Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2525474_0001.png
8. februar 2022
J.nr. 2022 - 1012
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 221 af 13. januar 2022 (alm. del).
Jeppe Bruus
/ Niels Kleis Frederiksen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 221: Spm. om, hvorledes det skøn, der lå bag indtægterne på § 38 i finansåret på Finansloven for 2020 afveg fra de faktiske realiserede indtægter i 2020, til skatteministeren
2525474_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorledes det skøn, der lå bag indtægterne på § 38 i finans-
året på Finansloven for 2020 afveg fra de faktiske realiserede indtægter i 2020. Besvarel-
sen bedes tage udgangspunkt i samme opdeling som i indtægtslisterne.
Svar
Afvigelserne mellem de skøn for statens indtægter fra skatter og afgifter, som ligger til
grund for Finansloven for 2020, og de faktisk realiserede indtægter i finansåret 2020
fremgår af afsnit 3.4 i §38-årsregnskabet for 2020. Af afsnittet fremgår endvidere be-
mærkninger til afvigelserne. Regnskabet kan findes på følgende link:
https://www.skm.dk/aktuelt/publikationer/rapporter/38-aarsregnskab-2020/
Det skal understreges, at disse bemærkninger ikke har karakter af udtømmende forklarin-
ger af afvigelserne. Det skyldes, at det ikke er muligt at identificere og kvantificere de un-
derliggende fundamentale årsager til afvigelserne. Hvis fx de faktiske indtægter fra mom-
sen afviger fra det budgetterede, vil det ved uændret momssats definitorisk afspejle, at
momsgrundlaget afviger fra det forudsatte ved budgetteringen. Men de nærmere, kon-
krete årsager til en sådan afvigelse kan ikke identificeres.
Skatter og afgifter opkræves ikke med hjemmel i Finansloven, men derimod i skatte- og
afgiftslovgivningen. Finanslovens §38 er dermed ikke et budget, der danner grundlag for
indtægtsstyring. Den viser de indtægter fra skatter og afgifter, som Skatteministeriet skøn-
ner, staten vil have i det givne finansår. Disse skøn tager afsæt i bl.a. Finansministeriets
konjunkturvurdering for dansk økonomi, der blandt andet indeholder skøn for de kom-
mende års indkomstudvikling samt andre økonomiske nøgletal som privat forbrug, pris-
udvikling mv. på nationalregnskabsform.
I det omfang den forudsatte makroøkonomiske udvikling afviger fra konjunkturvurderin-
gen, vil grundlagene for skatter og afgifter afvige fra de grundlag, skønnene for §38 tager
afsæt i. Det vil i forlængelse medføre heraf afvigelser mellem de skønnede indtægter (Fi-
nansloven) og de faktisk realiserede indtægter (regnskabet). Disse afvigelser kan potentielt
være betydelige, men kan som anført ikke efterfølgende udtømmende årsagsforklares.
Side 2 af 2