Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2571556_0001.png
9. maj 2022
J.nr. 2021 - 9489
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes endeligt svar på spørgsmål nr. 159 af 15. december 2021 (alm. del).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hennings Hyllested (EL).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: MFU spm. om at beregne bilpriser og årlige omkostninger før og efter den foreslåede omlægning for en luksusbil til ca. 700.000 kr., for en mellemklassebil til ca. 250.000 kr. og for en mikrobil til ca. 90.000 kr. i dag, til skatteministeren
2571556_0002.png
Spørgsmål
I rapporten fra Det Miljøøkonomiske Råd fra den 7. december foreslår formandskabet, at
bilafgifterne omlægges til differentierede kørselsomkostninger, der afspejler de eksterne
marginale omkostninger ved bilisme, jf. tabel A, i boks 1.10, s. 72. Vil ministeren beregne
bilpriser og årlige omkostninger før og efter den foreslåede omlægning for en luksusbil til
ca. 700.000 kr., for en mellemklassebil til ca. 250.000 kr. og for en mikrobil til ca. 90.000
kr. i dag (alle priser er inkl. registreringsafgift)? I beregningerne bedes forudsat en årlig
kørsel på henholdsvis 5.000 km, 17.000 km og 30.000 km. Udregningerne bedes endvi-
dere foretaget givet en forudsætning om, at henholdsvis 80 pct., 50 pct. og 20 pct. af den
årlige kørsel dækker over kørsel i by. Totalomkostningerne bedes omfatte købspris, ejer-
afgift, brændselsudgift og kørselsafgift m.v. Ovenstående bedes beregnet for både en ben-
zinbil og en elbil. Totalomkostningerne bedes opgjort givet henholdsvis 1, 3, 5 og 15 års
ejerskab.
Svar
Det Miljøøkonomiske Råd (DMØR) foreslår i deres rapport fra 7. december 2021 en gen-
nemgribende reform af bilbeskatningen, som indebærer, at beskatningen af biler i høj
grad flyttes fra køb og ejerskab til kørsel. Den foreslåede omlægning af bilbeskatningen vil
dermed generelt gøre det billigere at købe bil, men dyrere at bruge dem.
Konkret foreslår DMØR en omlægning af bilafgifterne, hvor registreringsafgiften afskaf-
fes, brændstofafgifterne reduceres, ejerafgiften omlægges til en skat på lejeværdien af egen
bil, og der indføres kørselsafgifter. Det bemærkes her, at kørselsafgifter skal ses i lyset af
de høje administrative omkostninger og tekniske udfordringer, som de forventeligt inde-
bærer.
De nye kørselsafgifter foreslået af DMØR skal afspejle de eksterne omkostninger, som
kørsel i bil forårsager, og kørselsafgiften betales pr. kilometer, der køres på en given
strækning. DMØR’s oplæg til gennemsnitsniveauet for kørselsafgifterne
for kørsel på lan-
det hhv. i byen for benzin-, diesel- og elbiler fremgår af tabel 1 nedenfor.
Tabel 1.
Gennemsnitlige afgifter i by og land ved DMØR’s foreslåede
kørselsafgift for personbiler
Kr./km
Benzin
Benzin
Diesel
Diesel
Elbiler
Elbiler
By
Land
By
Land
By
Land
Trængsel
0,63
0,27
0,63
0,27
0,63
0,27
Ulykker
Luftforure-
Støj
ning
0,95
0,09
0,15
0,95
0,15
0,96
0,16
0,02
0,22
0,08
0,01
0,01
Slitage
0,11
0,01
0,11
0,01
0,04
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
I alt
1,79
0,44
1,92
0,52
1,65
0,46
Kilde: DMØR’s rapport, boks I.10 s. 72.
Med disse værdier vil en benzinbil i gennemsnit skulle betale 1,79 kr./km ved kørsel i by-
områder og 0,44 kr./km ved kørsel i landområder, mens en elbil i gennemsnit vil skulle
Side 2 af 12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: MFU spm. om at beregne bilpriser og årlige omkostninger før og efter den foreslåede omlægning for en luksusbil til ca. 700.000 kr., for en mellemklassebil til ca. 250.000 kr. og for en mikrobil til ca. 90.000 kr. i dag, til skatteministeren
2571556_0003.png
betale 1,65 kr./km ved kørsel i byområder og 0,46 kr./km ved kørsel i landområder,
jf. ta-
bel 1.
Grunden til, at der skal betales mere ved kørsel i byen ift. kørsel i landområder, er, at kør-
sel i byen er forbundet med højere eksterne trængsels- og ulykkesomkostninger. Elbiler
betaler i gennemsnit mindre end benzinbiler ved kørsel i byen (1,65 mod 1,79 kr./km)
pga. benzinbilers højere eksterne omkostninger fra støj og luftforurening. Ved kørsel i
landområder betaler elbilen og benzinbilen stort set det samme i gennemsnit (hhv. 0,46
og 0,44 kr./km).
Ét væsentligt element i den foreslåede omlægning er, at registreringsafgiften afskaffes for
alle biler, hvilket for de fleste bilers vedkommende medfører en lavere købspris. I tabel 2
fremgår købsprisen før omlægningen og efter omlægningen for de seks biler beskrevet i
spørgsmålet.
I resten af dette svar refererer EL90, EL250 og EL700 til en elbil med en købspris på
hhv. 90.000 kr., 250.000 kr. og 700.000 kr.
før omlægningen,
mens B90, B250 og B700 refe-
rerer til en benzinbil med en købspris på hhv. 90.000 kr., 250.000 kr. og 700.000 kr.
før
omlægningen.
Alle priser er beregnet før omlægningen, og registreringsafgiften er beregnet
med gældende 2030-regler.
Tabel 2. Købspris på de seks biler før og efter omlægningen
Bil
EL90
EL250
EL700
B90
B250
B700
Købspris før omlægning
Købspris efter omlæg-
Besparelse ved køb
ning
90.000
90.000
0
250.000
463.300
68.800
151.900
347.900
0
236.700
21.200
98.100
352.100
250.000
700.000
90.000
250.000
700.000
Anm.: Der antages en
CO
2
-udedning på 100 g
CO
2
/km for B90, 120 g CO2/km for B250 og 140 g
CO
2
/km for B700. Afrundet
til nærmeste 100 kr.
Kilde: Skatteministeriet.
Afskaffelsen af registreringsafgiften har ingen indvirkning på købsprisen for en elbil på
90.000 kr. (EL90) og 250.000 kr. (EL250), da disse biler i forvejen betaler 0 kr. i registre-
ringsafgift ved de gældende 2030-regler (hvor registreringsafgiften for elbiler indfases med
80 pct. og opnår et bundfradrag på 137.000 kr.). For den dyreste elbil (EL700), som før
omlægningen koster 700.000 kr., medfører afskaffelsen af registreringsafgiften et fald i
købsprisen på ca. 236.700 kr.,
jf. tabel 2.
Alle de tre benzinbiler bliver billigere at købe, når registreringsafgiften afskaffes. Således
bliver en benzinbil, der før omlægningen koster 90.000 kr. (B90), ca. 21.200 kr. billigere at
købe, mens en benzinbil, der før omlægningen koster 250.000 kr. (B250), bliver ca.
98.100 kr. billigere at købe. Den dyreste benzinbil, der før omlægningen koster 700.000
kr. (B700), bliver ca. 352.100 kr. billigere at købe (dvs. købsprisen halveres),
jf. tabel 2.
Side 3 af 12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: MFU spm. om at beregne bilpriser og årlige omkostninger før og efter den foreslåede omlægning for en luksusbil til ca. 700.000 kr., for en mellemklassebil til ca. 250.000 kr. og for en mikrobil til ca. 90.000 kr. i dag, til skatteministeren
2571556_0004.png
Det bemærkes, at afskaffelsen af registreringsafgiften betyder, at benzinbilerne bliver rela-
tivt billigere end elbiler inden for hver af de tre prisklasser, hvilket isoleret set medfører et
økonomisk incitament for husholdningerne til at købe konventionelle biler i stedet for el-
biler.
På baggrund af de gennemsnitlige kørselsafgifter i tabel 1 samt rapportens øvrige oplys-
ninger om den foreslåede omlægning er der foretaget simplificerede konsekvensberegnin-
ger for totalomkostningen for de seks biler.
I tabel 3, 4 og 5 er der skønnet over totalomkostningerne
før omlægningen
for de seks biler
ved 1 års ejerskab, 3 års ejerskab, 5 års ejerskab og 15 års ejerskab. Tabel 3 viser totalom-
kostningerne ved en årskørsel på 5.000 km, tabel 4 viser totalomkostningerne ved en års-
kørsel på 17.000 km og tabel 5 viser totalomkostningerne ved en årskørsel på 30.000 km.
Totalomkostningerne i de tre tabeller omfatter købspris, ejerafgift og brændstofomkost-
ninger. Til beregningerne knytter sig følgende antagelser:
- Til beregning af brændstofomkostninger antages for alle tre elbiler et (realitets-
korrigeret) beregnet brændstofforbrug på ca. 57,7 km/l og for alle tre benzinbiler
antages et (realitetskorrigeret) brændstofforbrug på 14,9 km/l
1
. For elbiler giver
dette anledning til et årligt beregnet literforbrug på 87, 295 og 520 ved hhv.
5.000, 17.000 og 30.000 km årskørsel. For benzinbiler giver det anledning til et
årligt literforbrug på 336, 1.143 og 2.016 ved hhv. 5.000, 17.000 og 30.000 km
årskørsel.
- Til beregning af ejerafgifter antages for B90 en CO
2
-udledning på 100 g
CO
2
/km, for B250 antages der en CO
2
-udledning på 120 g CO
2
/km og for B700
antages der en CO
2
-udledning på 140 g CO
2
/km. Alle tre elbiler udleder 0 g
CO
2
/km og indplaceres derfor på det laveste trin for betaling af ejerafgift.
Totalomkostningerne for elbilerne er lavere end totalomkostningerne for benzinbilerne
inden for hver prisklasse, hvilket skyldes, at elbiler betaler mindre i ejerafgift, ligesom om-
kostningerne til brændstof ved en given årskørsel også er lavere for elbiler. Eksempelvis
skønnes totalomkostningen ved 5 års ejerskab til at være ca. 262.000 kr. for EL250, mens
totalomkostningen for B250 skønnes at udgøre 281.000 kr. (ved 5.000 km årskørsel),
jf.
tabel 3.
Effekten af årskørslen på totalomkostningen ses ved at sammenligne de tre tabeller med
hinanden. Forskellen mellem totalomkostningerne i de tre tabeller kommer fra
1
Det faktiske 2021-salg giver anledning til et gns. brændstofforbrug på 18,1 for benzinbiler og 72,5 km/l for elbiler
(WLTP). På baggrund af data fra Energistyrelsen er vækstraten i km/l fra 2021 til 2030 udregnet til ca. 8 pct. for benzinbi-
ler og ca. 4,6 pct. for elbiler, svarende til i gns. ca. 19,6 km/l for benzinbiler og ca. 72,5 km/l for elbiler i 2030 (WLTP).
WLTP-realitetsfaktoren er ca. 1,314 i 2030, hvilket medfører et realitetskorrigeret brændstofforbrug på 14,9 km/l for ben-
zinbiler og ca. 57,7 km/l for elbiler.
Side 4 af 12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: MFU spm. om at beregne bilpriser og årlige omkostninger før og efter den foreslåede omlægning for en luksusbil til ca. 700.000 kr., for en mellemklassebil til ca. 250.000 kr. og for en mikrobil til ca. 90.000 kr. i dag, til skatteministeren
2571556_0005.png
omkostningen til brændstof (som er stigende i kørselsomfanget), idet købsprisen og ejer-
afgiften er uafhængig af årskørslen.
Tabel 3. Totalomkostninger før omlægning, 5.000 km årskørsel
Bil
EL90
EL250
EL700
B90
B250
B700
1 års ejerskab
92.000
252.000
702.000
96.000
256.000
707.000
3 års ejerskab
97.000
257.000
707.000
108.000
269.000
719.000
5 års ejerskab
102.000
262.000
712.000
119.000
281.000
731.000
15 års ejerskab
123.000
283.000
733.000
169.000
332.000
783.000
Anm.: Totalomkostninger omfatter købspris, ejerafgift og brændstofomkostninger. Afrundet til nærmeste 1.000.
Kilde: Skatteministeriet.
Tabel 4. Totalomkostninger før omlægning, 17.000 km årskørsel
Bil
EL90
EL250
EL700
B90
B250
B700
1 års ejerskab
94.000
254.000
704.000
108.000
268.000
718.000
3 års ejerskab
107.000
267.000
717.000
143.000
303.000
754.000
5 års ejerskab
119.000
279.000
729.000
176.000
337.000
788.000
15 års ejerskab
176.000
336.000
786.000
323.000
485.000
937.000
Anm.: Totalomkostninger omfatter købspris, ejerafgift og brændstofomkostninger. Afrundet til nærmeste 1.000.
Kilde: Skatteministeriet.
Tabel 5. Totalomkostninger før omlægning, 30.000 km årskørsel
Bil
EL90
EL250
EL700
B90
B250
B700
1 års ejerskab
96.000
256.000
706.000
121.000
281.000
731.000
3 års ejerskab
118.000
278.000
728.000
180.000
341.000
791.000
5 års ejerskab
139.000
299.000
749.000
237.000
399.000
849.000
15 års ejerskab
234.000
394.000
844.000
489.000
652.000
1.103.000
Anm.: Totalomkostninger omfatter købspris, ejerafgift og brændstofomkostninger. Afrundet til nærmeste 1.000.
Kilde: Skatteministeriet.
I tabel 6, 7 og 8 er der skønnet over totalomkostningerne
efter omlægningen
for de seks biler
ved 1 års ejerskab, 3 års ejerskab, 5 års ejerskab og 15 års ejerskab. Tabel 6 viser totalom-
kostningerne ved en årskørsel på 5.000 km, tabel 7 viser totalomkostningerne ved en års-
kørsel på 17.000 km og tabel 8 viser totalomkostningerne ved en årskørsel på 30.000 km.
Side 5 af 12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: MFU spm. om at beregne bilpriser og årlige omkostninger før og efter den foreslåede omlægning for en luksusbil til ca. 700.000 kr., for en mellemklassebil til ca. 250.000 kr. og for en mikrobil til ca. 90.000 kr. i dag, til skatteministeren
2571556_0006.png
Totalomkostningerne i de tre tabeller nedenfor omfatter købspris, ejerafgift (skat af leje-
værdi), brændstofomkostninger og kørselsafgiften. Til beregningerne knytter sig følgende
kommentarer:
- Købsprisen svarer til
købspris efter omlægning
i tabel 2.
- Ejerafgiften omlægges til en årlig skat, der afspejler lejeværdien af bilen. I bereg-
ningerne er den årlige størrelse på denne forudsat at udgøre 0,7 pct. af købspri-
sen, jf. Boks I.10 s. 73
i DMØR’s rapport.
- Afgiften på en liter benzin nedsættes med 1,48 kr. i tråd med rapportens side 73
2
,
og afgiften på el nedskaleres med 50 pct., da energiafgiften (som fjernes ved om-
lægningen) udgør ca. 50 pct. af afgiften på el.
- Kørselsafgiften indekseres ikke årligt. En indeksering af kørselsafgiften vil øge
totalomkostningen ved 3, 5 og 15 års ejerskab ganske betydeligt.
For alle seks biler er totalomkostningen stigende i mængden af bykørsel, hvilket afspejler
satsstrukturen for kørselsafgifterne i tabel 1, hvor omkostningen pr. km i byerne er højere
end i landområder.
Der kan være ganske betydelige forskelle i totalomkostningen for den enkelte bil, af-
hængig af hvor meget af kørslen, der foregår i byen hhv. på landet. Et eksempel på dette
ses ved at tage udgangspunkt i B250 med en årskørsel på 17.000 km, som er underlagt 15
års ejerskab. For denne bil stiger totalomkostningen fra ca. 498.000 kr. ved 20 pct. bykør-
sel (dvs. 3.400 km i by og 13.600 km i landområder) til ca. 662.000 kr. ved 80 pct. bykør-
sel (dvs. 13.600 km i by og 3.400 km i landområder), svarende til en forskel på ca. 164.000
kr. over 15 år,
jf. tabel 7.
Eksemplet vidner om potentielle store fordelingsmæssige konse-
kvenser af omlægningen, idet bilister med fortrinsvis megen bykørsel betaler betydeligt
mere end bilister med fortrinsvis meget kørsel i landområder.
Tabel 6. Totalomkostninger efter omlægning, 5000 km årskørsel
1 års ejerskab
EL90
20 pct. bykørsel
50 pct. bykørsel
80 pct. bykørsel
EL250
20 pct. bykørsel
50 pct. bykørsel
80 pct. bykørsel
El700
20 pct. bykørsel
50 pct. bykørsel
80 pct. bykørsel
471.000
473.000
474.000
486.000
491.000
496.000
500.000
509.000
517.000
560.000
581.000
602.000
256.000
258.000
260.000
268.000
274.000
279.000
280.000
288.000
297.000
329.000
350.000
371.000
95.000
97.000
98.000
105.000
110.000
116.000
115.000
123.000
132.000
155.000
177.000
198.000
3 års ejerskab
5 års ejerskab
15 års ejerskab
2
I dag består brændstofafgiften af en energiafgift, en NO
x
-afgift og en CO
2
-afgift. Ved omlægningen fjernes energiafgiften,
og NO
x
-afgiften overflyttes til kørselsafgifterne.
Side 6 af 12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: MFU spm. om at beregne bilpriser og årlige omkostninger før og efter den foreslåede omlægning for en luksusbil til ca. 700.000 kr., for en mellemklassebil til ca. 250.000 kr. og for en mikrobil til ca. 90.000 kr. i dag, til skatteministeren
2571556_0007.png
B90
20 pct. bykørsel
50 pct. bykørsel
80 pct. bykørsel
B250
20 pct. bykørsel
50 pct. bykørsel
80 pct. bykørsel
B700
20 pct. bykørsel
50 pct. bykørsel
80 pct. bykørsel
358.000
360.000
362.000
378.000
384.000
390.000
396.000
406.000
415.000
475.000
499.000
523.000
161.000
163.000
165.000
178.000
184.000
190.000
194.000
204.000
213.000
263.000
287.000
311.000
77.000
79.000
81.000
93.000
99.000
105.000
108.000
118.000
127.000
173.000
197.000
221.000
Anm.: Totalomkostninger omfatter købspris, lejeværdibeskatning, brændstofomkostninger og kørselsafgift. Afrundet til nær-
meste 1.000.
Kilde: Skatteministeriet
pba. oplysninger fra DMØR’s rapport fra 2021.
Tabel 7. Totalomkostninger efter omlægning, 17.000 km årskørsel
1 års ejerskab
EL90
20 pct. bykørsel
50 pct. bykørsel
80 pct. bykørsel
EL250
20 pct. bykørsel
50 pct. bykørsel
80 pct. bykørsel
El700
20 pct. bykørsel
50 pct. bykørsel
80 pct. bykørsel
B90
20 pct. bykørsel
50 pct. bykørsel
80 pct. bykørsel
B250
20 pct. bykørsel
50 pct. bykørsel
80 pct. bykørsel
B700
20 pct. bykørsel
50 pct. bykørsel
80 pct. bykørsel
377.000
384.000
391.000
433.000
453.000
473.000
486.000
518.000
550.000
710.000
792.000
874.000
180.000
186.000
193.000
233.000
253.000
273.000
283.000
315.000
348.000
498.000
580.000
662.000
96.000
103.000
110.000
148.000
168.000
188.000
197.000
230.000
262.000
408.000
490.000
572.000
481.000
487.000
493.000
518.000
536.000
553.000
553.000
581.000
610.000
699.000
771.000
844.000
266.000
272.000
278.000
301.000
318.000
336.000
333.000
361.000
389.000
468.000
540.000
613.000
105.000
111.000
117.000
137.000
155.000
172.000
167.000
196.000
224.000
295.000
367.000
439.000
3 års ejerskab
5 års ejerskab
15 års ejerskab
Side 7 af 12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: MFU spm. om at beregne bilpriser og årlige omkostninger før og efter den foreslåede omlægning for en luksusbil til ca. 700.000 kr., for en mellemklassebil til ca. 250.000 kr. og for en mikrobil til ca. 90.000 kr. i dag, til skatteministeren
2571556_0008.png
Anm.: Totalomkostninger omfatter købspris, lejeværdibeskatning, brændstofomkostninger og kørselsafgift. Afrundet til nær-
meste 1.000.
Kilde: Skatteministeriet
pba. oplysninger fra DMØR’s rapport fra 2021.
Tabel 8. Totalomkostninger efter omlægning, 30.000 km årskørsel
2030-niveau
EL90
20 pct. bykørsel
50 pct. bykørsel
80 pct. bykørsel
EL250
20 pct. bykørsel
50 pct. bykørsel
80 pct. bykørsel
El700
20 pct. bykørsel
50 pct. bykørsel
80 pct. bykørsel
B90
20 pct. bykørsel
50 pct. bykørsel
80 pct. bykørsel
B250
20 pct. bykørsel
50 pct. bykørsel
80 pct. bykørsel
B700
20 pct. bykørsel
50 pct. bykørsel
80 pct. bykørsel
397.000
409.000
422.000
492.000
527.000
563.000
582.000
639.000
696.000
965.000
1.110.000
1.254.000
200.000
212.000
224.000
292.000
328.000
363.000
380.000
437.000
493.000
752.000
897.000
1.042.000
116.000
128.000
141.000
208.000
243.000
278.000
294.000
351.000
408.000
662.000
807.000
952.000
492.000
503.000
514.000
553.000
584.000
615.000
610.000
660.000
710.000
850.000
977.000
1.105.000
277.000
288.000
299.000
335.000
366.000
397.000
390.000
440.000
490.000
619.000
746.000
874.000
116.000
127.000
138.000
172.000
203.000
234.000
224.000
275.000
325.000
445.000
573.000
701.000
1 års ejerskab
3 års ejerskab
5 års ejerskab
15 års ejerskab
Anm.: Totalomkostninger omfatter købspris, lejeværdibeskatning, brændstofomkostninger og kørselsafgift. Afrundet til nær-
meste 1.000.
Kilde: Skatteministeriet
pba. oplysninger fra DMØR’s rapport fra 2021.
Sammenligning før og efter omlægning
Tabel 9, 10 og 11 sammenligner totalomkostningen for de seks biler før og efter omlæg-
ningen ved hhv. 5.000, 17.000 og 30.000 km årskørsel. I alle tre tabeller er totalomkost-
ningen efter omlægning angivet ved 50 pct. bykørsel. Det bemærkes derfor, at totalom-
kostningen efter omlægning kan være både betydelig lavere eller betydeligt højere af-
hængig af, hvor meget af kørslen, der foregår i hhv. by og land, jf. afsnittet ovenfor.
Det er ikke entydigt, hvorvidt totalomkostningen for de seks biler stiger eller falder ved
omlægningen, da det afhænger af årskørslen og ejerskabets længde. Entydigt er det dog, at
forskellen
i totalomkostningen før og efter omlægningen er stigende (bliver mere positiv el-
ler mindre negativ) i ejerskabets længde, hvilket skyldes, at totalomkostningen efter
Side 8 af 12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: MFU spm. om at beregne bilpriser og årlige omkostninger før og efter den foreslåede omlægning for en luksusbil til ca. 700.000 kr., for en mellemklassebil til ca. 250.000 kr. og for en mikrobil til ca. 90.000 kr. i dag, til skatteministeren
2571556_0009.png
omlægningen tillægger større vægt til de løbende omkostninger ift. før omlægningen
(hvor en større del af totalomkostningen udgøres af købsprisen).
For at anskueliggøre omlægningens konsekvenser på bilernes totalomkostninger gennem-
gås effekterne for hver af de tre årskørsler for sig.
5.000 km årskørsel.
For EL90 og EL250 skønnes omlægningen at medføre en stigning i to-
talomkostningen uanset ejerskabets længde (forskellen mellem før og efter er positiv uan-
set ejerskabets længde), mens totalomkostningen for EL700 omvendt skønnes at falde
ved omlægningen (forskellen mellem før og efter er negativ uanset ejerskabets længde),
jf.
tabel 9.
Dette skyldes ikke mindst, at det kun er den dyreste elbil, der ved omlægningen får
reduceret sin købspris sfa. afskaffelsen af registreringsafgiften,
jf. tabel 2.
Totalomkostnin-
gen for B90 skønnes at falde ved 1 og 3 års ejerskab, mens den ved 5 års ejerskab er no-
genlunde uændret, og ved 15 års ejerskab skønnes totalomkostningen for B90 at stige.
For B250 og B700 skønnes omlægningen at medføre et fald i totalomkostningen uanset
ejerskabets længde, særligt B700 vil få en markant reduktion i totalomkostningen på flere
hundrede tusinde kroner,
jf. tabel 9,
hvilket ikke mindst skyldes, at købsprisen ca. halveres
sfa. afskaffelsen af registreringsafgiften.
17.000 km årskørsel.
For EL90 og EL250 skønnes omlægningen at medføre en stigning i
totalomkostningen uanset ejerskabets længde, mens totalomkostningen for EL700 om-
vendt skønnes at falde ved omlægningen (dog minimalt ved 15 års ejerskab),
jf. tabel 10.
Totalomkostningen for B90 skønnes at falde med ca. 5.000 kr. ved 1 års ejerskab, mens
den skønnes at stige ved 3, 5 og 15 års ejerskab. For B250 skønnes omlægningen at med-
føre et fald i totalomkostningen ved 1, 3 og 5 års ejerskab, mens bilen vil opleve en højere
totalomkostning ved 15 års ejerskab på ca. 100.000 kr., jf. tabel 10. For B700 skønnes
omlægningen at medføre en markant reduktion i totalomkostningen på op til flere hund-
rede tusinde kroner afhængig af ejerskabets længde,
jf. tabel 10.
30.000 km årskørsel.
For EL90 og EL250 skønnes omlægningen at medføre en stigning i
totalomkostningen uanset ejerskabets længde, og for EL700 skønnes totalomkostningen
at falde ved 1, 3 og 5 års ejerskab, mens totalomkostningen ved 15 års ejerskab skønnes at
stige (i modsætning til en årskørsel på 5.000 og 17.000 km, hvor totalomkostningen for
EL700 skønnes at falde også ved 15 års ejerskab),
jf. tabel 11.
For B90 skønnes omlægnin-
gen at medføre en stigning i totalomkostningen uanset ejerskabets længde. For B250 fal-
der totalomkostningen ved 1 og 3 års ejerskab, mens den ved 5 og 15 års ejerskab skøn-
nes at stige. Endeligt skønnes totalomkostningen for B700 at falde ved 1, 3 og 5 års ejer-
skab, mens totalomkostningen skønnes at stige meget beskedent ved 15 års ejerskab,
jf.
tabel 11.
Side 9 af 12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: MFU spm. om at beregne bilpriser og årlige omkostninger før og efter den foreslåede omlægning for en luksusbil til ca. 700.000 kr., for en mellemklassebil til ca. 250.000 kr. og for en mikrobil til ca. 90.000 kr. i dag, til skatteministeren
2571556_0010.png
Tabel 9. Totalomkostning før og efter omlægning (ved 50 pct. bykørsel), 5.000 km årskørsel
Bil
EL90
Før omlægning
Efter omlægning
Forskel (efter minus før)
EL250
Før omlægning
Efter omlægning
Forskel (efter minus før)
EL700
Før omlægning
Efter omlægning
Forskel (efter minus før)
B90
Før omlægning
Efter omlægning
Forskel (efter minus før)
B250
Før omlægning
Efter omlægning
Forskel (efter minus før)
B700
Før omlægning
Efter omlægning
Forskel (efter minus før)
707.000
360.000
-347.000
719.000
384.000
-335.000
731.000
406.000
-325.000
783.000
499.000
-284.000
256.000
163.000
-93.000
269.000
184.000
-85.000
281.000
204.000
-77.000
332.000
287.000
-45.000
96.000
79.000
-17.000
108.000
99.000
-9.000
119.000
118.000
-1.000
169.000
197.000
28.000
702.000
473.000
-229.000
707.000
491.000
-216.000
712.000
509.000
-203.000
733.000
581.000
-152.000
252.000
258.000
6.000
257.000
274.000
17.000
262.000
288.000
26.000
283.000
350.000
67.000
92.000
97.000
5.000
97.000
110.000
13.000
102.000
123.000
21.000
123.000
177.000
54.000
1 års ejerskab
3 års ejerskab
5 års ejerskab
15 års ejerskab
Anm.: Totalomkostning før omlægning svarer til værdierne i tabel 3, og totalomkostning efter omlægning svarer til værdi-
erne i tabel 6 givet 50 pct. bykørsel.
Kilde: Skatteministeriet.
Tabel 10. Totalomkostning før og efter omlægning (ved 50 pct. bykørsel), 17.000 km årskørsel
Bil
EL90
Før omlægning
Efter omlægning
Forskel (efter minus før)
EL250
Før omlægning
Efter omlægning
Forskel (efter minus før)
EL700
Før omlægning
Efter omlægning
704.000
487.000
717.000
536.000
729.000
581.000
786.000
771.000
254.000
272.000
18.000
267.000
318.000
51.000
279.000
361.000
82.000
336.000
540.000
204.000
94.000
111.000
17.000
107.000
155.000
48.000
119.000
196.000
77.000
176.000
367.000
191.000
1 års ejerskab
3 års ejerskab
5 års ejerskab
15 års ejerskab
Side 10 af 12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: MFU spm. om at beregne bilpriser og årlige omkostninger før og efter den foreslåede omlægning for en luksusbil til ca. 700.000 kr., for en mellemklassebil til ca. 250.000 kr. og for en mikrobil til ca. 90.000 kr. i dag, til skatteministeren
2571556_0011.png
Forskel (efter minus før)
B90
Før omlægning
Efter omlægning
Forskel (efter minus før)
B250
Før omlægning
Efter omlægning
Forskel (efter minus før)
B700
Før omlægning
Efter omlægning
Forskel (efter minus før)
-217.000
108.000
103.000
-5.000
268.000
186.000
-82.000
718.000
384.000
-334.000
-181.000
143.000
168.000
25.000
303.000
253.000
-50.000
754.000
453.000
-301.000
-148.000
176.000
230.000
54.000
337.000
315.000
-22.000
788.000
518.000
-270.000
-15.000
323.000
490.000
167.000
485.000
580.000
95.000
937.000
792.000
-145.000
Anm.: Totalomkostning før omlægning svarer til værdierne i tabel 4, og totalomkostning efter omlægning svarer til værdi-
erne i tabel 7 givet 50 pct. bykørsel.
Kilde: Skatteministeriet.
Tabel 11. Totalomkostning før og efter omlægning (ved 50 pct. bykørsel), 30.000 km årskørsel
Bil
EL90
Før omlægning
Efter omlægning
Forskel (efter minus før)
EL250
Før omlægning
Efter omlægning
Forskel (efter minus før)
EL700
Før omlægning
Efter omlægning
Forskel (efter minus før)
B90
Før omlægning
Efter omlægning
Forskel (efter minus før)
B250
Før omlægning
Efter omlægning
Forskel (efter minus før)
B700
Før omlægning
Efter omlægning
Forskel (efter minus før)
731.000
409.000
-322.000
791.000
527.000
-264.000
849.000
639.000
-210.000
1.103.000
1.110.000
7.000
281.000
212.000
-69.000
341.000
328.000
-13.000
399.000
437.000
38.000
652.000
897.000
245.000
121.000
128.000
7.000
180.000
243.000
63.000
237.000
351.000
114.000
489.000
807.000
318.000
706.000
503.000
-203.000
728.000
584.000
-144.000
749.000
660.000
-89.000
844.000
977.000
133.000
256.000
288.000
32.000
278.000
366.000
88.000
299.000
440.000
141.000
394.000
746.000
352.000
96.000
127.000
31.000
118.000
203.000
85.000
139.000
275.000
136.000
234.000
573.000
339.000
1 års ejerskab
3 års ejerskab
5 års ejerskab
15 års ejerskab
Anm.: Totalomkostning før omlægning svarer til værdierne i tabel 5, og totalomkostning efter omlægning svarer til værdi-
erne i tabel 8 givet 50 pct. bykørsel.
Kilde: Skatteministeriet.
Side 11 af 12
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 159: MFU spm. om at beregne bilpriser og årlige omkostninger før og efter den foreslåede omlægning for en luksusbil til ca. 700.000 kr., for en mellemklassebil til ca. 250.000 kr. og for en mikrobil til ca. 90.000 kr. i dag, til skatteministeren
2571556_0012.png
Af tabel 9, 10 og 11 ses, at ”omkostningspariteten” (når forskellen i totalomkostningen
går fra negativ til positiv) indtræffer hurtigere, jo højere årskørslen er. Eksempelvis skøn-
nes forskellen mellem totalomkostningen før og efter omlægningen for B250 at gå fra at
være negativ ved 5 års ejerskab til at være positiv ved 15 års ejerskab ved en årskørsel på
17.000 km, mens forskellen i totalomkostningen går fra at være negativ ved 3 års ejerskab
til at være positiv ved 5 års ejerskab ved en årskørsel på 30.000 km. At omkostningspari-
teten indtræffer hurtigere, jo højere årskørslen er, skyldes, at der ved omlægningen bliver
lagt større vægt på at beskatte selve kørselsomfanget.
Indførelsen af kørselsafgifter indebærer betydelige omkostninger til administration og sy-
stemunderstøttelse. Samtidig er kørselsafgifter forbundet med potentielle store fordelings-
mæssige konsekvenser, som de ovenstående beregninger også indikerer.
Side 12 af 12