Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2514063_0001.png
17. januar 2022
J.nr. 2021 - 9276
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 197 af 3. januar 2022 (alm. del). Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Jacob Vastrup
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 197: Spm. om provenukonsekvenserne i 2022, 2023, 2024, 2025, til skatteministeren
2514063_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse provenukonsekvenserne i 2022, 2023, 2024, 2025 og varigt af for-
øgelsen af tinglysningsafgifterne i forbindelse med vedtagelsen af lovforslag nr. L 97
(2019-2020)?
Svar
Som en del af Finansloven for 2020 besluttede Regeringen (Socialdemokratiet), Radikale
Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet at indeksere en række afgif-
ter, herunder de faste tinglysningsafgifter. Indekseringen af de faste tinglysningsafgifter
blev gennemført ved lov nr. 168 af 29. februar 2020 (lovforslag nr. L 97 (2019-20)). Med
loven indekseres de faste tinglysningsafgifter med den forventede prisudvikling på 1,8 pct.
årligt for perioden 2020 til 2025. Indekseringen foretages trinvist ad to omgange hen-
holdsvis i år 2020 og 2023. Begge gange forhøjes afgiftssatsen med 5,5 pct. Indekseringen
betyder, at realværdien af de faste tinglysningsafgifter fastholdes og således ikke udhules i
takt med prisudviklingen.
Den vedtagne indeksering af afgiftssatserne i år 2020 og 2023 blev skønnet til at indebære
et merprovenu efter tilbageløb og adfærd (opregnet til 2022-niveau) på 75 mio. kr. i 2022,
165 mio. kr. i 2023, 155 mio. kr. i 2024 og 2025 samt 150 mio. kr. som varig virkning,
jf.
tabel 1.
Tabel 1. Merprovenu ved indeksering af tinglysningsafgiften i 2020 og 2023
Mio. kr. (2022-niveau)
Umiddelbar virkning
Virkning efter tilbageløb
Virkning efter tilbageløb og adfærd
2020
100
80
65
2021
115
100
80
2022
115
100
75
2023
235
200
165
2024
230
195
155
2025 Varigt
225
195
155
215
190
150
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 5 mio. kr. Skøn er baseret på provenuskønnet i lovforslag nr. L 97 (2019-20) justeret fra
2020-niveau til 2022-niveau på baggrund af skønnet nominel BNP-vækst i Økonomisk Redegørelse, december 2021. Be-
regningsteknisk forudsættes provenuet at vokse med nominelt BNP efter 2025, hvilket indebærer en fortsat indeksering af
afgiften samt realvækst i grundlaget.
Kilde: Skatteministeriet
Side 2 af 2