Skatteudvalget 2021-22
SAU Alm.del
Offentligt
2489191_0001.png
29. november 2021
J.nr. 2021 - 8643
Til Folketinget
Skatteudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 102 af 17. november 2021 (alm. del). Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF).
Morten Bødskov
/ Søren Schou
SAU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 102: Spm. om at fremlægge tal der begrunder udtalelsen, jf. artiklen Skatteminister frede statsstøtten til shipping uden at vide hvad den koster bragt af Shippingwatch den 16. november 2021, at “(…) erhvervet spiller en stor rolle i dansk økonomi, til skatteministeren
2489191_0002.png
Spørgsmål
Ministeren udtalte i artiklen »Skatteminister freder statsstøtten til shipping uden at vide
hvad den koster« bragt af Shippingwatch den 16. november 2021, at »(…)
erhvervet spil-
ler en stor rolle i dansk økonomi«. Hvad mener ministeren med udtalelsen, og vil ministe-
ren fremlægge tal der begrunder udtalelsen, herunder skattebetalinger, forskellige typer
statsstøtte, DIS-ordning osv.?
Svar
Tilstedeværelsen af en stærk søfartssektor spiller en vigtig rolle for økonomien. Med en
direkte beskæftigelse på ca. 61.000 personer og yderligere ca. 36.000 personer i indirekte
beskæftigelse (underleverandører m.m.) bidrager virksomhederne inden for Det Blå Dan-
mark, hvoraf en del er placeret uden for de store byer, til beskæftigelsen og værdidannel-
sen i hele Danmark. Hertil kommer, at den del af Det Blå Danmark, der vedrører søfart,
alene eksporterede tjenesteydelser for ca. 237,5 mia. kr., svarende til ca. 52 pct. af den
danske tjenesteeksport og ca. 20 pct. af den samlede danske eksport i 2020.
Søfartssektorens rolle er naturligvis også understøttet af de særlige regler, herunder skatte-
regler, der er indført til fordel for rederivirksomheder, og som indebærer statsstøtte til
virksomhederne.
I den forbindelse er det væsentlig at have for øje, at søfarten overordnet er i hård interna-
tional konkurrence, herunder fra tredjelande, som ofte tilbyder gunstige økonomiske vil-
kår, men som ikke lægger stor vægt på at leve op til de sociale og sikkerhedsmæssige stan-
darder, der gælder på internationalt plan. Derfor har en lang række lande
herunder de
fleste EU-lande med en maritim sektor
anerkendt behovet for støtte og indført særlige
ordninger for at øge mulighederne for at fastholde og/eller tiltrække rederivirksomheder.
Der er også tilfældet i Danmark. Uden ordningerne ville det ikke være muligt for rederi-
erne at drive virksomhed fra Danmark og samtidig konkurrere på det globale marked.
Uden ordningerne ville der således næppe være nogen rederivirksomheder i Danmark.
Den særlige konkurrencesituation for søfartssektoren er anerkendt af EU-Kommissionen,
der har udstedt særlige retningslinjer, inden for hvilke statsstøtte kan ydes, og af OECD,
der har undtaget rederivirksomhed fra den internationale aftale om bl.a. indførelse af en
global minimumsbeskatning på 15 pct., der blev indgået den 8. oktober 2021, og som 137
lande i dag har tilsluttet sig.
De danske støtteordninger til rederivirksomheder har også løbende været bakket op af
skiftende regeringer og brede politiske flertal i Folketinget.
For så vidt angår omfanget af støtten henvises til svaret på SAU alm. del spørgsmål 100
af 17. november 2021.
Side 2 af 2