Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2507163_0001.png
Skatteudvalget 2020-21
SAU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 670
Offentligt
27. september 2021
J.nr. 2021 - 6942
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 670 af 6. september 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Kathrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Morten Hedegaard Rasmussen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 137: Spm. om at udarbejde en oversigt, hvor provenueffekten af at genindføre et retskrav på at blive generationsskiftet efter formueskattekursen angives m.v., til skatteministeren
2507163_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvad en genindførelse af formueskattekursen skønnes at ville be-
tyde for provenuet fra bo- og gaveafgiften (umiddelbart provenutab, efter tilbageløb og
efter tilbageløb og adfærd), og hvorledes har dette skøn udviklet sig siden formueskatte-
kursens afskaffelse?
Svar
Reglerne om formueskattekursen blev ophævet i 2015 af den daværende S-R-regering
med virkning fra 5. februar 2015.
Formueskattekursen blev anvendt til værdiansættelse af unoterede aktier ved beregning af
bo- og gaveafgift. Muligheden for at anvende formueskattekursen fremgik af værdiansæt-
telsescirkulæret fra 1982, og ophævelsen af formueskattekursen blev derfor gennemført
administrativt ved et ændringscirkulære.
Baggrunden for ophævelsen af formueskattekursen var, at Skattestyrelsen (det daværende
SKAT) ved en såkaldt ”early warning” i 2014 gjorde opmærksom på, at avancebeskatning
kunne undgås, hvis fx en gavemodtager boede i udlandet.
Samtidig gjorde Skattestyrelsen opmærksom på, at værdiansættelse til formueskattekursen
kunne ligge særdeles langt fra handelsværdien. Det var særligt tilfældet ved værdiansæt-
telse af aktier i selskaber med store immaterielle aktiver. Praksis havde således udviklet sig
til at fungere i strid med boafgiftsloven, hvorefter værdien skal fastsættes til handelsvær-
dien.
Skattestyrelsen henviste bl.a. til en sag, hvor beskatningsgrundlaget var ca. 385 mio. kr.
for lavt. I en anden sag udgjorde formueskattekursen kun 1 promille af den reelle værdi af
virksomheden.
Det vil kræve en lovændring, hvis der skal genindføres en retstilstand svarende til formu-
eskattekursreglen, hvor unoterede aktier kan værdiansættes langt lavere end handelsvær-
dien.
Merprovenuet ved ophævelse af formueskattekursen blev vurderet til ca. 0,6 mia. kr. efter
tilbageløb og adfærd i forbindelse ophævelsen i 2014. Opregnet til 2021-niveau svarer det
til et mindreprovenu på 0,7 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Skønnet er forbundet med
stor usikkerhed. Der må generelt forventes store udsving i provenuvirkningen afhængig
af, hvornår virksomheder med store immaterielle aktiver gennemfører deres generations-
skifte. Der vil således kunne gå en længere årrække uden nævneværdige provenumæssige
konsekvenser for det offentlige finanser. Provenuvirkningen afspejler et gennemsnitligt
år.
Der foreligger ikke et grundlag, der muliggør en opdatering af det skønnede merprovenu
ved afskaffelsen af formueskattekursen. Det må dog forventes, at mindreprovenuet ved
en genindførelse kan blive højere end det ovenfor nævnte opregnede skøn på ca. 0,7 mia.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 137: Spm. om at udarbejde en oversigt, hvor provenueffekten af at genindføre et retskrav på at blive generationsskiftet efter formueskattekursen angives m.v., til skatteministeren
2507163_0003.png
kr. (2021-niveau). En genindførelse af formueskattekursen vil skulle ske ved lovgivning,
hvilket vil indebære, at avancer igen vil kunne føres ud af landet ved overdragelse til et fa-
miliemedlem i udlandet til en kurs væsentligt under handelsværdien. Ved ophævelsen af
formueskattekursen var denne mulighed relativ ukendt og anvendelsen begrænset. Ved en
genindførelse vil denne mulighed være velkendt, og anvendelsen må forventes at stige i de
kommende år.
Side 3 af 3