Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2507162_0001.png
21. december 2021
J.nr. 2021 - 9252
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 137 af 2. december 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Katrine Olldag (RV).
Morten Bødskov
/ Morten Hedegaard Rasmussen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 137: Spm. om at udarbejde en oversigt, hvor provenueffekten af at genindføre et retskrav på at blive generationsskiftet efter formueskattekursen angives m.v., til skatteministeren
2507162_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes udarbejde en oversigt, hvor følgende provenuskøn angives (alle angivet
efter tilbageløb og adfærd):
1. Provenueffekten af at genindføre et retskrav på at blive generationsskiftet efter formu-
eskattekursen
2. Provenueffekten af at indføre et retskrav på at blive generationsskiftet efter de nuvæ-
rende værdiansættelsescirkulærer
3. Provenueffekten af at indføre et retskrav på at blive generationsskiftet efter de nuvæ-
rende værdiansættelsescirkulærer med de justeringer, som et enigt ekspertudvalg har
anbefalet (uden nedslag)
4. Provenueffekten af at indføre et retskrav på at blive generationsskiftet efter de nuvæ-
rende værdiansættelsescirkulærer med de justeringer, som et enigt ekspertudvalg har
anbefalet (med nedslag på 30 pct. af goodwillværdien)
5. Provenueffekten af at indføre et retskrav på at blive generationsskiftet efter de nuvæ-
rende værdiansættelsescirkulærer med de justeringer, som et enigt ekspertudvalg har
anbefalet (med nedslag på 20 pct. af den samlede værdi)
For hver af beregningerne bedes det anført, hvor stor en del af provenueffekten der kan
henføres til ændringer i bo-/gaveafgiftsbetalingen, og hvor stor en del der kan henføres til
ændringer i betalingen af aktieavanceskat eller andre skatter.
Svar
Ved overdragelse af ejerandele i en erhvervsvirksomhed skal der efter gældende regler be-
tales bo- og gaveafgift på 15 pct. af handelsværdien. Når handelsværdien ikke er kendt,
fastsættes den skønsmæssigt. I langt de fleste tilfælde vil dette i dag ske efter de skemati-
ske regler i aktie- og goodwillcirkulærerne, hvor handelsværdien beregnes på baggrund af
virksomhedens historiske regnskabstal.
Når værdiansættelsen foretages efter skematiske regler, som tager udgangspunkt i virk-
somhedens historiske regnskaber, vil der være en risiko for, at værdiansættelsen ikke sva-
rer til handelsværdien. Det vil fx være tilfældet, hvis virksomhedens indtjening forventes
at være betydeligt højere i de kommende år end i årene op til generationsskiftet. Efter
gældende regler har skattemyndighederne mulighed for at anvende individuelle værdian-
sættelsesmetoder, fx baseret på en vurdering af virksomhedens fremtidige indtjenings-
evne, når det kan godtgøres, at aktie- og goodwillcirkulærerne ikke giver en værdiansæt-
telse svarende til handelsværdien.
Et retskrav på anvendelse af skematiske regler vil kunne medføre, at værdiansættelsen bli-
ver markant lavere end handelsværdien. Der er således set eksempler på, at værdiansættel-
sen ved anvendelse af de nuværende aktie- og goodwillcirkulærer kan afvige væsentligt fra
den handelsværdi, som virksomheden er blevet handlet til. Ekspertgruppen om værdian-
sættelse ved generationsskifte har foreslået justeringer, der vil forbedre værdiansættelsen
ved anvendelsen af de to cirkulærer, men det er deres vurdering, at der stadig vil være si-
tuationer, hvor den skematiske værdiansættelse afviger væsentligt fra handelsværdien. Det
er baggrunden for, at et flertal i ekspertgruppen ikke har anbefalet et retskrav. I forhold til
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 137: Spm. om at udarbejde en oversigt, hvor provenueffekten af at genindføre et retskrav på at blive generationsskiftet efter formueskattekursen angives m.v., til skatteministeren
2507162_0003.png
de skematiske regler i formueskattekursen, der kunne anvendes før 2015, var der også ek-
sempler på, at værdiansættelsen lå meget langt fra handelsværdien.
Et retskrav på anvendelse af skematiske regler vil således kunne føre til en værdiansæt-
telse og dermed et bo- og gaveafgiftsgrundlag væsentligt under handelsværdien. Desuden
vil et retskrav på skematisk værdiansættelse indebære, at avancer vil kunne føres ud af lan-
det ved overdragelse til et familiemedlem i udlandet til en værdi væsentligt under handels-
værdien.
Dette vil medføre et potentielt betydeligt mindreprovenu. En kvantificering af dette min-
dreprovenu er forbundet med stor usikkerhed, da det bl.a. afhænger af hvilke virksomhe-
der, der vælger at generationsskifte indenfor familien. Hertil kommer, at virksomheds-
ejere kan begynde at spekulere i bl.a. at nedbringe deres regnskabsmæssige indtjening og
egenkapital i årene umiddelbart op til generationsskiftet - fx ved at fremrykke omkostnin-
ger og investeringer.
1. Retskrav på formueskattekursen
I besvarelsen af SAU alm. del spørgsmål nr. 670 (folketingsåret 2020-21) er der nærmere
redegjort for de provenumæssige konsekvenser ved at genindføre formueskattekursen.
Merprovenuet ved at ophæve formueskattekursen blev vurderet til ca. 0,6 mia. kr. efter
tilbageløb og adfærd i forbindelse med ophævelsen i 2015. Omregnet til 2021-niveau sva-
rer det til et mindreprovenu på ca. 0,7 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd, hvoraf ca. 0,6
mia. kr. vedrører provenuet fra bo- og gaveafgift, mens de resterende ca. 0,1 mia. kr. ved-
rører aktieavancebeskatning som følge af, at det ville blive muligt at føre avancer ud af
landet til en lav beskatning. Skønnene er forbundet med stor usikkerhed.
Der foreligger ikke et grundlag, der muliggør en opdatering af det skønnede merprovenu
ved at afskaffe formueskattekursen. Det må dog forventes, at mindreprovenuet ved en
genindførelse kan blive væsentligt højere end det ovenfor nævnte opregnede skøn på ca.
0,7 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd (2021-niveau). Det skal ses i lyset af, at et retskrav
på formueskattekursen vil indebære, at avancer igen vil kunne føres ud af landet ved over-
dragelse til et familiemedlem i udlandet til en kurs væsentligt under handelsværdien. Ved
ophævelsen af formueskattekursen var denne mulighed relativ ukendt og anvendelsen re-
lativ begrænset. Ved en genindførelse vil muligheden imidlertid være velkendt, og anven-
delsen må forventes at være højere. På denne baggrund forventes det med betydelig usik-
kerhed, at et retskrav på formueskattekursen vil medføre et årligt mindreprovenu på over
1 mia. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd.
2. Retskrav på nuværende aktie- og goodwillcirkulærer
I besvarelsen af SAU alm. del - spørgsmål nr. 671 (folketingsåret 2020-21) er der rede-
gjort for de provenumæssige konsekvenser ved at indføre et retskrav på anvendelsen af
aktie- og goodwillcirkulærerne.
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 137: Spm. om at udarbejde en oversigt, hvor provenueffekten af at genindføre et retskrav på at blive generationsskiftet efter formueskattekursen angives m.v., til skatteministeren
2507162_0004.png
Det skønnes med betydelig usikkerhed, at et retskrav på at kunne anvende de to cirkulæ-
rer vil medføre et årligt mindreprovenu på �½-1 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd. Heraf
skønnes 0,1-0,2 mia. kr. at vedrøre avancer, der føres ud af landet til en lav beskatning.
3. Retskrav på justerede aktie- og goodwillcirkulærer og uden nedslag
I rapporten fra
Ekspertgruppen om værdiansættelse ved generationsskifte
foreslår ekspertgruppens
flertal justeringer til de nuværende aktie- og goodwillcirkulærer, der skønnes at medføre et
umiddelbart merprovenu på ca. 0,3 mia. kr. årligt. Det skønnes på dette grundlag med be-
tydelig usikkerhed, at indførelse af et retskrav på aktie- og goodwillcirkulærerne med de af
ekspertgruppens flertal foreslåede justeringer, vil medføre et årligt mindreprovenu på ca.
�½ mia. kr. om året, hvor ca. 0,1 mia. kr. vedrører avancer, der kan føres ud af landet til en
lav beskatning.
4. Retskrav på justerede aktie- og goodwillcirkulærer med nedslag på 30 pct. af goodwillværdien
Det skønnes, at et nedslag på 30 pct. af virksomhedernes goodwill isoleret set vil medføre
et umiddelbart mindreprovenu på ca. 0,3 mia. kr. årligt, hvilket svarer til ca. 0,25 mia. kr.
årligt efter tilbageløb og adfærd. Dette mindreprovenu vedrører alene bo- og gaveafgifts-
provenuet og ikke avancebeskatningen, da nedslaget alene gives ved opgørelsen af bo- og
afgiftsgrundlaget.
Samlet skønnes et retskrav på de justerede aktie- og goodwillcirkulærer og et nedslag på
30 pct. af værdien af virksomhedens goodwill og andre immaterielle aktiver at medføre et
mindreprovenu på ca. ¾ mia. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd. Heraf skønnes ca. 0,1
mia. kr. at vedrøre avancer, der kan føres ud af landet til en lav beskatning.
5. Retskrav på justerede aktie- og goodwillcirkulærer med nedslag på 20 pct. af den samlede værdi
Det skønnes, at et nedslag på 20 pct. af virksomhedernes samlede værdi isoleret set vil
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 0,6 mia. kr. årligt svarende til ca. 0,45 mia.
kr. årligt efter tilbageløb og adfærd.
Samlet skønnes et retskrav på de justerede aktie- og goodwillcirkulærer og et nedslag på
20 pct. af virksomhedens samlede værdi at medføre et mindreprovenu på ca. 1 mia. kr.
årligt efter tilbageløb og adfærd. Heraf skønnes ca. 0,1 mia. kr. at vedrøre avancer, der
kan føres ud af landet til en lav beskatning.
Side 4 af 4