Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2596793_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. juni 2022
Politikontoret
Nanna de Fønss
2022-0030-7690
2470821
Besvarelse af spørgsmål nr. 991 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 991 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 7. juni 2022. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 991: Spm. om muligheden for at lave en bedre kundeidentifikation for eksempel ved at benytte ID-krav på salgsplatforme, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 991 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for muligheden for at lave en bedre
kundeidentifikation for eksempel ved at benytte ID-krav på
salgsplatforme som f.eks. DBA og Gul og Gratis?”
Svar:
1.
It-relateret kriminalitet er et stigende problem, og derfor har vi også med
flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023
iværksat en række initiativer, der skal være med til at styrke indsatsen mod
it-relateret kriminalitet.
Oprettelsen af den nye Nationale enhed for Særlig Kriminalitet (NSK) skal
bl.a. være med til netop dette. I enheden samles de mest specialiserede kræf-
ter, som bl.a. skal bistå politikredsenes efterforskning af it-relateret krimi-
nalitet.
Det er desuden med flerårsaftalen besluttet, at man skal se på mulighederne
for at begrænse tilvæksten af sager. Vi vil således se på, hvilke hensyn po-
litiet og anklagemyndigheden kan inddrage, når det besluttes, om en sag skal
efterforskes. Det kan f.eks. være hensyn til, om anmelder har lidt et tab.
Endvidere har Folketinget netop vedtaget et lovforslag, der bl.a. udvider
mulighederne for at blokere hjemmesider, hvorfra der begås visse straffe-
lovsovertrædelser.
Jeg kan mere generelt oplyse, at vi i Danmark udnyttede muligheden i for-
bindelse med implementeringen af moderniseringsdirektivet sidste efterår
for at fastsætte yderligere oplysningskrav for udbydere af onlinemarkeds-
pladser. Det følger således nu af forbrugeraftaleloven, at der i forbindelse
med aftaler om fjernsalg, som indgås på en onlinemarkedsplads, påhviler
udbyderen af onlinemarkedspladsen en pligt til at oplyse forbrugeren om
bl.a. identiteten på og hjemstedet for den tredjemand, der tilbyder varen,
tjenesteydelsen eller det digitale indhold på onlinemarkedspladsen, jf. lo-
vens § 8 a, stk. 1, nr. 1. Formålet med oplysningskravene er at sikre gen-
nemskuelige aftalemodeller, hvor det er tydeligt for forbrugeren, hvem ved-
kommende indgår aftale med, og hvilket land de kommer fra.
Der er således iværksat flere væsentlige skridt i kampen mod it-relateret kri-
minalitet, men vi er endnu ikke i mål. Jeg er derfor åben over for andre og
flere tiltag for at bekæmpe denne form for kriminalitet.
Side 2/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 991: Spm. om muligheden for at lave en bedre kundeidentifikation for eksempel ved at benytte ID-krav på salgsplatforme, til justitsministeren
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet endvidere
indhentet en udtalelse fra Erhvervsministeriet, der har oplyst følgende:
”E-handelsdirektivet
dækker informationssamfundstjenester
bredt, herunder også onlineplatforme, som stilles til rådighed
for brugeren gratis og er i dansk ret implementeret i e-handels-
loven. E-handelsdirektivet omfatter ikke onlinesalgsplatforme,
som er etableret uden for EU eller EØS-området.
E-handelsdirektivet vil ikke være til hinder for, at man stiller
nationale krav til udbyderne af platformene om at sikre bruge-
res identitet. Sådanne nationale krav vil imidlertid være be-
grænset til tjenesteudbydere etableret i Danmark, eftersom e-
handelsloven indeholder et afsenderlandsprincip, jf. § 4, hvor-
efter tjenesteudbydere, som er etableret i et andet medlems-
land, kun skal overholde de krav og regler, som findes i den
medlemsstat, hvori denne er etableret. F.eks. er Facebook
Marketplace etableret i Irland og skal derfor efterleve de irske
regler. Nationale tiltag vil alene ramme danske platforme, som
derved vil blive pålagt meromkostninger, som udenlandske
platforme ikke vil skulle bære. Danske platforme kan således
blive stillet ringere i den internationale konkurrence.
Det bemærkes endvidere, at der den 22. april 2022 blev opnået
politisk enighed om forordning om digitale tjenester (DSA).
Forordningen forventes formelt vedtaget i løbet af efteråret
2022. Det følger af artikel 24c i den endnu ikke formelt god-
kendt forordningstekst, at en onlineplatform, der giver forbru-
gerne mulighed for at indgå fjernsalgsaftaler med erhvervsdri-
vende, skal sikre, at de erhvervsdrivende kun kan anvende
dens tjenester til at fremme budskaber om eller udbyde pro-
dukter eller tjenester til forbrugere, som befinder sig i Unio-
nen, hvis onlineplatformen forud for anvendelsen af dens tje-
nester har indhentet en række identifikationsoplysninger.
Bestemmelsen forpligter således ikke onlinemarkedspladser til
at indhente identifikationsoplysninger fra private, som sælger
produkter eller tjenesteydelser på onlinesalgsplatforme. Ifølge
forordningen er der tale om fuld harmonisering på de områder,
som den regulerer. Medlemslandene må derfor som udgangs-
punkt ikke vedtage eller opretholde supplerende nationale reg-
ler på de områder, der er omfattet af forordningen. Det skal
afklares, hvorvidt det faktum, at DSA´en regulerer identifika-
tionskrav for erhvervsdrivende sælgere på onlinemarkedsplad-
ser, indebærer, at man ikke nationalt kan indføre krav om, at
onlinemarkedspladser tillige skal indhente identifikationsop-
lysninger fra private sælgere.
Side 3/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 991: Spm. om muligheden for at lave en bedre kundeidentifikation for eksempel ved at benytte ID-krav på salgsplatforme, til justitsministeren
Det ovenfor omtalte afsenderlandsprincip, som fremgår af e-
handelsdirektivet, vil imidlertid fortsat gælde, når DSA´en træ-
der i kraft. Med forbehold for en nærmere vurdering af råde-
rummet for national regulering er det vurderingen, at det fort-
sat vil være muligt at indføre danske regler med krav til udby-
derne af platforme, der er etableret i Danmark, om at sikre
pri-
vate brugeres
identitet. Kravet vil imidlertid ikke kunne gælde
for tjenesteudbydere, som er etableret i et andet medlemsland,
da tjenesteudbydere ifølge afsenderlandsprincippet kun skal
overholde de krav og regler, som findes i den medlemsstat,
hvori de er etableret.
Der eksisterer imidlertid en mulighed for i særlige tilfælde at
fravige afsenderlandsprincippet på baggrund af en række ufra-
vigelige retsgrundsætninger, herunder hensynet til forebyg-
gelse af lovovertrædelser, jf. e-handelslovens § 6, stk. 1, nr. 1,
litra a. Det bemærkes imidlertid hertil, at der skal være tungt-
vejende hensyn herfor, og at denne type nationale krav i så fald
vil skulle notificeres til EU-Kommissionen og andre medlems-
stater i en 3 måneders standstill periode og kan være genstand
for bemærkninger fra disse parter, som påvirker udformningen
eller fremsættelsen af lovforslaget. Der er ikke her foretaget en
nærmere vurdering af, hvorvidt disse undtagelser ville kunne
finde anvendelse på et identifikationskrav.”
3.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet derudover
indhentet en udtalelse fra Digitaliseringsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Private
virksomheder, som f.eks. Den Blå Avis og Gul og Gra-
tis, kan med NemID
og fremover også med MitID
vælge at
blive private tjenesteudbydere.
Som private tjenesteudbydere kan virksomheder identificere
kunder, brugere og medarbejdere digitalt, når de tilgår den pri-
vate virksomhed på nettet og indgår aftaler digitalt. Hvis bruge-
ren validerer sig med NemID og fremover med MitID, får tje-
nesteudbyderen sikkerhed for, at brugere er den, som han/hun
udgiver sig ud for at være. Det er frivilligt for private virksom-
heder, om de ønsker at være private tjenesteudbyder og tilbyde
validering og identifikation med NemID og MitID.
Hvis man, som privat virksomhed, ønsker at benytte NemID på
sin hjemmeside eller selvbetjening, skal man indgå en aftale
med leverandør af NemID, Nets, om at være NemID tjenesteud-
byder. Fremover vil man som privat virksomhed, i stedet for Ne-
mID, kunne tilbyde log-in med MitID. Hvis man som tjeneste-
udbyder ønsker at tilbyde log-in med MitID på sin hjemmeside,
skal man tilslutte sig en MitID broker. Private tjenesteudbydere
vælger frit den MitID broker, der tilbyder de relevante services,
Side 4/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 991: Spm. om muligheden for at lave en bedre kundeidentifikation for eksempel ved at benytte ID-krav på salgsplatforme, til justitsministeren
som tjenesteudbyderen har behov for f.eks. signering og identi-
fikation.”
Side 5/5