Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2600985_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. juni 2022
Politikontoret
Emilie Glismand
2022-0030-7656
2462059
Besvarelse af spørgsmål nr. 967 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 967 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. maj 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 967: MFU spm. om at svar på REU alm. del – spm. 899 ikke besvarer spørgsmålet om, hvorfor det nye våbensystem ikke var færdigudviklet og gennemtestet inden lanceringen, og om hvem der tog beslutningen om at sætte systemet i drift, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 967 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”I
svaret på REU alm. del - spørgsmål 899 henvises der bl.a. til
svar på S 746, hvor der ikke svares på det, som der spørges til,
hvorfor spørgsmålet genstilles: Vil ministeren oplyse, hvorfor
det nye våbensystem til håndtering og registrering af våben i
Danmark ikke var færdigudviklet og gennemtestet inden lance-
ringen, og vil ministeren oplyse, hvem der tog beslutningen om
at sætte systemet i drift?”
Svar:
Det nye våbenregister, der blev taget i brug den 18. januar 2022, er blevet
udviklet med det formål at implementere det seneste våbendirektiv fra EU
(våbendirektiv III), som bl.a. har til formål at sikre sporbarheden af våben
og våbendele.
Baggrunden for ibrugtagning af systemet den 18. januar 2022, herunder i
forhold til status på våbenregisteret ved ibrugtagningen, er nærmere uddybet
i Justitsministeriets besvarelse af 30. maj 2022 af spørgsmål nr. 859 (Alm.
del) fra Folketingets Retsudvalg og Justitsministeriets besvarelse af 21. juni
2022 af spørgsmål nr. 951 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg.
Det fremgår bl.a. af besvarelsen af spørgsmål nr. 859 (Alm. del) fra Folke-
tingets Retsudvalg, at Rigspolitiet har oplyst, at Rigspolitiet i 2018 under-
søgte mulighederne for at leve op til direktivet ved at justere det daværende
våbenregister, og at afdækningen viste, at de nye regler krævede så omfat-
tende systemmæssige ændringer, at det var nødvendigt at udvikle et helt nyt
våbenregister.
Det fremgår endvidere af besvarelsen, at Rigspolitiet i 2. halvår 2018 påbe-
gyndte arbejdet med at iværksætte et nyt it-projekt, og i foråret og sommeren
2019 blev der gennemført en analysefase bl.a. med henblik på at få fastlagt
projektets ramme og tidsplan. Opgaven vedrørende udvikling af et nyt vå-
benregister blev sendt i EU-udbud ved udbudsbekendtgørelse af 5. novem-
ber 2019.
Det fremgår bl.a. af besvarelsen af spørgsmål nr. 951 (Alm. del) fra Folke-
tingets Retsudvalg, at Rigspolitiet har oplyst, at leveringsdatoen ifølge leve-
ringskontrakten for Politiets Våbenregister, som blev indgået med den eks-
terne leverandør den 28. maj 2020, oprindeligt var fastsat til den 5. juli 2021,
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 967: MFU spm. om at svar på REU alm. del – spm. 899 ikke besvarer spørgsmålet om, hvorfor det nye våbensystem ikke var færdigudviklet og gennemtestet inden lanceringen, og om hvem der tog beslutningen om at sætte systemet i drift, til justitsministeren
men at der på grund af opståede problemer blev aftalt en ny tidsplan med
leverandøren, således at overtagelsesprøven skulle afvikles i perioden fra
den 30. november 2021 til den 6. december 2021. Overtagelsesdagen var
fastsat til den 6. december 2021, og ibrugtagningen af våbenregisteret var
fastsat til den 18. januar 2022.
I forhold til spørgsmålet om politiets beslutning om ibrugtagning fremgår
det endvidere af besvarelsen, at det ved ibrugtagelsen af Politiets Våbenre-
gister den 18. januar 2022 var forventningen, at kritiske fejl og mangler
kunne være udbedret inden for et par uger, men at det desværre har vist sig
at tage længere tid og være mere kompliceret at udbedre fejl og mangler
samt indarbejde nye arbejdsgange end først antaget.
Endelig fremgår det af besvarelsen, at Rigspolitiet har oplyst, at der sammen
med leverandøren arbejdes på højtryk for at gøre systemet fuldt funktions-
dygtigt hurtigst muligt og for parallelt hermed at nedbringe sagsbehand-
lingstiden i Politiets Administrative Center, og det var forventningen, at sy-
stemet kunne anvendes uden væsentlige fejl og med de nødvendige funkti-
onaliteter ved udgangen af 2. kvartal 2022. Desuden fremgår det af besva-
relsen, at Rigspolitiet yderligere har oplyst, at systemet løbende tilføres
funktionalitet.
I forbindelse med besvarelsen af nærværende spørgsmål har Rigspolitiet
supplerende oplyst, at det aktuelt er forventningen, at registeret i hovedsa-
gen forventes at være funktionelt ved udgangen af 2. kvartal 2022. Der vil
herefter fortsat være visse fejl og mangler i registeret, og det vil derfor ikke
på dette tidspunkt være muligt for registeret at understøtte behandlingen af
våbensager fuldt ud. Den it-mæssige færdiggørelse af systemet fortsætter
således også efter 2. kvartal 2022.
Rigspolitiet har endvidere supplerende oplyst, at der i 2. halvår af 2022 ar-
bejdes videre med optimering af arbejdsprocesser mv. i Politiets Våbenre-
gister, og det må forventes, at den sagsophobning, der er opbygget i løbet af
1. halvår af 2022, på trods af, at der er allokeret betydelige medarbejderres-
sourcer til våbenområdet, vil tage tid at afvikle.
Side 3/3