Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2506057_0001.png
20. december 2021
J.nr. 2021 - 8869
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 113 af 24. november 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Morten Bødskov
/ Christian Vig Houe
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om skøn over det forventede provenutab ved systematisk momskarruselsvig, til skatteministeren
2506057_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for implementeringen og nyttigheden af det europæiske Transac-
tion Network Analysis-værktøj i kampen mod momssvindel og oplyse, om der kan gives
et mere præcist skøn over det forventede provenutab end de 0,5-1 mia. kr., som Rigsrevi-
sionen anslår i beretning nr. 3/2021 om momskontrollen med EU-handel, jf. SAU alm.
del
bilag 40?
Svar
Jeg kan henholde mig til følgende, som jeg har fået oplyst af Skattestyrelsen:
”EU’s Transaction Network Analysis (TNA) udgør den fælleseuropæiske metode til ud-
veksling af information om risikofyldte virksomheder i Eurofisc vedrørende momskarru-
selsvig. Analyseværktøjet er implementeret i den daglige drift i styrelsens momskarrusel-
projekt, hvor værktøjet løbende anvendes til at udsøge mulige momskarruselsvigsvirk-
somheder i Danmark. Skattestyrelsen har i en periode frem til sommeren 2021 manuelt
leveret data til projektet, men på nuværende tidspunkt afventes implementeringen af en
automatisk national løsning.
I forhold til det forventede provenutab på 0,5-1 mia. kr. ifm. manglende implementering
af lovgivning vedrørende TNA bemærker Skattestyrelsen, at manglende implementering
af lovgivningen efter styrelsens opfattelse ikke i sig selv medvirker til øget risiko for pro-
venutab i Danmark. Men den manglende implementering skal ses i sammenhæng med an-
dre risici som fx risikoen for organiseret momskarruselsvig, da TNA er et af flere værktø-
jer, som Skattestyrelsen anvender for at bekæmpe momskarruselssvig.
Skattestyrelsens risikostyring er, også på momsområdet, en struktureret proces, som etab-
lerer et overblik over væsentlige risici, således at disse kan håndteres bedst muligt. Som en
del af risikostyringen angives risiko for provenutab ud fra fastlagte intervaller, og den
samlede risikoscore udgøres af konsekvens og sandsynlighed for, at risikoen indtræffer.
Der er således tale om et potentielt og ikke et faktisk tab, når Skattestyrelsen laver en risi-
kovurdering. Desuden er der, som i tilfældet med TNA, et beløbsmæssigt overlap mellem
provenuskønnet på de forskellige momsrisici. Skattestyrelsen har ikke eksakte tal på over-
lappet, men vurderer, at det samlede overlap har et betydeligt omfang. Dertil vedrører
nogle risici det samlede momsområde, hvor EU-handel alene er en delmængde.
Ovenstående betyder, at der ikke kan konkluderes om konkrete provenutab pba. de po-
tentielle provenuangivelser, der fremgår som led i risikostyringen.
For yderligere beskrivelse af risici forbundet med momskarruselsvig henvises til besvarel-
sen af SAU alm. del
spm. 114.”
Side 2 af 2