Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2596134_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. juni 2022
Strafferetskontoret
Anne Sofie Brix
2022-0030-7696
2471266
Besvarelse af spørgsmål nr. 992 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 992 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. juni 2022. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Troels Sten Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 992: Spm. om, hvor ofte der blokeres hjemmesider, der har til formål at bedrive økonomisk kriminalitet og svindel, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 992 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor ofte der blokeres hjemmesi-
der, der har til formål at bedrive økonomisk kriminalitet og svin-
del, samt for udviklingen har været over de seneste fem år?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan indledningsvis oplyse, at muligheden for at fo-
retage blokering af en hjemmeside fremgår af retsplejelovens §
791 d. Det følger af bestemmelsen, at blokering af en hjemme-
side kan ske, såfremt der er grund til at antage, at der fra hjem-
mesiden begås en overtrædelse af straffelovens §§ 114-114 i
(bestemmelser relateret til terrorisme), 119 (vold eller trusler
mod offentlig myndighed) eller 119 a (fredskrænkelser af of-
fentlig myndighed). Derudover var det fra 2. april 2020 til 1.
januar 2022 muligt at foretage blokering, hvis der var grund til
at antage, at der blev begået visse nærmere opregnede straffe-
lovsovertrædelser, herunder vedr. økonomisk kriminalitet og
svindel, som havde baggrund i eller sammenhæng med covid-
19-epidemien. Afgørelse om blokering af en hjemmeside træf-
fes af retten ved kendelse efter politiets begæring.
Som det fremgår, er der
bortset fra i perioden den 2. april 2020
til den 1. januar 2022
ikke mulighed for at blokere en hjem-
meside, hvorfra der begås økonomisk kriminalitet eller svindel.
Rigspolitiet kan oplyse, at der i perioden fra den 2. april 2020 til
den 14. oktober 2021 blev foretaget 67 blokeringer af hjemme-
sider, hvorfra der var grund til at antage, at der blev begået øko-
nomisk kriminalitet eller svindel, som havde baggrund i eller
sammenhæng med covid-19-epidemien. De anmeldelser, der
gav anledning til blokering af hjemmesiderne, vedrørte
phishing, hjemmesider til generering af falske coronapas og en
overtrædelse af straffelovens §§ 189 og 279.
Rigspolitiet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse
fra National Enhed for Særlig Kriminalitet (NSK), der oplyser,
at der i perioden fra den 14. oktober 2021 og frem til den 1. ja-
nuar 2022 ikke har været yderligere blokeringer af hjemmesider,
som har været relateret til økonomisk kriminalitet og svindel.”
Jeg er glad for, at et flertal i Folketinget den 9. juni 2022 vedtog forslag til
lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre love
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 992: Spm. om, hvor ofte der blokeres hjemmesider, der har til formål at bedrive økonomisk kriminalitet og svindel, til justitsministeren
(Effektivisering af straffesagskæden og nævnsprocessen m.v. i Ungdoms-
kriminalitetsnævnet, øget adgang til videregivelse og optagelse af fotogra-
fier, forbedring af politiets muligheder for efterforskning m.v.), der bl.a. in-
deholder en udvidelse af politiets muligheder for at blokere hjemmesider,
hvorfra der bliver begået visse straffelovsovertrædelser. Udvidelsen skal
bl.a. gøre det muligt at blokere hjemmesider, der anvendes til såkaldt
phishing.
Det er min overbevisning, at politiet med loven får et vigtigt redskab mod
økonomisk kriminalitet og svindel. Lovændringen træder i kraft den 1. juli
2022.
Side 3/3