Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2495123_0001.png
7. december 2021
J.nr. 2021 - 8814
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 109 af 23. november 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalgt Kristian Pihl Lorentzen (V).
Morten Bødskov
/ Mette Kildegaard Graversen
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 109: MFU spm. om at oversende opdateret dokumentation for, at de forskellige typer af hybrid-biler – med afsæt i reduceret udledning af CO2 – kan betegnes som “grønne biler, til skatteministeren
2495123_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oversende opdateret dokumentation for, at de forskellige typer af hybrid-
biler
med afsæt i reduceret udledning af CO
2
– kan betegnes som ”grønne biler”?
Svar
Med
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten (december 2020)
blev registreringsafgiften omlagt
for at fremme udbredelsen af nul- og lavemissionsbiler (typisk el- og plug-in hybridbiler).
Nul- og lavemissionsbiler defineres
jf. Bilkommissionens 1. delrapport
som biler, der udleder
hhv. nul gram CO
2
pr. kørt kilometer eller under 50 gram CO
2
pr. kørt kilometer.
Da plug-in hybridbiler både har et batteri og en forbrændingsmotor, afhænger det grønne
aftryk i høj grad af opladningsmønstret for den enkelte bil. Skatteministeriet har derfor i
samarbejde med Danmarks Statistik iværksat en spørgeskemaundersøgelse for at afdække
mulige tendenser i plug-in hybridbilers kørsel på henholdsvis el henholdsvis benzin eller
diesel som drivkraft.
Plug-in hybridbilernes grønne aftryk skal ses i sammenhæng med ladeinfrastrukturen.
En stor del af behovet for ladestandere kan dækkes af private aktører på markedet, men
det er vurderingen, at der også er behov for statslig regulering og medfinansiering. Derfor
understøtter regeringen udbredelsen af opladningsfaciliteter ved fx medfinansiering heraf
samt regulerende tiltag for at sikre et sundt og fair marked i hele landet. Eksempelvis blev
det med
Aftale om regulering af ladestandere (oktober 2021)
muligt for regioner og kommuner
at yde medfinansiering i udbud af ladeinfrastruktur.
Det bemærkes, at opladelige biler udgør ca. en tredjedel af alle nye biler i 2021, heraf godt
20 pct. plug-in hybridbiler og godt 10 pct. elbiler. Udviklingen i løbet af 2021 viser, at sal-
get af elbiler er ved at indhente salget af plug-in hybridbiler, og det forventes, at salget af
elbiler overstiger salget af plug-in hybridbiler de kommende år som følge af større afgift-
stigninger for plug-in hybridbiler i forhold til elbiler. Således indfases registreringsafgiften
for plug-in hybridbiler yderligere allerede fra 2022 og frem, mens indfasningsprocenten
for elbiler først stiger fra 2026.
Side 2 af 2