopælsforælder.
Svar
Den 1. januar 2022 trådte nye regler for udbetaling af børne- og ungeydelsen i kraft. Med
de nye udbetalingsregler ligestilles forældre med fælles forældremyndighed, idet børne- og
ungeydelsen fra 1. januar 2022 som udgangspunkt udbetales med halvdelen til hver. Dette
gælder, uanset om forældrene er samboende eller ej.
Ligedelingen af børne- og ungeydelsen er en del af
Aftale om ét samlet familieretligt system
fra
marts 2018 indgået mellem den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alterna-
tivet, Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti. Lovforslaget om ligedelingen blev op-
rindeligt fremsat i 2019 (L 224 (2018-19)), men forslaget bortfaldt som følge af udskrivel-
sen af valget i 2019. I forbindelse med behandlingen af L 224 blev der fra flere sider ud-
trykt bekymring for, at de delte familier, der havde indrettet sig efter de gældende regler,
skulle være omfattet af ligedelingen.
På den baggrund blev det efter inddragelse af aftalepartierne besluttet, at det efterføl-
gende (gen)fremsatte lovforslag (L 31 (2020-21)) skulle indeholde den nedenfor
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 256: MFU spm. om samværsforælder skal have børnene boende i mindst 9 ud af 14 dage, for at kunne få del i børne- og ungeydelsen m.v., til skatteministeren
2527866_0003.png
beskrevne overgangsordning. L 31 blev den 10. december 2020 vedtaget enstemmigt af
Folketinget.
De særlige overgangsregler har til formål at tilgodese, at familier, der var delt inden de nye
regler trådte i kraft, som udgangspunkt har indrettet sig på, at børne- og ungeydelsen ud-
betales til den ene forældremyndighedsindehaver. Overgangsordningen gælder for de for-
ældremyndighedsindehavere, der ikke har været registreret på samme bopælsadresse i hele
perioden fra og med den 19. oktober 2021 til og med den 21. november 2021. Den kon-
krete periode er fastsat af administrative hensyn.
Hvis forældremyndighedsindehaverne er omfattet af overgangsordningen, vil den ene for-
ældremyndighedsindehaver fortsætte med at modtage hele børne- og ungeydelsen. Foræl-
dremyndighedsindehaverne kan dog aftale, at børne- og ungeydelsen skal ligedeles. Beret-
tigelsen til den fulde børne- og ungeydelse efter overgangsordningen kan ophøre, fx ved
at den anden forældremyndighedsindehaver ved en samværsafgørelse eller et forlig doku-
menterer, at barnet skal være i mindst 9 ud af 14 dage hos denne, hvorefter denne foræl-
dremyndighedsindehaver vil modtage den fulde ydelse, ligesom i de tilfælde, der ikke er
omfattet af overgangsordningen.
Ændres udbetalingen af børne- og ungeydelsen, vil forældremyndighedsindehaverne op-
høre med at være omfattet af overgangsordningen, og det vil ikke være muligt at blive
omfattet af ordningen på ny.
Som nævnt kan den fulde ydelse udbetales til den ene forældremyndighedsindehaver, hvis
det ved en samværsafgørelse eller et forlig er bestemt, at barnet skal være mindst 9 ud af
14 dage hos denne. Det er en betingelse, at barnet ikke efterfølgende er bopælsregistreret
hos den anden forældremyndighedsindehaver.
Reglerne er udformet med henblik på et samspil med reglerne om børnebidrag. En foræl-
der kan pålægges at betale børnebidrag til den forælder, barnet bor hos. Forældrene kan
selv indgå aftale om børnebidrag. Kan forældrene ikke blive enige, træffer Familieretshu-
set eller familieretten afgørelse om børnebidrag efter ansøgning herom. Har forældrene
en 7/7-ordning eller 8/6-ordning, vil der normalt ikke blive fastsat børnebidrag.
En forælder, der er pålagt at betale børnebidrag, har ikke pligt til at deltage i forsørgelsen
af barnet ud over bidraget og de almindelige udgifter, der følger med samvær med barnet.
En forælder, der er pålagt at betale børnebidrag, ville derfor opnå en økonomisk begun-
stigelse i forhold til de indtil 1. januar 2022 gældende regler, hvis vedkommende også fik
udbetalt halvdelen af børne- og ungeydelsen.
Side 3 af 3