Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2600531_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. juni 2022
Strafferetskontoret
Ditte Luja Aaskov
2022-0030-7669
2464466
Besvarelse af spørgsmål nr. 981 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 981 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 2. juni 2022. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Troels Sten Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 981: Spm. om, hvilke rettigheder ofre for menneskeudnyttelse har, idet disse mennesker også identificeres som ofre og har lignende behov som mennesker udsat for menneskehandel, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 981 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Ofre
for menneskehandel er sikret forskellige tilbud, i kølvan-
det på at de identificeres som ofre. Vil ministeren redegøre for,
hvilke rettigheder ofre for menneskeudnyttelse har, idet disse
mennesker også identificeres som ofre og har lignende behov
som mennesker udsat for menneskehandel?”
Svar:
1.
Center mod Menneskehandel (CMM) stiller en række tilbud til rådighed
for personer, som af CMM eller Udlændingestyrelsen vurderes at være ofre
for menneskehandel. Disse tilbud gælder, uanset om politiet, anklagemyn-
digheden og domstolene efterfølgende vurderer, at forholdet ikke udgør en
overtrædelse af straffelovens § 262 a om menneskehandel. CMM’s tilbud
vil således også gælde for personer, der af CMM eller Udlændingestyrelsen
er blevet vurderet som værende ofre for menneskehandel, selvom det even-
tuelle strafbare forhold henføres under straffelovens § 262 b om menneske-
udnyttelse.
Såfremt CMM vurderer, at de pågældende personer ikke er ofre for menne-
skehandel, men at der alligevel har været tale om en udnyttelse til arbejde
mv. under åbenlyst urimelige forhold, vil de pågældende ikke have adgang
til samme tilbud som de personer, der er blevet vurderet som ofre for men-
neskehandel.
2.
Med lov nr. 696 af 24. maj 2022 om ændring af straffeloven, retsplejelo-
ven og udlændingeloven (Styrket indsats mod menneskeudnyttelse) blev der
indført en ny bestemmelse i straffeloven, som kriminaliserer udnyttelse af
andre til arbejde eller prostitution, optagelse af pornografiske fotografier el-
ler film eller forestilling med pornografisk optræden under åbenlyst urime-
lige forhold. Loven har til formål at imødegå de udfordringer, som har vist
sig i forhold til at få gerningspersoner bag grov udnyttelse dømt.
Med loven udvides retsplejelovens § 741 a, stk. 1, om forurettedes ret til
beskikkelse af bistandsadvokat efter begæring, til også at omfatte foruret-
tede i sager om menneskeudnyttelse efter straffelovens § 262 b. Med udvi-
delsen sikres der en retsstilling for forurettede i sager om menneskeudnyt-
telse efter straffelovens § 262 b, der
for så vidt angår retten til beskikkelse
af en bistandsadvokat
svarer til retsstillingen for forurettede i sager om
overtrædelser af bl.a. straffelovens § 262 a om menneskehandel.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 981: Spm. om, hvilke rettigheder ofre for menneskeudnyttelse har, idet disse mennesker også identificeres som ofre og har lignende behov som mennesker udsat for menneskehandel, til justitsministeren
Med lovændringen har vi taget et vigtigt skridt i forhold til at sikre, at flere
af de bagmænd, der står bag grov udnyttelse af sårbare arbejdstagere, kan
straffes. Men der er med lovændringen ikke indført tilbud for personer, der
alene vurderes at være ofre for menneskeudnyttelse. Jeg er derfor også åben
for en politisk drøftelse af, hvad vi kan gøre for ofre for menneskeudnyt-
telse. Vi skal sørge for
også af hensyn til efterforskningen
at de har en
interesse i at stille sig frem og bidrage til efterforskningen, så det sikres, at
gerningspersonerne bliver dømt.
Side 3/3