Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2499604_0001.png
13. december 2021
J.nr. 2021 - 9227
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 136 af 2. december 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 136: Spm. om at redegøre for, om forslaget om enslydende regler for anvendelse af reducerede momssatser i EU vil betyde, at Danmark vil kunne udvide reglerne om nulmoms på aviser og elektroniske aviser til også at omfatte f.eks. ugeblade, magasiner m.v., til skatteministeren
2499604_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, om forslaget om enslydende regler for anvendelse af reduce-
rede momssatser i EU vil betyde, at Danmark vil kunne udvide reglerne om nulmoms på
aviser og elektroniske aviser til også at omfatte f.eks. ugeblade, magasiner m.v.?
Svar
Direktivforslaget om ændring af momssystemdirektivet vedrører medlemslandenes mulig-
heder for at bruge reducerede momssatser. Formålet med forslaget er at rydde op i de
mange landespecifikke undtagelser vedrørende reducerede satser og sikre, at medlemslan-
dene har de samme muligheder for at anvende reducerede satser. Efter forslaget kan
medlemslandene indføre reducerede satser på de varer og ydelser, der fremgår af en posi-
tivliste. Dertil kommer, at der på en række afgrænsede varer- og ydelsesgrupper kan ind-
føres såkaldte super reducerede satser (dvs. satser under 5 pct.) og nulsats.
Hidtil har nulmomsen på aviser i Danmark bygget på en standstillbestemmelse, som ikke
kunne udvides til andre publikationer end aviser. Når direktivforslaget træder i kraft, vil
det bl.a. være muligt for alle EU-lande at indføre reducerede, superreducerede (dvs. under
5 pct.) eller nulsats på aviser, magasiner og bøger. Det præcise ikrafttrædelsestidspunkt er
endnu uvist, idet der udestår en fornyet høring af Europa-Parlamentet.
Det bemærkes, at medlemslandene efter forslaget ikke er forpligtet til at have den samme
momsmæssige behandling af aviser, magasiner og bøger. Danmark er således ikke forplig-
tet til at udvide sin nulmoms for aviser.
Endelig bemærkes, at der er gennemført en undersøgelse af det konkurrencemæssige
samspil mellem de traditionelle nyhedsmedier og magasiner. Undersøgelsen peger på, at
der ikke er en direkte konkurrence mellem aviser og magasiner om læsere og annoncører.
Regeringen finder på den baggrund ikke anledning til at udvide nulmomsen til også at
omfatte magasiner.
Side 2 af 2