Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2589442_0001.png
Dato:
Sagsnr.:
Dok.:
25. maj 2022
2022-0035-0311
2428663
UDKAST TIL TALE
til brug for besvarelsen af samrådsspørgsmål AS fra Folketingets
Retsudvalg den 4. maj 2022.
Samrådsspørgsmål AS
”Ministeren
bedes oplyse, om politiet fortsat efter EU-Dommen afsagt den
5. april 2022 i sag C-140/20 om generel og udifferentieret logning anvender
muligheden for at tilgå loggede oplysninger, og i benægtende fald ønskes
ministerens vurdering af betydningen for politiets efterforskning af alvor-
lige forbrydelser som f.eks. drab, voldtægt etc., når loggede oplysninger
ikke anvendes.”
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF), Preben Bang Hen-
riksen (V) og Britt Bager (KF).
1
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om EU-dommen om generel og udifferentieret logning, jf. REU alm. del - samrådsspm. AS, til justitsministeren
[Indledning]
Tak for ordet og for spørgsmålet.
EU-Domstolen afsagde som bekendt en ny dom den 5.
april 2022. Den dom er jeg ærgerlig over. For med den
dom har dansk politi og anklagemyndighed fået begræn-
set adgangen til teleoplysninger i sager, der handler om
grov kriminalitet.
Dermed bliver det vanskeligere for politi og anklage-
myndighed at opklare forbrydelser som f.eks. drab, ban-
dekriminalitet og voldtægt.
[De nye danske logningsregler]
Dommen af 5. april 2022 medfører et behov for at ændre
de nye danske logningsregler, som trådte i kraft den 30.
marts i år. Samtidig trådte en bekendtgørelse i kraft, der
for at beskytte den nationale sikkerhed
pålægger te-
leudbyderne at foretage generel og udifferentieret log-
ning af trafikdata, dvs. logning af alle brugere i hele lan-
det. Den generelle og udifferentierede logning er iværk-
sat, fordi det er Justitsministeriets vurdering, at Danmark
står over for en alvorlig trussel mod den nationale sikker-
hed.
2
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om EU-dommen om generel og udifferentieret logning, jf. REU alm. del - samrådsspm. AS, til justitsministeren
2589442_0003.png
Efter de logningsregler, som trådte i kraft den 30. marts,
kan politi og anklagemyndighed indhente disse lognings-
pligtige trafikdata til brug for sager om grov kriminalitet.
I forarbejderne til logningsreglerne er det dog fremhæ-
vet, at en sådan adgang var forbundet med
en væsentlig
procesrisiko.
Det var der
forståeligt nok
en del debat
om i forbindelse med lovforslagets behandling og vedta-
gelse.
[Betydningen af EU-Domstolens dom af 5. april 2022]
Som det fremgår af det notat om betydningen af dommen
af 5. april 2022, som er oversendt til Retsudvalget og Eu-
ropaudvalget den 25. maj, slår dommen fast, at myndig-
hederne i sager om grov kriminalitet ikke kan få adgang
til trafikdata, som er logget af hensyn til den nationale
sikkerhed.
De trafikdata, som udbyderne logger generelt og udiffe-
rentieret for at beskytte den nationale sikkerhed, kan kun
indhentes i sager vedrørende den nationale sikkerhed. I
en dansk kontekst vil det sige straffelovens kapitel 12 og
13 om f.eks. terror og spionage.
3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om EU-dommen om generel og udifferentieret logning, jf. REU alm. del - samrådsspm. AS, til justitsministeren
På baggrund af dommen af 5. april er vi nødt til at tilpasse
de danske logningsregler, så de på dette punkt bringes i
overensstemmelse med EU-retten. Jeg forventer at frem-
sætte lovforslag herom i næste samling. Indtil da skal
logningsreglerne selvfølgelig fortolkes, dvs. anvendes, i
overensstemmelse med EU-retten.
Da teleudbyderne på nuværende tidspunkt kun er pålagt
at foretage generel og udifferentieret logning for at be-
skytte den nationale sikkerhed, og disse logningspligtige
data kun må udleveres til sager vedrørende national sik-
kerhed, har dommen altså væsentligt indskrænket adgan-
gen til teleoplysninger til sager om grov kriminalitet som
drab, voldtægt og bandekriminalitet.
[Målrettet logning]
Det oplagte spørgsmål er derfor også, hvad vi kan gøre
for at afbøde de negative konsekvenser af dommen.
En af de muligheder, som EU-Domstolen selv peger på,
er, at medlemsstaterne kan iværksætte såkaldt målrettet
logning for at bekæmpe grov kriminalitet.
Det giver de gældende danske logningsregler også mu-
lighed for. Men politiet har på nuværende tidspunkt ikke
4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om EU-dommen om generel og udifferentieret logning, jf. REU alm. del - samrådsspm. AS, til justitsministeren
meddelt udbyderne pålæg om at iværksætte målrettet
logning.
Justitsministeriet arbejder lige nu sammen med myndig-
hederne og telebranchen på at iværksætte en vis målrettet
logning hurtigst muligt. Vi forventer umiddelbart, at det
vil kunne ske på denne side af sommerferien.
Med målrettet logning vil myndighederne i overensstem-
melse med EU-retten kunne indhente trafikdata vedrø-
rende de områder og personer, som logges målrettet, til
brug for opklaring af grov kriminalitet i op til et år fra
registreringstidspunktet.
Med målrettet logning vil myndighederne dermed få en
adgang til trafikdata, som svarer til den, de havde før
dommen af 5. april, når det gælder de områder og perso-
ner, der logges målrettet.
[Hastesikring og indhentning af oplysninger, som ud-
byderne råder over på andet grundlag end lognings-
pligten]
Herudover har Justitsministeriet på baggrund af dommen
af 5. april og øvrig EU-praksis vurderet, at politi og an-
klagemyndighed
under
en procesrisiko
i sager om
5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om EU-dommen om generel og udifferentieret logning, jf. REU alm. del - samrådsspm. AS, til justitsministeren
grov kriminalitet kan såkaldt hastesikre og indhente tra-
fikdata, som udbyderne råder over
på andet grundlag
end
logningsreglerne, og som er opbevaret på en måde, så de
kan skelnes fra trafikdata, som udbyderne logger som
følge af en logningspligt.
Teleindustrien har oplyst til Justitsministeriet, at telesel-
skaberne registrerer og opbevarer visse trafik- og lokali-
seringsdata i en begrænset periode af andre årsager end
som følge af logningsreglerne, bl.a. af hensyn til fejlret-
ning.
Hvis der ikke eksisterede en pligt til at registrere og op-
bevare trafikdata med henblik på at beskytte national sik-
kerhed eller bekæmpe grov kriminalitet, ville teleselska-
berne altså alligevel
på eget initiativ
registrere og
gemme bl.a. trafikdata i en begrænset periode af hensyn
til deres fejlretning mv.
Teleindustrien har oplyst, at udbyderne registrerer og op-
bevarer visse data af hensyn til fejlretning i kort tid, f.eks.
14 dage. Nogle data opbevares i længere tid, f.eks. af be-
hov for debitering af kunderne. Teleudbyderne registre-
rer og opbevarer disse teleoplysninger på en måde, så der
kan skelnes mellem oplysninger, der opbevares som
6
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om EU-dommen om generel og udifferentieret logning, jf. REU alm. del - samrådsspm. AS, til justitsministeren
følge af logningsreglerne, og oplysninger, der opbevares
på andet grundlag.
I den periode, hvor udbyderne råder over trafik- og loka-
liseringsdata på et andet grundlag end logningsreglerne,
vil politiet altså efter Justitsministeriets vurdering kunne
indhente både trafik- og lokaliseringsdata til brug for be-
kæmpelse af grov kriminalitet. Og det uanset om der
samtidig er en pligt til at logge trafikdata generelt og
udifferentieret, og/eller om udbyderne er pålagt en mål-
rettet logningspligt.
EU-Domstolen har ikke taget stilling til spørgsmålet, om
politi og anklagemyndighed i sager om grov kriminalitet
kan hastesikre og indhente trafikdata i den periode, hvor
udbyderne råder over dem
på andet grundlag
end en log-
ningspligt, når der samtidig gælder en logningspligt.
På den baggrund vurderer Justitsministeriet samlet set, at
politi og anklagemyndighed
under
en procesrisiko
i
sager om grov kriminalitet kan såkaldt hastesikre og ind-
hente sådanne trafikdata, som udbyderne råder over
andet grundlag
end logningsreglerne, og som opbevares
på en måde, så de kan skelnes fra trafikdata registreret og
opbevaret som følge af logningsreglerne.
7
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om EU-dommen om generel og udifferentieret logning, jf. REU alm. del - samrådsspm. AS, til justitsministeren
2589442_0008.png
Men Justitsministeriet vurderer altså, at fortolkningen
ligger inden for rammerne af EU-retten.
Og for mig er det afgørende, at vi inden for EU-retten
sikrer politi og anklagemyndighed de bedste forudsæt-
ninger for at opklare og retsforfølge grov kriminalitet.
[Afslutning]
Hvor vil det så samlet stille os? Når der er iværksat mål-
rettet logning, vil vi efter dommen stå i en situation, hvor
myndighederne for så vidt angår de områder og personer,
som logges målrettet, vil kunne hastesikre og indhente
logningspligtige trafikdata i sager om grov kriminalitet i
et år fra registreringstidspunktet.
Herudover vil myndighederne kunne indhente både tra-
fik- og lokaliseringsdata, som udbyderne selv gemmer på
andet grundlag end logningsreglerne, i den periode, ud-
byderne selv gemmer disse. Det gælder over hele landet.
Det vil sige, at der ikke vil være såkaldte
”pletter
på dan-
markskortet”, hvor politiet vil være helt afskåret fra at
hente trafikdata til brug for sager om grov kriminalitet.
Men politiet vil uden for de områder, hvor der er målret-
tet
logning,
alene
kunne
adgang
til
visse
8
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 982: Spm. om ministeren vil sende udvalget sit talepapir fra åbent samråd om EU-dommen om generel og udifferentieret logning, jf. REU alm. del - samrådsspm. AS, til justitsministeren
teleoplysninger inden for den periode, hvor teleselska-
berne af andre grunde er i besiddelse af oplysningerne.
Så selvom det langt fra er et ønskescenario, mener jeg, at
vi samlet set er landet et sted, som vi kan leve med.
Tak for ordet.
9