Ministeren
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 28. maj har udvalget efter ønske fra Karsten Lauritzen (V) stillet mig føl-
gende spørgsmål:
Alm. del. Spm. 537
I dag er det en betingelse for at få kilometerpenge, at ens brug af bus, tog eller
metro forlænger ens samlede rejsetid fra bopæl til uddannelsessted pr. dag med
mere end to timer i forhold til bilkørsel. Vil ministeren oplyse de forventede merud-
gifter ved at indføre en model, hvor SU-modtageren bosiddende i et landdistrikt får
ret til kørselspenge, selv om brugen af offentlige transport kun forlænger rejseti-
den med henholdsvis 1,5 time, 1 time og 0,5 timer i forhold til bilkørsel?
Svar
Der er ikke tilgængelige oplysninger om de studerendes samlede merrejsetider.
De studerende indmelder selv i en ansøgning deres samlede rejsestrækning i kilo-
meter, samt at der er mere end 2 timers merrejsetid. Dette gøres for at minimere
administrationen af ordningen. Der foreligger derfor ikke et statistisk grundlag for
at vurdere de studerendes merrejsetid.
Jeg henviser derfor til det beregningstekniske eksempel i svaret på UFU alm. del
spm. 536, der illustrerer merudgifterne i tænkte scenarier.
13. december 2021
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Børsgade 4
Postboks 2135
1015 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
$dossier_documentnumber$
Med venlig hilsen
Jesper Petersen
Side 1/1