Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2521056_0001.png
1. februar 2022
J.nr. 2022 - 1072
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 209 af 11. januar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Peter Bach-Mortensen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen af forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2521056_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af SAU alm. del
spørgsmål 597 (folketings-
året 2020-21) redegøre for provenuvirkningen af nedenstående forskellige modeller for
fjernelse/reduktion af rentefradraget?
Model a) rentefradraget afskaffes fuldstændigt for alle lån.
Model b) rentefradraget afskaffes fuldstændigt for nyudstedte lån pr. 2022.
Model c) rentefradraget afskaffes for renteudgifter over 50.000 kr. for alle lån.
Model d) rentefradraget afskaffes for renteudgifter over 50.000 kr. for nyudstedte lån pr.
2022.
Model e) rentefradraget afskaffes for renteudgifter over 100.000 kr. for alle lån.
Model f) rentefradraget afskaffes for renteudgifter over 100.000 kr. for nyudstedte lån pr.
2022
I besvarelsen bedes renteudgifter opdelt på henholdsvis realkreditlån, øvrige boliglån
(f.eks. banklån til bolig) og andre renteudgifter.
Ministeren bedes opgøre provenuvirkningen for samtlige modeller i umiddelbar virkning,
efter tilbageløb og efter tilbageløb og adfærd for alle årene 2022-2040 og i varig virkning.
Ministeren bedes foretage opgørelsen i 2022-niveau og faste 2022-priser. Ministeren be-
des for samtlige modeller foretage en fordeling over virkningen på disponibel indkomst
opdelt på indkomstdeciler. For 10. indkomstdecil bedes tillige opdelt på percentiler. Slut-
teligt bedes virkningen på Gini-koefficienten opgjort for samtlige modeller.
Svar
Det er ikke umiddelbart muligt at opdele danskernes renteudgifter på henholdsvis realkre-
ditlån, øvrige boliglån (f.eks. banklån til bolig) og andre renteudgifter som adspurgt. Det
er således med udgangspunkt i eksisterende oplysninger alene muligt at foretage en opde-
ling af renteudgifterne på henholdsvis renteudgifter for realkreditlån og renteudgifter fra
andre typer lån, som i besvarelsen af
SAU alm. del
spm. 597 (folketingsåret 2020-2021).
Nærværende besvarelse udgør således en opdatering af de samme tabeller som i besvarel-
sen af
SAU alm. del
spm. 597,
opregnet til 2022-niveau og beregnet med udgangspunkt i
en større stikprøve.
Med hensyn til den foretagne opdeling af renteudgifterne på henholdsvis renteudgifter for
realkreditlån og renteudgifter fra andre typer lån bemærkes, at en ejerbolig højest kan fi-
nansieres med 80 pct. realkreditlån, hvorved en del banklån mv. formodes optaget med
henblik på boligkøb eller investering i boligforbedringer. Omvendt er realkreditlån ikke
nødvendigvis optaget med henblik på investering i bolig, men kan også optages for at fi-
nansiere køb af andre varige forbrugsgoder, fx biler, eller med henblik på investeringer i
fx aktier.
Side 2 af 10
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen af forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2521056_0003.png
Tabel 1. Umiddelbare provenuvirkninger af forskellige modeller for reduktion af rentefradraget fordelt
på renteudgifter vedr. realkreditlån hhv. øvrige lån, 2022-2050 samt varig virkning, 2022-niveau
Mio. kr.
Model A
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
Model B
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
Model C
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
Model D
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
Model E
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
Model F
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
2022
2023
2024
2025
2030
2040
2050
Varig
virkning
6.600
5.350
11.900
6.800
5.550
12.350
7.250
5.900
13.100
7.250
5.900
13.150
10.650
8.650
19.350
13.900
11.350
25.250
14.600
11.950
26.550
12.250
10.000
22.250
1.450
1.150
2.600
2.750
2.250
5.000
4.000
3.250
7.300
4.700
3.800
8.500
8.800
7.150
15.900
12.350
10.100
22.450
13.400
11.000
24.400
11.800
9.650
21.450
200
250
450
250
300
500
300
350
650
350
350
700
1.850
1.450
3.250
6.100
4.400
10.500
8.850
6.350
15.200
11.050
7.950
19.050
<50
<50
<50
<50
50
50
50
100
150
100
100
200
1.000
850
1.900
4.950
3.550
8.500
7.900
5.650
13.550
10.800
7.750
18.600
50
100
150
50
100
200
100
150
200
100
150
200
350
450
800
2.250
1.800
4.050
4.850
3.550
8.400
9.950
7.250
17.200
<50
<50
<50
<50
<50
50
<50
50
50
50
50
100
200
250
450
1.600
1.350
2.950
4.100
3.000
7.100
9.600
7.050
16.650
Anm.: Virkningen af de forskellige modeller er afrundet til nærmeste 50 mio. kr. Fordelingen mellem renteudgifter til realkre-
ditlån og renteudgifter til øvrige lån er beregningsteknisk forudsat konstant på tværs af årene. Det har ikke været muligt at
skelne konkret mellem renteudgifter fra nyudstedte hhv. eksisterende lån. De skønnede virkninger af modellerne B, D og F
er i stedet skønnet ud fra danskernes gennemsnitlige indfrielse af realkreditlån på baggrund af skøn fra Nationalbanken. De
skønnede virkninger af modellerne for reduktionen af rentefradraget som foreslået skal således tolkes i lyset af dette.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen, 2018-data fremskrevet til 2022-niveau
med forudsætninger i
Økonomisk Redegørelse,
august 2021. Udviklingen i kapitalindkomst (herunder renteudgifter) er
fremskrevet med forudsætningerne i den mellemfristede fremskrivning fra august 2021. Til skøn af indfrielse af danskernes
gæld er indhentet beregninger fra Nationalbanken.
Side 3 af 10
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen af forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2521056_0004.png
Tabel 2. Provenuvirkninger efter tilbageløb af forskellige modeller for reduktion af rentefradraget for-
delt på renteudgifter vedr. realkreditlån hhv. øvrige lån, 2022-2050 samt varig virkning, 2022-niveau
Mio. kr.
Model A
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
Model B
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
Model C
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
Model D
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
Model E
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
Model F
Virkning for
realkreditlån
Virkning for
øvrige lån
Lån i alt
2022
2023
2024
2025
2030
2040
2050
Varig
virkning
5.200
4.200
9.400
5.350
4.350
9.750
5.700
4.650
10.350
5.750
4.650
10.400
8.450
6.850
15.300
11.000
8.950
19.950
11.500
9.450
20.950
9.650
7.900
17.550
1.150
900
2.050
2.200
1.750
3.950
3.200
2.600
5.750
3.700
3.000
6.700
6.950
5.650
12.550
9.750
7.950
17.750
10.600
8.700
19.250
9.300
7.650
16.950
150
200
350
200
250
400
250
300
500
250
300
550
1.450
1.150
2.600
4.800
3.450
8.300
7.000
5.000
12.000
8.750
6.300
15.050
<50
<50
<50
<50
50
50
50
50
100
50
100
150
800
700
1.500
3.900
2.800
6.750
6.250
4.500
10.700
8.550
6.150
14.700
50
100
150
50
100
150
50
100
150
50
100
150
300
350
650
1.800
1.400
3.200
3.850
2.800
6.650
7.850
5.750
13.600
<50
<50
<50
<50
<50
<50
<50
50
50
<50
50
50
150
200
350
1.300
1.050
2.350
3.250
2.350
5.600
7.600
5.550
13.150
Anm.: Virkningen af de forskellige modeller er afrundet til nærmeste 50 mio. kr. Se i øvrigt anmærkningstekst til tabel 1.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen, 2018-data fremskrevet til 2022-niveau
med forudsætninger i
Økonomisk Redegørelse,
august 2021. Udviklingen i kapitalindkomst (herunder renteudgifter) er
fremskrevet med forudsætningerne i den mellemfristede fremskrivning fra august 2021. Til skøn af indfrielse af danskernes
gæld er indhentet beregninger fra Nationalbanken.
Noget over halvdelen af det samlede merprovenu ved de foreslåede modeller for reduk-
tion af rentefradraget kan tilskrives renteudgifter vedr. realkreditlån. Fordelingen af rente-
udgifter på udgifter vedr. realkreditlån og andre renteudgifter afspejler imidlertid ikke for-
delingen af danskernes låntagning, idet realkreditlån gennemsnitligt forrentes med en
Side 4 af 10
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen af forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2521056_0005.png
lavere rente end andre lån (fx forbrugslån). Det er således en noget større andel på ca. 70
pct. af danskernes samlede gæld, der kan henføres til realkreditlån. Det aktuelt meget lave
renteniveau for især realkreditlån medfører desuden, at andelen af renteudgifter vedrø-
rende realkreditlån aktuelt er særligt lav.
Det bemærkes, at provenuvirkningerne af de foreslåede reduktioner af rentefradraget
overordnet set skønnes mindre end i besvarelsen af
SAU alm. del
spm. 597.
Det skal ses i
lyset af, at der i Finansministeriets seneste mellemfristede fremskrivning forudsættes en
mindre negativ nettokapitalindkomst end tidligere. Grundlaget for rentefradraget skønnes
således en smule lavere end forudsat i besvarelsen af SAU 597, hvorved en reduktion af
rentefradraget medfører et mindre merprovenu.
Det er beregningsteknisk forudsat, at andelen af det samlede lånebeløb, der kan henføres
til nyudstedte lån, følger samme forholdsvise fordeling som i besvarelsen af
SAU alm. del
spørgsmål 597.
Det er yderligere, beregningsteknisk forudsat, at renteniveauet stiger frem mod 2050,
samt at renteniveauet stiger
relativt
lige meget for renteudgifter vedr. realkreditlån og øv-
rige lån
dvs. forholdet mellem renteudgifter til realkreditlån og øvrige lån er beregnings-
teknisk holdt konstant for alle år. Hvis man i stedet antager, at renteniveauet for forskel-
lige typer lån
absolut set
stiger cirka lige meget (svarende til en uændret renteforskel i pct.-
point), vil renteudgifterne til realkreditlån vokse relativt hurtigere end renteudgifterne til
andre typer lån (ved uændret lånesammensætning).
De skønnede provenu- og fordelingsvirkninger for renteudgifter vedrørende realkreditlån
isoleret set kan således være
undervurderet
i svaret, idet renteudgifter vedrørende realkredit-
lån formentlig vil udgøre en voksende andel af de samlede renteudgifter, når det generelle
renteniveau stiger. Omvendt kan provenu- og fordelingsvirkninger af at reducere rente-
fradraget for renteudgifter vedrørende øvrige lån være
overvurderet
i svaret.
Det bemærkes, at beregningerne afspejler virkningen af hypotetiske reduktioner af rente-
fradraget samlet set. Der er ikke taget stilling til virkningerne af en eventuel særskilt re-
duktion af rentefradraget vedrørende fx realkreditrenter, som i givet fald vil kunne have
væsentlig betydning for sammensætningen af den samlede lånemasse etc.
Virkningen på indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten af at reducere rentefra-
draget samt virkningen fordelt på indkomstdeciler og -percentiler og på renteudgifter til
realkreditlån hhv. øvrige lån er vist i
tabel 3-7.
Det bemærkes, at virkningen af at reducere
rentefradraget for renteudgifter vedr. realkreditlån isoleret set trækker i retning af reduce-
rede indkomstforskelle, mens virkningen for renteudgifter vedrørende øvrige lån isoleret
trækker i retning af øgede indkomstforskelle. Det afspejler overordnet fordelingen af ren-
teudgifter vedrørende realkreditlån og andre lån på tværs af indkomstfordelingen.
Side 5 af 10
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen af forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2521056_0006.png
Tabel 3. Virkning på indkomstforskelle målt ved Gini-koefficienten af forskellige modeller for reduk-
tion af rentefradraget fordelt på renteudgifter vedr. realkreditlån hhv. øvrige lån, 2022-niveau
Pct.-point
Model A
Realkreditlån
Øvrige lån
I alt
Model B
Realkreditlån
Øvrige lån
I alt
Model C
Realkreditlån
Øvrige lån
I alt
Model D
Realkreditlån
Øvrige lån
I alt
Model E
Realkreditlån
Øvrige lån
I alt
Model F
Realkreditlån
Øvrige lån
I alt
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
-0,01
0,00
-0,01
-0,04
0,00
-0,05
-0,08
0,01
-0,07
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
-0,01
0,00
-0,01
-0,05
0,00
-0,06
-0,09
0,01
-0,08
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
-0,03
0,00
-0,03
-0,08
0,01
-0,07
-0,10
0,03
-0,07
-0,01
0,00
-0,01
-0,01
0,00
-0,01
-0,04
0,00
-0,04
-0,09
0,02
-0,07
-0,11
0,04
-0,07
-0,01
0,01
0,00
-0,04
0,04
0,00
-0,07
0,09
0,01
-0,10
0,13
0,03
-0,11
0,14
0,03
-0,06
0,06
0,00
-0,06
0,07
0,00
-0,09
0,11
0,02
-0,11
0,15
0,04
-0,12
0,16
0,04
2022
2025
2030
2040
2050
Anm.: Virkningen af de forskellige modeller er afrundet til anden decimal. Se i øvrigt anmærkningstekst til tabel 1.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen, 2018-data fremskrevet til 2022-niveau
med forudsætninger i
Økonomisk Redegørelse,
august 2021. Udviklingen i kapitalindkomst (herunder renteudgifter) er
fremskrevet med forudsætningerne i den mellemfristede fremskrivning fra august 2021. Til skøn af indfrielse af danskernes
gæld er indhentet beregninger fra Nationalbanken.
Side 6 af 10
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen af forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2521056_0007.png
Tabel 4. Virkning af forskellige modeller for reduktion af rentefradraget i pct. af disponibel indkomst
fordelt på renteudgifter vedr. realkreditlån hhv. øvrige lån og på indkomstdeciler i 2025
Model A
Virkning for realkreditlån
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolkningen
Virkning for øvrige lån
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolkningen
Virkning i alt
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolkningen
-1,0
-0,9
-0,9
-1,2
-1,4
-1,5
-1,5
-1,4
-1,3
-1,0
-1,2
-0,6
-0,6
-0,6
-0,8
-0,9
-1,0
-1,0
-0,9
-0,9
-0,6
-0,8
-0,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,8
-0,6
-0,5
-0,6
-0,7
-0,7
-0,6
-0,6
-0,5
-0,3
-0,5
-0,5
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,3
-0,2
-0,3
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,2
-0,3
-0,4
-0,5
-0,7
-0,8
-0,9
-0,9
-0,9
-0,7
-0,7
-0,1
-0,2
-0,2
-0,4
-0,5
-0,5
-0,6
-0,6
-0,6
-0,4
-0,4
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Model B
Model C
Model D
Model E
Model F
Anm.: Virkningen af de forskellige modeller er afrundet til anden decimal. Det bemærkes desuden, at virkningen fordelt på
indkomstdeciler og -percentiler er baseret på en større stikprøve og således et andet datagrundlag end provenuvirkningen
og virkningen på indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten. De viste virkninger er skaleret til at afspejle provenuvirk-
ningerne i tabel 1. Se i øvrigt anmærkningstekst til tabel 1.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen, 2018-data fremskrevet til 2022-niveau
med forudsætninger i
Økonomisk Redegørelse,
august 2021. Se i øvrigt tabel 1.
Side 7 af 10
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen af forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2521056_0008.png
Tabel 5. Virkning af forskellige modeller for reduktion af rentefradraget i kroner på renteudgifter
vedr. realkreditlån hhv. øvrige lån og på indkomstdeciler i 2025
Model A
Virkning for realkreditlån
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolkningen
Virkning for øvrige lån
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolkningen
Virkning i alt
Indkomstdecil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolkningen
-800
-1.300
-1.400
-2.100
-2.800
-3.400
-3.800
-4.200
-4.400
-5.200
-2.900
-500
-800
-900
-1.300
-1.800
-2.200
-2.500
-2.700
-2.800
-3.300
-1.900
-200
0
0
-100
-100
-100
-100
-100
-200
-700
-200
-100
0
0
0
0
0
0
0
0
-200
0
-100
0
0
0
0
0
0
0
0
-200
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
0
-700
-900
-800
-1.100
-1.400
-1.600
-1.600
-1.600
-1.600
-1.700
-1.300
-400
-600
-500
-700
-900
-1.000
-1.000
-1.100
-1.000
-1.100
-800
-100
0
0
0
0
0
-100
-100
-100
-300
-100
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
0
-100
0
0
0
0
0
0
0
0
-200
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
0
-200
-400
-600
-900
-1.400
-1.800
-2.200
-2.500
-2.800
-3.500
-1.600
-100
-300
-400
-600
-900
-1.200
-1.400
-1.600
-1.800
-2.200
-1.000
0
0
0
0
0
0
0
-100
-100
-400
-100
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-100
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Model B
Model C
Model D
Model E
Model F
Anm.: Virkningen af de forskellige modeller er afrundet til nærmeste 100 kr. Se i øvrigt anmærkningstekst til tabel 1 og 4.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen, 2018-data fremskrevet til 2022-niveau
med forudsætninger i
Økonomisk Redegørelse,
august 2022. Se i øvrigt tabel 1.
Side 8 af 10
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen af forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2521056_0009.png
Tabel 6. Virkning af forskellige modeller for reduktion af rentefradraget i pct. af disponibel indkomst
fordelt på renteudgifter vedr. realkreditlån hhv. øvrige lån og på indkomstpercentiler i 2025
Model A
Virkning for realkreditlån
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
Hele 10. indkomstdecil
Virkning for øvrige lån
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
Hele 10. indkomstdecil
Virkning i alt
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
Hele 10. indkomstdecil
-1,2
-1,2
-1,2
-1,2
-1,1
-1,1
-1,1
-1,0
-0,9
-0,6
-1,0
-0,8
-0,8
-0,8
-0,8
-0,7
-0,7
-0,7
-0,7
-0,6
-0,4
-0,6
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,3
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
-0,4
-0,4
-0,4
-0,4
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,3
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
-0,2
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
-0,8
-0,8
-0,8
-0,8
-0,8
-0,8
-0,8
-0,7
-0,6
-0,4
-0,7
-0,5
-0,5
-0,5
-0,5
-0,5
-0,5
-0,5
-0,5
-0,4
-0,2
-0,4
0,0
0,0
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
-0,1
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
0,0
Model B
Model C
Model D
Model E
Model F
Anm.: Virkningen af de forskellige modeller er afrundet til første decimal. Se i øvrigt anmærkningstekst til tabel 1 og 4.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen, 2018-data fremskrevet til 2022-niveau
med forudsætninger i
Økonomisk Redegørelse,
august 2021. Se i øvrigt tabel 1.
Side 9 af 10
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 209: Spm. om at redegøre for provenuvirkningen af forskellige modeller for fjernelse/reduktion af rentefradraget, til skatteministeren
2521056_0010.png
Tabel 7. Virkning af forskellige modeller for reduktion af rentefradraget i kroner på renteudgifter
vedr. realkreditlån hhv. øvrige lån og på indkomstpercentiler i 2025
Model A
Virkning for realkreditlån
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
Hele 10. indkomstdecil
Virkning for øvrige lån
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
Hele 10. indkomstdecil
Virkning i alt
Indkomstpercentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
Hele 10. indkomstdecil
-4.400
-4.500
-4.700
-4.700
-4.700
-4.900
-5.000
-5.200
-5.500
-8.000
-5.200
-2.900
-2.900
-3.000
-3.100
-3.000
-3.200
-3.200
-3.300
-3.500
-5.000
-3.300
-200
-200
-300
-300
-300
-400
-500
-600
-800
-3.200
-700
0
0
-100
-100
-100
-100
-100
-200
-200
-1.500
-200
0
0
-100
0
-100
-100
-100
-100
-200
-1.800
-200
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-800
-100
-1.500
-1.500
-1.500
-1.400
-1.400
-1.500
-1.500
-1.600
-1.700
-3.400
-1.700
-900
-900
-1.000
-900
-900
-1.000
-1.000
-1.000
-1.100
-2.200
-1.100
-100
-100
-100
-100
-100
-200
-200
-200
-300
-1.700
-300
0
0
0
0
0
0
-100
-100
-100
-900
-100
0
0
0
0
0
0
-100
-100
-100
-1.200
-200
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-600
-100
-3.000
-3.100
-3.200
-3.300
-3.300
-3.400
-3.500
-3.600
-3.800
-4.600
-3.500
-1.900
-2.000
-2.100
-2.100
-2.100
-2.200
-2.300
-2.300
-2.400
-2.900
-2.200
-100
-100
-200
-200
-200
-300
-300
-400
-500
-1.500
-400
0
0
0
0
0
0
-100
-100
-100
-600
-100
0
0
0
0
0
0
0
-100
-100
-600
-100
0
0
0
0
0
0
0
0
0
-200
0
Model B
Model C
Model D
Model E
Model F
Anm.: Virkningen af de forskellige modeller er afrundet til nærmeste 100 kr. Se i øvrigt anmærkningstekst til tabel 1 og 4.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen, 2018-data fremskrevet til 2022-niveau
med forudsætninger i
Økonomisk Redegørelse,
august 2021. Se i øvrigt tabel 1.
Side 10 af 10