Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2506073_0001.png
20. december 2021
J.nr. 2021 - 8926
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 120 af 25. november 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Christian Vig Houe
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om kommentar til de generelle problemstillinger, der rejses i henvendelsen af 5. november 2021, til skatteministeren
2506073_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren kommentere de generelle problemstillinger, der rejses i henvendelsen af 5.
november 2021, jf. SAU alm. del - bilag 59?
Svar
Det er min opfattelse, at det skal være nemt for borgere og virksomheder at betale de
korrekte skatter og afgifter til tiden. Skatteforvaltningen søger hele tiden at udvikle indbe-
retningsprocesserne, så de i højere grad kan understøtte borgerne. Det er bl.a. derfor
Skattestyrelsen i 2020 har ændret processen for indberetning af gaveafgift for at imødegå
fejl og sagsbehandlingstid.
Hverken Skattestyrelsen eller jeg kan gå ind i den konkrete borgers sag i dette svar. Men
jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har fået oplyst af Skattestyrelsen vedr. de over-
ordnede problemstillinger nævnt i henvendelsen:
”I sin henvendelse rejser borgeren
særligt følgende problemstillinger:
Lang sagsbehandlingstid
Manglende registrering af indbetaling af gaveafgift og herefter (uretmæssig) renteop-
krævning
Brud på retningslinjer for tavshedspligt og GDPR
Krænkende kommunikation
Lang sagsbehandlingstid
I de tilfælde hvor skatteyderen har oplyst alle nødvendige oplysninger finder Skattestyrel-
sen ikke generelle problemer med lang sagsbehandlingstid på gaveafgiftsområdet. I de til-
fælde, hvor skatteyderen ikke fremsender al relevant dokumentation, herunder gavean-
meldelse, eller hvor den indbetalte afgift ikke svarer til det afgiftspligtige beløb, sender
Skattestyrelsen forslag til afgørelse til parterne, hvilket kan forlænge sagsbehandlingstiden.
Manglende registrering af indbetaling af gaveafgift og herefter (uretmæssig) renteopkrævning
Skattestyrelsen finder, at der ikke er generelle problemer med manglende registrering eller
uretmæssig renteopkrævning på gaveafgiftsområdet. Skattestyrelsen foretager rentetilskriv-
ning ift. afgiften, som skal betales efter sagsafgørelse, når en indbetaling ikke svarer til det
afgiftspligtige beløb eller såfremt indbetaling og gaveanmeldelse ikke modtages rettidigt.
Ift. registrering kan det bemærkes, at proceduren for Skattestyrelsens forvaltning er blevet
tilpasset i 2020, så parter kontaktes, når der ikke er registeret indgivelse af en gaveanmel-
delse, uanset at der er indbetalt gaveafgift. Der tages kontakt til parterne ca. seks måneder
efter, at indbetaling har fundet sted. Skattestyrelsen vurderer, at der årligt tages kontakt til
parter i ca. 250 gaveafgiftssager. Skattestyrelsen har generelt gode erfaringer med denne
procedure. Skattestyrelsen kan oplyse, at der for 2020 har været i alt tre sager med klager
over rentetilskrivning grundet manglende rettidighed. I alle tre tilfælde har Skattestyrelsen
taget kontakt til indbetaler inden for seks måneder fra indbetalingen.
Side 2 af 3
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 120: Spm. om kommentar til de generelle problemstillinger, der rejses i henvendelsen af 5. november 2021, til skatteministeren
2506073_0003.png
Skattestyrelsen kan endvidere oplyse, at det siden 2020 har været muligt at foretage indbe-
taling af gaveafgift og indgive digital gaveanmeldelse via Skat.dk. Den digitale løsning kan
anvendes til indbetaling, hvis gaveafgiften er mindre end 1 mio. kr. Løsningen sikrer, at
der ikke kan foretages indbetaling uden samtidig indsendelse af en anmeldelse. Skattesty-
relsen anslår, at digital indbetaling og gaveanmeldelse benyttes i ca. 30 pct. af de ind-
komne gaveafgiftssager for 2021. Skattestyrelsen overvejer mulige initiativer, der kan sikre
en højere benyttelsesprocent.
Brud på retningslinjer for tavshedspligt og GDPR
Skattestyrelsen bemærker, at den almindelige procedure for sagsbehandling samt behand-
ling af indsigelsessager og klager følges på gaveafgiftsområdet. Henvendelser til Skattesty-
relsen om mulig overtrædelse af GDPR undersøges og indberettes til Udviklings- og For-
enklingsstyrelsen, der forestår den videre indberetning til Datatilsynet.
Krænkende kommunikation
Skattestyrelsen bestræber sig generelt på, at kommunikationen med skatteyderen er præ-
get af høflighed og respekt, og det er naturligvis beklageligt, hvis en borger har følt, at det
ikke var tilfældet.
Overordnet set finder Skattestyrelsen, at de rejste problemstillinger jf. SAU alm. del - bi-
lag 59 ikke
er udtryk for generelle problemer inden for gaveafgiftsområdet.”
Side 3 af 3