Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2513783_0001.png
14. januar 2022
J.nr. 2022 - 22
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 176 af 17. december 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Uffe Mikkelsen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om ligning (3) i Skatteøkonomisk Redegørelse 2021, side 182, ikke altid gælder, til skatteministeren
2513783_0002.png
Spørgsmål
Ifølge Bolius er flere end 2.000 faldefærdige huse de senere år blevet revet ned i landdi-
strikter og mindre byer med støtte fra en statslig pulje til landsbyfornyelse, jf. ”Nedrivnin-
ger
hjælper ikke Udkantsdanmark”, bolius.dk. Kan ministeren bekræfte, at det er udtryk
for, at der er steder i landet, hvor markedsværdien af en ejerbolig er mindre end værdien
af grunden i ubebygget stand, idet forskellen på de to beløb dækker over nedrivningsud-
gifterne? Vil ministeren videre bekræfte, at det betyder, at ligning (3) i Skatteøkonomisk
Redegørelse 2021, side 182, dermed ikke altid gælder? Vil ministeren redegøre for, hvor-
dan sådanne tilfælde håndteres i det nye ejendomsvurderingssystem?
Svar
For en ejerbolig udgøres den samlede markedsværdi som udgangspunkt af grundens
værdi og bygningens værdi. I og omkring de større byer vil det typisk være grundens
værdi, der udgør den største andel af markedsværdien, mens det i landdistrikter og mindre
byer i udkanten typisk er bygningens værdi, der udgør den største andel af markedsvær-
dien.
Hvis et enfamiliehus er beliggende i et landdistrikt, og standen af det pågældende hus er
faldefærdigt/nedrivningsparat, kan huset isoleret set betragtes som en udgift for en po-
tentiel boligkøber. Det skal ses i den sammenhæng, at det er omkostningsfyldt at rive et
hus ned, og i sådan et tilfælde kan det forekomme, at udgiften ved en nedrivning svarer til
eller endda er større
end grundens værdi. Markedsværdien for det pågældende enfami-
liehus kan således være lig nul eller endda negativ.
I ovenstående tilfælde vil det således ikke være meningsfyldt for en rationel boligkøber at
købe det pågældende enfamiliehus, men andre faktorer som eksempelvis, at familie og/el-
ler venner er bosat tæt på eller et særligt tilhørsforhold til nærområdet kan betyde, at enfa-
miliehuset af andre årsager kan have en positiv værdi for den enkelte boligkøber.
Ligning (3) i Skatteøkonomisk Redegørelse 2021, side 182, kan således være med til at
forklare, hvorfor boligmarkedet kan have svære betingelser i landdistrikter og mindre byer
i udkanten. I det konkrete tilfælde anvendes identiteten til at lave en grundvurdering med
et
standardhus,
der afspejler et typisk enfamiliehus i Danmark, og som har en positiv byg-
ningsværdi.
I det nye ejendomsvurderingssystem anvendes bl.a. nedrivningssalg til at estimere en stati-
stisk sammenhæng mellem ejendomsvurderingen og grundvurderingen ved den såkaldte
grundværdikurve.
Med udgangspunkt i denne er det muligt at lave en grundvurdering, når
den
standardiserede
ejendomsvurdering foreligger.
Side 2 af 2