Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2600984_0001.png
Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 951
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. juni 2022
Politikontoret
Emilie Glismand
2022-0030-7634
2455073
Besvarelse af spørgsmål nr. 951 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 951 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. maj 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Anne Honoré
Østergaard (V).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 967: MFU spm. om at svar på REU alm. del – spm. 899 ikke besvarer spørgsmålet om, hvorfor det nye våbensystem ikke var færdigudviklet og gennemtestet inden lanceringen, og om hvem der tog beslutningen om at sætte systemet i drift, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 951 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, om det er korrekt, at Rigspolitiet/PAC
ved at ibrugtage det nye våbenregistreringssystem pr. 18. januar
2022 har tager systemet i brug tidligere, end det var kontraktligt
aftalt med leverandøren?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at leveringsdatoen ifølge leverings-
kontrakten for Politiets Våbenregister, som blev indgået med
den eksterne leverandør den 28. maj 2020, oprindeligt var fast-
sat til den 5. juli 2021.
På grund af opståede problemer blev der aftalt en ny tidsplan
med leverandøren, således at overtagelsesprøven skulle afvikles
i perioden fra den 30. november 2021 til den 6. december 2021.
Overtagelsesdagen var fastsat til den 6. december 2021. Ibrug-
tagningen af våbenregisteret var fastsat til den 18. januar 2022.
Ved ibrugtagelsen af Politiets Våbenregister den 18. januar
2022 var forventningen, at kritiske fejl og mangler kunne være
udbedret inden for et par uger, men det har desværre vist sig at
tage længere tid og være mere kompliceret at udbedre fejl og
mangler samt indarbejde nye arbejdsgange end først antaget.
Sammen med leverandøren arbejdes der på højtryk for at gøre
systemet fuldt funktionsdygtigt hurtigst muligt og for parallelt
hermed at nedbringe sagsbehandlingstiden i Politiets Admini-
strative Center. Det er på nuværende tidspunkt forventningen, at
systemet kan anvendes uden væsentlige fejl og med de nødven-
dige funktionaliteter ved udgangen af 2. kvartal 2022.
Rigspolitiet kan yderligere oplyse, at systemet løbende tilføres
funktionalitet. Det er således på nuværende tidspunkt muligt at
foretage nogen sagsbehandling via den nye it-løsning.”
Side 2/2