Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2505205_0001.png
20. december 2021
J.nr. 2021 - 9093
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 132 af 1. december 2021 (alm. del). Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (Venstre).
Morten Bødskov
/ Christian Vig Houe
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 133: Spm. om, hvorvidt og hvordan man vil sikre, at Motorstyrelsen fremadrettet foretager de lovpligtige partshøringer, til skatteministeren
2505205_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke tiltag der er lavet med afsæt i Ombudsmandens kritik
af Motorstyrelsen, jf. Ombudsmandens redegøre FOB 2021-22 Egen drift-undersøgelse
af 30 klagesager om værdifastsættelse af importerede brugte motorkøretøjer?
Svar
Jeg kan oplyse, at der er sendt en redegørelse til Folketingets Ombudsmand, hvor der re-
degøres for de iværksatte tiltag. Ombudsmanden har kvitteret og bemærker, at han på
denne baggrund ikke foretager mere i sagen.
Jeg har desuden modtaget følgende bidrag fra Motorstyrelsen og Skatteankestyrelsen, som
jeg kan henholde mig til:
”I
efteråret 2021 blev der etableret et tværgående praksisorienteringsudvalg mellem Mo-
torstyrelsen og Skatteankestyrelsen. Udvalget skal med udgangspunkt i motorankenævne-
nes praksis adressere de udfordringer, der vedrører samspillet mellem de to instanser,
som Folketingets Ombudsmand har peget på i redegørelsen.
Praksisorienteringsudvalget omfatter to arbejdsgrupper med deltagelse af begge styrelser.
Den ene arbejdsgruppe fokuserer på udvælgelsen og anvendelsen af annoncer for køretø-
jer samt kriterier for annoncernes alder og liggeperiode for de annoncerede køretøjer. Ar-
bejdsgruppen skal understøtte, at der sker vidensdeling og læring på baggrund af motor-
ankenævnenes afgørelser. Gruppen fokuserer tilsvarende på anvendelsen af standardise-
rede tillæg og fradrag. Dette skal sikre, at Motorstyrelsens afgørelser ligger inden for ram-
merne af motorankenævnenes praksis.
Den anden arbejdsgruppe fokuserer på Estimatic, der er et datadrevet hjælpeværktøj til at
værdifastsætte køretøjer. Arbejdsgruppen skal understøtte, at bruttolisten med annoncer,
som Estimatic fremsøger til sagsbehandlere i Motorstyrelsen, er så retvisende som muligt
i forhold til motorankenævnenes praksis.
Et andet tiltag er, at Motorstyrelsen har arbejdet på at finde en teknisk løsning, der under-
støtter en partshøringsproces. I efteråret 2021 er der implementeret en løsning for parts-
høring ved manuel sagsbehandling, og Motorstyrelsen foretager således partshøring i alle
sager om værdifastsættelse, herunder ved import, eksport og pristjek.
Folketinget har den 25. november 2021 vedtaget lovforslag L6, der blandt andet etablerer
en særlig procedure for partshøring i Motorstyrelsen, som træder i kraft pr. 1. januar
2022. Indtil da vil Motorstyrelsen fortsætte den manuelle sagsbehandling i overensstem-
melse med forvaltningsloven, hvor parten får tilsendt et forslag til afgørelse vedlagt oplys-
ning om nyprisen, annonceoplysninger, vognkort og eventuelle andre oplysninger fra
tredjemand, som vil blive tillagt væsentlig betydning ved afgørelsen. Motorstyrelsen fore-
tager regelmæssige interne kontroller af deres sagsbehandling, herunder om processen for
partshøring er overholdt.”
Side 2 af 2