Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2615746_0001.png
Tænk terrorsikkerhed
ved større arrangementer
En vejledning i at tage stilling til
terrortruslen under planlægningen
af større arrangementer
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0002.png
Forord
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0003.png
3
Terrorangrebene i Europa igennem det sidste årti
viser, at større arrangementer har været mål for
terror. Disse angreb kan inspirere til angreb her
i Danmark.
Det er arrangøren, der har ansvaret for, at
et større arrangement gennemføres på en sik-
kerhedsmæssig forsvarlig måde. Myndighederne
– for eksempel det lokale politi – vejleder arran-
gøren og giver tilladelser til arrangementets af-
vikling. Som arrangør bør I derfor, i dialog med
myndighederne, forholde jer til terrortruslen, når
I planlægger et større arrangement.
Selv hvis terrortruslen i Danmark er alvorlig,
er risikoen for at blive offer for et terrorangreb
begrænset. Et højt trusselsniveau nødvendiggør
altså ikke i sig selv, at større arrangementer gen-
nemfører sikkerhedstiltag. Frygt og manglende vi-
den om håndteringen af terrortruslen kan føre til
valg af sikkerhedstiltag, der ikke er proportionale
med risikoen for et angreb.
Politiets Efterretningstjeneste (PET) har som
national sikkerhedsmyndighed til opgave at bidra-
ge til, at samfundet rustes til at imødegå ter-
rortruslen. Med denne vejledning ønsker PET at
inspirere til en risikobaseret stillingtagen til og
håndtering af terrortruslen mod større arran-
gementer.
Vejledningen skal ses som et valgfrit supple-
ment til relevant lovgivning og til myndighedssam-
arbejdet under planlægningen af større arrange-
menter. Samt som supplement til eksisterende
vejledningsmateriale om sikkerhed og sikkerheds-
planer.
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0004.png
Udarbejdet af
Politiets Efterretningstjeneste
i dialog med myndigheder
og interesseorganisationer
Udgivelsesår 2019
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0005.png
Indhold
Introduktion
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Risikovurdering
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Forberedelse
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Udvælgelse af angrebsscenarier
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sandsynlighedsvurdering
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Konsekvensvurdering
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Risikoniveau
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Prioritering af risici
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sikkerhedsløsning
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sikkerhedsstrategi
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Principper for sikkerhedsløsninger
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Fysisk sikring
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sikkerhedskultur
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Beredskab
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Yderligere inspiration
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Myndighedsroller
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Informationskilder
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Bilag
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Skabelon til risikovurdering
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
6
8
9
10
10
12
12
13
14
15
16
17
20
21
22
23
23
26
27
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0006.png
Introduktion
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0007.png
7
Formålet med vejledningen er at inspirere til, at
der tages stilling til, om risikoen for et terroran-
greb skal medføre sikkerhedstiltag ved større ar-
rangementer. Samt at inspirere til proportionale
og helhedsorienterede sikkerhedsløsninger.
Denne vejledning er målrettet større arran-
gementer som afholdes i permanente eller mid-
lertidige lokaliteter. Det kan for eksempel være
sportsarrangementer i multiarenaer, debatarran-
gementer i kulturcentre eller festivaler i det of-
fentlige rum. Hvad der udgør et ’større’ arrange-
ment kan ikke defineres entydigt. Et stort antal
gæster vil i de fleste tilfælde betyde, at arrange-
mentet kan betragtes som større. Arrangementer
med et mindre antal gæster kan imidlertid også
betragtes som ’større’, hvis der eksempelvis er
tale om bestemte temaer eller målgrupper. Hvis
I er i tvivl om arrangementet kan betegnes som
større, anbefales det, at I læser denne vejledning.
Vejledningen henvender sig til jer, der er an-
svarlige for sikkerheden. I kan anvende vejled-
ningen i planlægningsfasen, hvor stillingtagen til
terrortruslen bør integreres i jeres generelle ar-
bejde med sikkerhed og beredskab. Vejledningen
kan bidrage til en kvalificeret dialog med arrange-
mentets ledelse og relevante myndigheder – for
eksempel det lokale politi - om terrorsikkerhed.
Samt til dialog med rådgivere og sikkerhedsudby-
dere om eventuelle terrorsikkerhedstiltag.
At tage stilling behøver ikke være en omfattende
proces. Vejledningens tre afsnit hjælper jer med
at tage stilling på flere niveauer.
Første afsnit
introducerer en metode til risi-
kovurdering. Afsnittet guider jer til – med afsæt
i en sandsynlighedsvurdering eller en samlet risi-
kovurdering – at tage stilling til, om risikoen for et
angreb skal medføre terrorsikkerhedstiltag.
Andet afsnit
hjælper jer med at tage stilling til
en sikkerhedsløsning. Afsnittet giver inspiration til
proportionale og helhedsorienterede sikkerheds-
løsninger og introducerer typer af terrorsikker-
hedstiltag.
Tredje afsnit
beskriver, hvor I kan finde yder-
ligere inspiration til og vejledning om terrorsik-
kerhedstiltag.
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0008.png
Risikovurdering
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0009.png
9
En risikovurdering kan danne grundlag for en kva-
lificeret dialog om terrorsikkerhed. I dette afsnit
introduceres en metode til risikovurdering. Me-
toden bør tilpasses jeres overordnede risiko- og
sikkerhedsarbejde. Figur 1 viser de seks trin, der
udgør metoden. Den stiplede linje i figuren indike-
rer, at I bør genbesøge risikovurderingen, hvis der
er ændringer i det aktuelle trusselsbillede op til
afholdelsen af arrangementet.
Forberedelse
I bør gennemføre risikovurderingen
tidligt
i plan-
lægningsforløbet. Dette muliggør, at eventuelle
terrorsikkerhedstiltag kan integreres i det ge-
nerelle sikkerhedsarbejde. Det bliver for eksem-
pel lettere at planlægge sikkerhedsløsninger med
flere funktioner, der både kan reducere risikoen
for et terrorangreb og for andre uønskede hæn-
delser. Tidlig stillingtagen muliggør desuden valg
af sikkerhedsløsninger, der er integreret i indret-
ningen af arrangementsområdet. Eksempelvis løs-
ninger der arbejder med placeringen af indgange
og boder eller brugen af bænke og cykelstativer
som barrierer.
Vurderingen kan med fordel udarbejdes i sam-
arbejde med relevante kollegaer, da fælles drøf-
telser vil styrke gennemgangen af hvert vurde-
ringstrin. Start derfor med at indkalde disse kol-
legaer til at deltage i processen.
I fællesskab kan I nu afgrænse det geografiske
Figur 1 .
Metode til risikovurdering
Forberedelse
Udvælgelse af
angrebsscenarier
Sandsynligheds-
vurdering
Konsekvens-
vurdering
Identifikation
af risikoniveau
Prioritering
af risici
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0010.png
10
areal, som skal indgå i vurderingen. Her kan I tage
stilling til gråzoneområder, der ligger i forlængel-
se af arrangementet. Det kan for eksempel være
pladsen foran arrangementsområdet eller arran-
gementets trafikale adgangsveje.
Herefter begynder arbejdet med risikovurde-
ringen. I processen kan I bruge metoder som bra-
instorm og rangering. I kan for eksempel starte
med en fælles brainstorm over mulige scenarier
og efterfølgende rangere scenarierne i en udvæl-
gelsesproces. Bilag 1 indeholder en skabelon til ar-
bejdsprocessen.
Eksempel på angrebsscenarier
#1: En gerningsmand vil med en lastbil an-
gribe publikum ved et større sportsarrang-
ment, der afholdes i det offentlige rum.
#2: En gerningsmand vil med knive angri-
be koncertgæster til en koncert i en mul-
tiarena.
#3: En gerningsmand vil med en pistol angri-
be lokalpolitikere til et debatarrangement i
et kulturcenter.
Disse angrebsscenarier vil blive brugt som ek-
Udvælgelse af angrebsscenarier
Det første skridt er at udvælge angrebsscenari-
er, der afspejler
aktuelle
angrebstendenser. Sce-
narie refererer til måden, hvorpå et angreb kan
gennemføres. I kan læse om det aktuelle trus-
selsbillede i PET’s
’Vurdering af Terrortruslen mod
Danmark’.
Antallet af valgte angrebsscenarier kan be-
grænses til mellem tre og fem, hvis I vælger sce-
narier, der er væsensforskellige. I kan gøre dette
ved først at vælge tre til fem overordnede sce-
nariekategorier.
sempler gennem vejledningen.
Sandsynlighedsvurdering
Det næste skridt er, at vurdere sandsynligheden
for hvert af de valgte angrebsscenarier. PET’s
’Vurderingen af Terrortruslen mod Danmark’
giver
et indblik i det generelle trusselsniveau i Danmark
og refererer til forhold, der kan påvirke sandsynlig-
heden for et angreb ved netop jeres arrangement.
I jeres vurdering bør I medtænke følgende forhold:
Antal deltagere:
Sandsynligheden kan øges i takt
med antallet og koncentrationen af deltagere.
Tilgængelighed:
Sandsynligheden kan øges ved
åbne arrangementer, der er let tilgængelige for
gerningsmanden i angrebsscenariet.
Synlig sårbarhed:
Sandsynligheden kan øges,
hvis der er synligt sårbare forhold i arrange-
mentets sikkerhedshåndtering, som kan udnyt-
tes af gerningsmanden i angrebsscenariet.
Mediedækning:
Sandsynligheden kan øges i takt
med eksponering i medier.
Geografi:
Sandsynligheden kan øges i større by-
områder med tilstedeværelse af militante eks-
tremistiske miljøer.
Tema:
Sandsynligheden kan øges, hvis arran-
gementet berører temaer, der i militante eks-
tremistiske miljøer kan opfattes som attrak-
tive mål.
Eksempel på scenariekategorier
Angreb med stikvåben
Angreb med skydevåben
Angreb med køretøj
Angreb med eksplosiver
Kombinationsangreb med flere angrebs-
midler
Derefter kan I beskrive ét angrebsscenarie for
hver scenariekategori. I kan kort beskrive:
Omfang:
Hvor mange gerningsmænd deltager?
Middel:
Hvilke(t) angrebsmiddel anvendes?
Mål:
Hvad er angrebet rettet mod?
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0011.png
11
Særligt truede personer:
Sandsynligheden kan
øges, hvis der deltager personer, som i eks-
tremistiske miljøer kan opfattes som attrak-
tive mål.
Målgruppe:
Sandsynligheden kan øges, hvis ar-
rangementets målgruppe kan opfattes som
et attraktivt mål i militante ekstremistiske
miljøer.
En grundregel er, at jo flere af disse forhold et ar-
rangement opfylder, desto højere vurderes sand-
synligheden for terrorangreb at være. Men husk
at overveje om der er nogle forhold, der vejer tun-
gere end andre ved netop jeres arrangement.
I kan angive sandsynligheden på en skala fra
én til fem, hvor én er ’meget lav’ og fem er ’me-
get høj’. Sandsynligheden for terrorangreb ved
større arrangementer vil som udgangspunkt be-
væge sig indenfor de tre laveste sandsynligheds-
værdier. I særlige tilfælde, hvor myndigheder har
kendskab til en konkret trussel, benyttes de to
høje værdier.
Uddrag fra sandsynlighedsvurderinger
Angrebsscenarie #1:
Sportsarrangementet gennemføres i det offentlige rum i en af de største byer.
Der forventes stor publikumsinteresse, og arrangementet vil blive dækket af nationale medier. Ved
arrangementet er der synligt sikkerhedspersonale og politi til stede, men ikke køretøjsbarrierer. Ar-
rangementet er derfor relativt tilgængeligt og sårbart. Sandsynligheden vurderes til to.
Angrebsscenarie #2:
Koncerten afholdes i en arena med plads til 10.000 gæster i en middelstor by.
Billetkontrol og tiltag som tjek af tasker og kropsvisitation medfører, at tilgængeligheden til selve
koncerten er begrænset, men gerningsmanden har adgang til køområdet foran indgangen. Sand-
synligheden vurderes til mellem én og to.
Angrebsscenarie #3:
Debatarrangementet omhandler en række lokalpolitiske temaer og vil blive dæk-
ket af lokalavisen. Arrangementet foregår i en mindre by, og er rettet mod lokalbefolkningen. Der er
ikke planlagt sikkerhedstiltag. Sandsynligheden vurderes til én.
Sandsynlighedsbaseret stilling til terrortruslen
Hvis I var i tvivl om I skulle forholde jer til terrortruslen, vil den samlede sandsynlighedsvurdering give
jer en indikation af, hvor udsat jeres arrangement er for et terrorangreb. I kan på baggrund af en
meget lav vurdering vælge, at sandsynlighedsbaseret stillingtagen er tilstrækkelig for fravalg af ter-
rorsikkerhedstiltag.
Med udgangspunkt i angrebsscenarierne i eksempelboksen kan sandsynlighedsbaseret stillingtagen
være tilstrækkelig for scenarie #3.
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0012.png
12
Konsekvensvurdering
Det tredje skridt er at vurdere den værst tænke-
lige, realistiske konsekvens af angrebsscenarier-
ne. I vurderingen bør I medtænke sårbare forhold
og eksisterende sikkerhedstiltag. Sårbare forhold
skal her forstås som forhold der gør, at arrangø-
ren har begrænset mulighed for at reducere kon-
sekvenserne af et angreb. Eksempler herpå er få
flugtveje og medarbejdernes begrænsede kend-
skab til beredskabsplanen. I kan med fordel med-
tænke to konsekvenstyper:
Tab af liv og helbred:
Medarbejderes og gæ-
sters liv samt fysiske og psykiske helbred.
Tab af aktiver:
Materielle, finansielle og omdøm-
memæssige tab. Både tab i direkte forlængel-
se af et angreb og som en indirekte konsekvens
af et angreb.
For hvert angrebsscenarie udarbejdes en samlet
vurdering af konsekvensniveauet. Vær opmærk-
som på at vægte ’liv og helbred’ højere end ’tab
af aktiver’. I kan angive konsekvensen på en ska-
la fra én til fem, hvor én er ’meget lille’ og fem er
’meget stor’.
Risikoniveau
Nu hvor angrebsscenariernes sandsynligheds- og
konsekvensværdier er blevet fastsat, kan I bruge
disse værdier til at vurdere risikoen for de enkelte
scenarier. Risiko kan altså forstås som en kombi-
nation af sandsynlighed og konsekvens.
Start med at placere scenarierne i risikomatri-
cen, der er vist i figur 2. I risikomatricen illustre-
res forskellige risikoniveauer med en farveskala
fra grøn til rød, hvor det laveste niveau er grønt,
og det højeste niveau er rødt. I kan altså aflæse
scenariernes relative risikoniveau på baggrund af
deres placering i matricen.
Figur 2 .
Risikomatrice
Sandsynlighed
5
4
3
1
2
1
1
2
3
4
5
Konsekvens
2
Uddrag fra konsekvensvurderinger
Angrebsscenarie #1:
Med undtagelse af politiets til-
stedeværelse er der til sportsarrangementet ikke
planlagt sikkerhedstiltag, der kan forsinke eller stop-
pe et lastbilangreb. Et sådan angreb kan få en
meget
stor
konsekvens for
manges
liv og helbred, og kan få
store
indirekte konsekvenser for afholdelsen af lig-
nende arrangementer. Den samlede konsekvens vur-
deres til fem.
Eksempel på identifikation af risikoniveauer
Angrebsscenarie #2:
Til koncerten er tilstedeværel-
sen af sikkerhedspersonale et sikkerhedstiltag, der
kan sikre hurtig evakuering. Knive udgør et ’langsomt’
angrebsmiddel, hvor konsekvenserne kan begrænses
væsentligt ved publikumsflugt. Angrebet kan få
store
konsekvenser for
enkeltes
liv og helbred og
moderate
indirekte implikationer for arenaens omdømme og bil-
letsalg. Den samlede konsekvens vurderes til tre.
Angrebsscenarie #1:
På baggrund af en
sandsynlighedsværdi på to og en konse-
kvensværdi på fem er scenariet indplace-
ret i figur 2.
Angrebsscenarie #2:
På baggrund af en
sandsynlighedsværdi mellem én og to samt
en konsekvensværdi på tre er scenariet ind-
placeret i figur 2.
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0013.png
13
Prioritering af risici
Når scenarierne er placeret i risikomatricen, be-
gynder det egentlige arbejde med prioritering
af risici. Overvejelserne kan udgøre et afsæt til
dialog med arrangementsledelsen og relevante
myndigheder – for eksempel det lokale politi – om
til- eller fravalg af terrorsikkerhedstiltag.
I praksis kan I inddele risikomatricen i tre prio-
riteringsområder. I kan anvende en prioriterings-
mekanisme, der afspejler risikoniveauet som ek-
semplet vist i figur 3.
Prioriteringsområde 3 vælges for de områder i ri-
sikomatricen, hvor der ikke er balance mellem risi-
koen og omkostningerne til at reducere risikoen.
Omkostninger kan eksempelvis være af økonomisk
art eller omhandle de praktiske forudsætninger
for afviklingen af arrangementet.
Når I tager stilling til scenarier, der er placeret i
prioriteringsområde 2, er det vigtigt at overve-
je scenariets konsekvens for arrangementet. Et
relevant spørgsmål er derfor; kan I gennemføre
arrangementet på samme måde næste år, hvis
scenariet indtræffer?
I bør desuden medtænke jeres overordnede
ressource- og prioriteringsramme. Her kan det
være en hjælp at holde beslutningen op mod risi-
koen for andre uønskede hændelser som risiko-
en for tyveri, slagsmål eller madforgiftning. Det
kan I gøre ved også at placere disse hændelser i
risikomatricen.
Figur 3 .
Prioriteringsområder
i risikomatrice
Sandsynlighed
5
1
4
3
2
1
Risikobaseret stilling til terrortruslen
Hvis I med afsæt i risikovurderingen når frem
til, at der ikke skal prioriteres terrorsikker-
hedstiltag, stopper jeres stillingtagen til ter-
rortruslen på dette niveau.
Med udgangspunkt i angrebsscenarierne i
2
3
1
1
2
2
3
4
5
Konsekvens
eksempelboksen kan terrorsikkerhedstiltag
fravælges ved scenarie #2 og tilvælges ved
scenarie #1.
Prioriteringsområderne skelner mellem:
• Prioriteringsområde 1: Risici der ikke kan ac-
cepteres.
• Prioriteringsområde 2: Risici der kræver nær-
mere overvejelse.
• Prioriteringsområde 3: Risici der kan accepte-
res.
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0014.png
Sikkerhedsløsning
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0015.png
15
Hvis I vælger at arbejde med en sikkerhedsløsning,
der kan reducere risikoen for et terrorangreb, gi-
ver dette afsnit inspiration til, hvordan I kan gribe
opgaven an. Afsnittet skal læses som en inspira-
tionsliste, hvor I kan kombinere de anbefalinger,
sikkerhedsprincipper og typer af tiltag, som pas-
ser til jeres arrangements størrelse, ressourcer,
beliggenhed m.m.
hedsprincipper. Tre principper er rettet mod ger-
ningsmanden og to principper er målrettet arran-
gementets medarbejdere og gæster.
Sikkerhedsstrategi
I kan med fordel starte med at udarbejde en sik-
kerhedsstrategi, hvor I opstiller den overordnede
ramme for sikkerhedsløsningen. Dette giver jer et
afsæt for dialog – med for eksempel det loka-
le politi, rådgivere eller sikkerhedsudbydere – om
valg af sikkerhedstiltag. En sikkerhedsstrategi kan
indeholde beskrivelser af:
Fokusområder:
Hvilke angrebsscenarier skal
sikkerhedsløsningen adressere?
Målsætninger:
Hvad er de ønskede effekter af
sikkerhedsløsningen?
Prioritering:
Hvordan skal målsætningerne pri-
oriteres?
Fokusområder
I kan starte med at opliste de angrebsscenari-
er, som I vil adressere. Hvis det har betydning for
valget af sikkerhedstiltag, bør I her præcisere an-
grebsmidlet. Det kan for eksempel være køretø-
jets type og hastighed, da nogle køretøjsbarrierer
kan stoppe en personbil med lav hastighed, men
ikke en lastbil med lav hastighed.
Målsætning
Her kan I tage stilling til, hvad I gerne vil opnå med
sikkerhedsløsningen. Jeres målsætninger bør – så
vidt muligt – tage afsæt i de sårbare forhold, som
I har identificeret i risikovurderingen. Målsætnin-
gerne kan med fordel bygge på følgende sikker-
Gerningsmanden:
Afskrækkelse:
At afskrække en gerningsmand
fra at påbegynde et angreb.
Detektion:
At identificere og alarmere om, at
en gerningsmand er ved at planlægge eller gen-
nemføre et angreb.
Forsinkelse:
At forsinke – og hvis muligt stand-
se – en gerningsmand, der er ved at gennem-
føre et angreb.
Medarbejdere og gæster:
Adfærd:
At forbedre sikkerhedsadfærden i or-
ganisationen.
Håndtering:
At forbedre organisationens hånd-
tering af et angreb.
Et godt udgangspunkt for valg af målsætninger
er, at de skal være proportionale med den kon-
krete risiko. Målsætninger skal desuden afspejle
en realistisk ressourceprioritering.
Prioritering
På baggrund af jeres prioritering af de forskel-
lige målsætninger, kan I udarbejde en økonomisk
ramme for sikkerhedsløsningen og en tidsplan for
implementeringen af tiltag.
I ressourceprioriteringen bør I være opmærk-
somme på, at målsætningerne også kan reducere
risikoen for andre uønskede hændelser. Eksem-
pelvis vil målsætninger om afskrækkelse eller de-
tektion også kunne reducere risikoen for tyveri
eller slagsmål.
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0016.png
16
Uddrag fra sikkerhedsstrategi for angrebs-
scenarie #1
Figur 4 .
Helhedsorienteret sikkerheds-
løsning
Fysisk sikring
Sikkerhedskultur
Fokusområde:
Angreb med en lastbil i høj
fart mod gæster til et sportsarrangement
i det offentlige rum.
Målsætning:
1) at afskrække gerningsman-
den 2) at forbedre medarbejdernes kend-
skab til håndteringen af et angreb 3) at for-
sinke et angreb mod områder med en særlig
høj koncentration af gæster.
Prioritering:
De to første målsætninger
er mindre ressourcetunge, da de kan in-
tegreres i eksisterende trafikregulerings-,
beredskabs- og kommunikationsindsatser.
Afsatte midler skal derfor primært gå til
den tredje målsætning.
Beredskab
Principper for sikkerhedsløsninger
Her kan I finde inspiration til principper, der med
fordel kan indtænkes i arrangementets sikker-
hedsløsning.
Helhedsorienteret sikkerhed
Dette princip handler om helhedsorienterede sik-
kerhedsløsninger. Det vil sige forsøg på at und-
gå sårbare forhold i arrangementets sikkerheds-
håndtering, da effekten af et sikkerhedstiltag ikke
er bedre end ’det svageste led’. Valg af særligt
sikrede døre har for eksempel en begrænset ef-
fekt, hvis arrangementets medarbejdere lader dø-
rene stå på klem.
Figur 4 illustrerer, at en helhedsorienteret sik-
kerhedsløsning afhænger af tiltag, der involverer
fysisk sikring, sikkerhedskultur og beredskab. Til-
sammen giver det en robust sikkerhedshåndtering
under afviklingen af arrangementet.
Sikring i lag
Dette princip er rettet mod fysisk sikring. Princip-
pet handler om at forhindre, at en gerningsmand
uhindret kan gennemføre et angreb efter gen-
nembrud af et sikringslag. Princippet kan anven-
des ved arrangementer, der afholdes i bygninger
eller i det offentlige rum. En lagdelt sikringsløs-
ning kan opdeles i to eller flere lag. Overordnet
kan der arbejdes med:
Cellesikring:
Særlig sikring af mindre områder.
Eksempelvis sikring af VIP-område eller scene-
område.
Skalsikring:
Sikring langs bygningens afgræns-
ning eller en naturlig afgrænsning indenfor ar-
rangementsområdet. For eksempel sikring af
bygningens facade eller langs festivallens kon-
certplads.
Perimetersikring:
Sikring langs arrangements-
områdets ydre grænse. For eksempel sikring
langs bygningens matrikel eller den ydre græn-
se for festivalområdet.
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0017.png
17
Figur 5 .
Sikring i lag
Perimetersikring
Skalsikring
Cellesikring
skrækkende eller forsinkende effekt er tilstræk-
kelig. Erfaringer fra køretøjsangreb har for ek-
sempel indikeret, at normalt byrumsinventar som
bænke, skraldespande og gadeskilte kan have en
afskrækkende effekt på gerningsmandens valg af
rute.
I kan arbejde med certificerede produkter i
hele sikringsløsningen, eller I kan vælge certifice-
rede produkter ved særligt udsatte eller vigtige
områder og produkter med et lavere eller ukendt
beskyttelsesniveau på resten af arrangements-
området.
Skalérbar sikring
De forskellige sikringslag kan have forskellige
beskyttelsesniveauer. En sikringsløsning kan for
eksempel opbygges, så perimetersikringen har
en afskrækkende og detekterende effekt, hvor
cellesikringen har en væsentlig forsinkende ef-
fekt.
I gråzonen udenfor arrangementsområdet kan
I arbejde med punktvis sikring ved særligt vigti-
ge områder som til- og frakørselsveje. Samt med
sikring af mindre områder med en høj koncentra-
tion af gæster. Området foran en indgang kan
eksempelvis beskyttes af køretøjsbarrierer eller
af et højt antal sikkerhedspersonale. I skal dog
være opmærksomme på, at gråzonesikring kræ-
ver tilladelse fra den relevante ejer af gråzone-
området.
Dette princip er også målrettet fysisk sikring, og
handler om fleksibilitet i sikringsløsningen. Med
skalérbar menes altså, at I medtænker, hvordan
sikringsløsningen kan skaleres op eller ned på bag-
grund af eventuelle ændringer i risikobilledet op
til afholdelsen af arrangementet.
Skalérbar sikring sker ved hjælp af aktive og
midlertidige tiltag. Aktive tiltag er permanente
foranstaltninger, der kan aktiveres eller udvides.
Eksempelvis aktiveringen af porte ved en bygning,
der under normale forhold ikke er i brug, eller ad-
gangskontrol, der udvides fra billettjek til visita-
tion af tasker. Midlertidige tiltag er mobile for-
anstaltninger, der kan placeres eller tilkaldes. Det
kan for eksempel være lastbiler, der bruges som
køretøjsbarrierer, eller en aftale med et vagtfirma
om eventuel tilkaldelse af vagtpersonale.
Certificeret sikring
Dette princip omhandler produkter til fysisk sik-
ring. I bør – på baggrund af jeres målsætninger
– forholde jer til, om I vil benytte produkter, der
er certificerede efter internationale standarder.
En standard angiver, at produktet er testet til et
vist beskyttelsesniveau. Eksempelvis at produktet
kan standse et køretøj af en given type med en
given hastighed.
Produkter, som ikke er certificerede, kan an-
vendes, hvis I vælger, at en ikke-dokumenteret af-
Fysisk sikring
Hvis I har valgt målsætninger, der tilsigter at af-
skrække, detektere eller forsinke en gernings-
mand, bør I arbejde med fysisk sikring af arran-
gementet. Fysisk sikring kan både bestå af
fysi-
ske barrierer
som hegn, døre og låse,
elektroniske
løsninger
som TV-overvågning og alamsystemer
samt
taktiske tiltag
som procedurer, kommunika-
tion og sikkerhedspersonale. Her kan I finde infor-
mation om disse typer af sikringstiltag.
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0018.png
18
Tiltag der kan afskrække en gerningsmand
Synlige sikringstiltag kan have en afskrækkende
effekt på en gerningsmand, da de sender et signal
om beskyttelsesniveauet under arrangementet.
På linje med synlige sikringstiltag, kan kom-
munikation om sikkerheden under arrangemen-
tet også have en afskrækkende effekt. I kan for
eksempel offentliggøre overordnede oplysninger
om sikkerhedstiltag på arrangementets hjemme-
side. Der kan stå, at der gennemføres visitation
ved ankomst, at køretøjer ikke har adgang, eller at
der er sikkerhedspersonale ved indgangen. Sikker-
hedstiltagenes detaljer – eksempelvis antallet af
sikkerhedspersonale og deres nøjagtige placering
– bør ikke omtales.
I arbejdet med afskrækkende tiltag kan I med-
tænke, hvordan tiltagene vil blive modtaget af ar-
rangementets medarbejdere og gæster. I kan ek-
sempelvis overveje, hvilken virkning tiltagene vil
have på medarbejderes og gæsters tryghed.
Tiltag der kan detektere en gerningsmand
Detektering kan ske gennem elektroniske løsnin-
ger eller ved hjælp af medarbejdere og gæster.
I kan bruge elektroniske løsninger som senso-
rer, alarmer, TV-overvågningssystemer og elek-
tronisk adgangskontrol. Elektroniske løsninger kan
være rettet mod strategisk vigtige områder som
indgange eller generel områdeovervågning af ek-
sempelvis festivalpladsen. Elektroniske løsninger
kan desuden understøtte sikringslag. Der kan for
eksempel benyttes TV-overvågning langs hegnet
(perimeteren), i bygningen (skallen) kan der kan op-
sættes automatisk indbrudsalarmanlæg på døre
og vinduer, og ved udvalgte rum (cellen) kan der
etableres adgangskontrol med nøglekort. Som ho-
vedregel bør elektroniske løsninger monitoreres
og data lagres.
I kan instruere jeres medarbejdere i at være op-
mærksomme på mistænkelige forhold. Gæster kan
også involveres i detektering af mistænkelige for-
hold, hvis de bliver opfordret til at rapportere så-
danne forhold til arrangementets medarbejdere.
PET har udarbejdet ”Mistænkelige Anton” som
hjælp til at huske, hvad der kendetegner mistæn-
kelig adfærd. Huskereglen er vist i figur 6.
Figur 6 .
Mistænkelige Anton
Mistænkelige
Anton
Er personens
Adfærd
Naturlig
på det givne
Tidspunkt,
i de givne
Omgivelser
og i forhold til
Normalbilledet?
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0019.png
19
Uniformering af medarbejdere og synlige ad-
gangskort eller -armbånd (akkrediteringskort)
kan lette arbejdet med at erkende mistænkelig
adfærd på områder, der kun er tilgængelige for
medarbejdere.
For at sikre optimale forhold til detektering
kan I desuden arbejde med belysning og ryddede
arealer, så der er god sigtbarhed.
Tiltag der kan forsinke en gerningsmand
Fysiske barrierer, som en gerningsmand skal gen-
nembryde, kan forsinke et angreb. Her følger in-
spiration til arbejdet med fysiske barrierer i for-
bindelse med celle-, skal- og perimetersikring, ad-
gangskontrol samt køretøjsregulering.
I skal være opmærksomme på, at alle fysiske
barrierer skal overholde gældende krav, og at de
skal vælges under hensyn til beredskabets pro-
cedurer for evakuering samt brand- og rednings-
indsats.
Celle-, skal- og perimetersikring
Celle-, skal- og perimetersikring sikrer, at perso-
ner og køretøjer kun har adgang til arrangemen-
tet gennem officielle indgange.
De tre sikringslag kan bestå af forskellige ty-
per af fysiske barrierer. Celle- og skalsikring kan
for eksempel bestå af døre og låse af en god sik-
ringsmæssig kvalitet og vinduer med indbruds-
hæmmende film. Perimetersikringen kan bestå af
hegn, terrænspring og beplantning.
Adgangskontrol af gæster og køretøjer
Adgangskontrol gennemføres for at sikre, at I ved
hvem eller hvad, der kommer ind til arrangemen-
tet. Det kan gennemføres i flere lag – celle, skal
og perimeter – og på flere niveauer. I første lag
kan sikkerhedspersonale for eksempel kontrolle-
re billetter, og i et eventuelt andet lag kan sikker-
hedspersonale tjekke, at gæstens identitet stem-
mer overens med navnet på backstagelisten. Kon-
trollen bør understøttes af fysiske barrierer som
døre, porte, bomme eller rotationslåger.
Sikkerhedspersonale kan under adgangskon-
trollen søge efter objekter, der ikke må medbrin-
ges til arrangementet. Men deres opgave – hvad
de skal lede efter, og hvor grundigt det skal gø-
res – bør være klart defineret, da screening og
visitation kan være en omfattende og tidskræ-
vende opgave.
For at begrænse antallet af personer og kø-
retøjer udenfor arrangementets ydre sikringslag,
kan adgangskontrollen tilrettelægges, så der sik-
res hurtige passagetider ved ind- og udgange. Her
kan I blandt andet arbejde med:
• At åbne indgange i god tid.
• At tilpasse antallet af åbne indgange løben-
de, så der ikke opstår lange køer og blokere-
de flugtveje.
• At ind- og udgange kan benyttes til det mod-
satte i tilfælde af evakuering.
Adgangskontrol af køretøjer kan reguleres, så
der kommer flere restriktioner, jo tættere I kom-
mer på afholdelsen af arrangementet. I dagene
op til arrangementet kan der eksempelvis være
ubegrænset adgang til området kombineret med
lokale sikringsløsninger som stikprøvekontrol. På
dagen for arrangementet kan der være adgang
for køretøjer med en særlig tilladelse kombineret
med en undersøgelse af køretøjet.
Køretøjsregulering
Der kan benyttes forskellige typer af køretøjsre-
gulerende tiltag, der kan nedsætte hastigheden
eller adskille kørende og gående trafik. I kan for
eksempel arbejde med:
Trafikregulering
• Omlægning af trafik, så køretøjer er forment
adgang i nærheden af arrangementet.
Ændring af vejforløbet
• Opsætning af chikaner, så der skabes sving el-
ler kurver.
• Kanaliserende tiltag, der indsnævrer vejens
bredde.
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0020.png
20
Køretøjsbarrierer
• Pullerter
• Parkering af køretøjer
• Mure eller hegn
• Større træer eller beplantninger
• Byrumsinventar som blomsterkasser, kunst,
bænke og cykelstativer
Boder og lignende kan desuden opsættes, så de
virker styrende og begrænsende for kørende og
gående trafik.
Sikkerhedskultur
Hvis I har valgt målsætninger, der tilsigter at
forbedre sikkerhedsadfærden, bør I arbejde med
sikkerhedskulturen under arrangementet. Sik-
kerhedskultur skal her forstås som summen af
medarbejdernes – ansatte såvel som frivillige –
og gæsternes viden, motivation, holdninger og ad-
færd til sikkerhedsspørgsmål. Her kan I finde in-
formation om tre indsatsområder, der kan styrke
jeres sikkerhedskultur.
Sikkerhedsprocedurer
Det første skridt for at opnå en god sikkerheds-
kultur er at definere, hvilken sikkerhedsadfærd I
forventer af jeres medarbejdere og gæster. Det
kan I gøre ved at udarbejde sikkerhedsprocedurer,
der trin for trin giver instrukser til håndteringen
af forskellige sikkerhedsspørgsmål.
Overvej derfor om I har sikkerhedsprocedurer
for håndteringen af relevante sikkerhedsspørgs-
mål. Det kan eksempelvis være for:
Adgangskontrol
Anmeldelse af mistænkelige forhold
Aktivering af beredskabet
Krisekommunikation
øger kendskabet til disse. I kan arbejde med skrift-
lige sikkerhedsinstrukser, kampagner, uddannel-
ser og øvelser.
Jeres initiativer kan målrettes de relevante
målgrupper. I kan for eksempel fortælle jeres gæ-
ster, hvordan de kan anmelde mistænkelige for-
hold. Opfordringen kan ske ved opslag på hjemme-
sider, ved skiltning eller via tekst på billetten. I kan
lave sikkerhedskampagner rettet mod alle medar-
bejdergrupper. Endelig kan I målrette information
til de medarbejdere, der har særlige opgaver og
funktioner, som kræver kendskab til eksempelvis
kriseledelse eller -kommunikation.
God sikkerhedskultur omfatter også medar-
bejdernes vilje og evne til at efterleve sikkerheds-
procedurerne og til at tage aktivt del i at vær-
ne om sikkerheden. Sikkerhedskultur er et ledel-
sesansvar, og ledelsen bør derfor engagere sig
og aktivt involvere medarbejderne i processen. I
kan starte med at italesætte behovet for en god
sikkerhedskultur og at skabe opmærksomhed om
medarbejderhandlinger, der er i strid med sikker-
hedsprocedurerne. Det næste skridt kan være at
løbende at indøve og evaluere sikkerhedsproce-
durene.
Personsikkerhed
Personsikkerhed er en forudsætning for god sik-
kerhedskultur. I bør være opmærksomme på, at
medarbejdere og samarbejdsparter kan udgøre en
insidertrussel. De kan både bevidst og ubevidst
give deres viden til de forkerte personer.
I kan arbejde med jeres procedurer for ansæt-
telse af medarbejdere samt jeres krav til eventu-
elle samarbejdsparter, eksempelvis jeres leveran-
dører. Retningslinjer og krav kan omhandle med-
arbejdernes identitet og straffeforhold.
Sikkerhedstjek af medarbejdere kan ske gen-
nem fremvisning af billedlegitimation, CV med ek-
samensdokumenter, straffeattest, tjek af re-
ferencer m.v. Sikkerhedstjek kan gennemføres
på flere niveauer, der afspejler medarbejderens
funktion og kendskab til arrangementets sikker-
hedshåndtering.
Sikkerhedskendskab og -adfærd
Uanset hvor mange procedurer der er udarbejdet,
så har de kun en effekt, hvis jeres medarbejdere
og gæster kender dem. Udarbejdelsen af proce-
durer bør derfor understøttes af initiativer, der
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0021.png
21
Beredskab
Hvis I har valgt målsætninger, der tilsigter at for-
bedre håndteringen af et terrorangreb, bør I ar-
bejde med tiltag, der styrker beredskabet. Sådan-
ne tiltag kan eksempelvis være en beredskabsplan,
medarbejderinstruktioner (i form af actioncards)
eller aftaler, der beskriver, hvordan et terroran-
greb håndteres i samarbejde med politi, rednings-
beredskab og sundhedsberedskab.
Her i afsnittet kan I finde information om kri-
sekommunikation. Der henvises til Beredskabssty-
relsens
hjemmeside,
hvor I kan finde vejledning i
beredskabsplanlægning m.m.
• Hvem har ansvaret for krisekommunikation?
• Hvilke kommunikationskanaler og anvisninger
anvendes til gæster og medarbejdere?
• Hvilke kanaler benyttes til at kommunikere med
offentligheden?
Vær opmærksom på, at anvisninger til gæster og
medarbejdere tilpasses de forskellige angrebs-
scenarier. I tilfælde af en brand eller bombetrus-
sel kan anvisningen være evakuering, Rigspolitiet
har udarbejdet anvisningen ’flygt, gem dig, alar-
mer’ til brug i tilfælde af påbegyndte væbnede an-
greb. Anvisningen er illustreret i figur 7.
Krisekommunikation
Et centralt punkt i beredskabsplanlægning er,
hvordan der kommunikeres til medarbejdere, gæ-
ster, presse m.fl. i tilfælde af et terrorangreb. I
bør afklare:
Figur 7 .
Rigspolitiets evakueringsanvisning
FLYGT
GEM DIG
ALARMÈR
Kom væk fra farezonen og i sikkerhed.
Det er bedre end at overgive sig.
Hvis du ikke kan flygte, så gem dig. Sæt
din telefon på lydløs og slå vibration fra.
Barrikader dig, hvis du kan.
Ring 112, når det er sikkert at gøre det.
Forhold dig roligt, når politiet ankommer.
Følg politiets anvisninger og sørg for,
at dine hænder er synlige.
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0022.png
Yderligere inspiration
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0023.png
23
Har I brug for mere inspiration til arbejdet med
terrorsikkerhedstiltag, kan I i dette afsnit læse
om myndighedsroller, og hvor I kan finde yderli-
gere information.
Myndighedsroller
En sikker afvikling af et større arrangement kræ-
ver et godt samarbejde med relevante myndig-
heder og organisationer, der udbyder transport,
trafikregulering og førstehjælp. Her kan I finde in-
formation om relevante myndigheders rolle og sik-
kerhedsydelser.
Politikredsen
Den lokale politikreds kan vejlede arrangøren i sik-
ringsspørgsmål, hvis arrangementet er af en vis
karaktér eller størrelse.
Som arrangør skal I desuden indhente tilladel-
se til afholdelse af arrangementet ved den lokale
politikreds. Politikredsen kan stille betingelser for
tilladelsen, for eksempel at der skal udarbejdes en
sikkerhedsplan.
PET
PET har til opgave at forebygge, efterforske og
modvirke terrorisme. PET står for særligt true-
de personers sikkerhed samt rådgiver indenfor
sikring af særligt truede eller kritiske arrange-
menter.
PET udbyder opmærksomhedstræning for re-
levante aktører.
Kommunen
Der vil ofte være flere kommunale forvaltninger,
som skal inddrages i sikkerhedshåndteringen af et
større arrangement. De primære forvaltninger vil
som udgangspunkt være:
• Byggemyndigheden: Indretning af plads eller an-
vendelse af bygninger.
• Vejmyndigheden: Rådighed over vejareal, parke-
ring, vejspærring m.v.
• Miljømyndigheden: Støj, affaldshåndtering og
miljøhensyn.
Redningsberedskabet
Redningsberedskabets opgave er at begrænse og
afhjælpe skader på personer, ejendom og miljø ved
blandt andet terrorangreb. Det lokale rednings-
beredskab vil alt efter arrangementets størrelse
og karaktér kunne deltage i dele af planlægnin-
gen og afviklingen af arrangementet. Det kan om-
handle tilkørselsveje, mødepunkter, mødeplaner,
pladsfordelingsplaner m.v. Redningsberedskabet
udfører også brandsyn, hvis dette er påkrævet.
Ved arrangementer af en vis størrelse og ka-
raktér kan der tilkøbes ekstra beredskabskapa-
citet.
Sundhedsberedskabet
Sundhedsberedskabet omfatter blandt andet den
præhospitale indsats ved terrorangreb og andre
beredskabshændelser.
Ved arrangementer af en vis størrelse og ka-
raktér kan der tilkøbes ekstra sundhedsbered-
skab.
Informationskilder
Hvis I ønsker yderligere inspiration til terrorsik-
kerhedstiltag, kan I her finde forslag til informa-
tionskilder.
Vejledning om terrorsikkerhed
Tænk terrorsikkerhed i bygninger
• Denne PET vejledning giver inspiration til arbej-
det med terrorsikkerhed i bygninger.
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0024.png
24
Tænk terrorsikkerhed i det offentlige rum
• Denne PET vejledning giver inspiration til arbej-
det med terrorsikkerhed i det offentlige rum.
Terrorsikring i bygge- og anlægsprojekter
• Denne PET vejledning giver inspiration til pro-
jektering af fysisk sikring i bygge- og anlægs-
projekter.
Vejledning om sikkerhed ved større arrange-
menter
Vejledning om sikkerhed ved større udendørs mu-
sikarrangementer
• Denne vejledning giver inspiration til det gene-
relle arbejde med sikkerhed ved arrangementer.
• Vejledningen er udarbejdet af Justitsministeriet
og Kulturministeriet.
Vejledning om beredskab
Vejledninger til udarbejdelse og vedligeholdelse af
beredskabsplaner m.v. kan findes på Beredskabs-
styrelsens
hjemmeside.
Vejledning om sikringsstandarder
Standarder til terrorsikring
• Denne PET oversigt giver inspiration til standar-
der, der kan anvendes til terrorsikring.
Uddannelse
Omtanke
• PET tilbyder kurset Omtanke, der giver en ind-
føring i opmærksomhedstræning og håndtering
af et terrorangreb.
Vejledning om udarbejdelse af sikkerhedsplan for
større udendørs musikarrangementer
• Denne vejledning giver inspiration til udarbejdel-
sen af lovpligtige sikkerhedsplaner.
• Vejledningen er udarbejdet af Rigspolitiet.
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0025.png
25
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0026.png
Bilag
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0027.png
27
Skabelon til risikovurdering
(Udfyld én skabelon for hvert angrebsscenarie)
Udvælgelse af angrebsscenarie
Beskriv angrebets omfang, middel og mål:
Sandsynlighedsvurdering
Vurdér arrangementets score indenfor følgende forhold:
’antal deltagere, tilgængelighed, synlig sår-
barhed, mediedækning, geografi, tema, særligt truede personer, målgruppe’:
Lav en samlet sandsynlighedsvurdering fra èn (meget lav) til fem (meget høj):
Konsekvensvurdering
Vurdér de værst tænkelige realistiske konsekvenser for tab af liv og helbred samt tab af aktiver:
Lav en samlet konsekvensvurdering fra én (meget lille) til fem (meget stor):
Identifikation af risikoniveau
På baggrund af konsekvens- og sandsynligheds-
værdien skal I placere scenariet i risikomatricen.
Sandsynlighed
5
4
3
2
1
1
2
3
4
5
Konsekvens
Prioritering af risici
I skal inddele risikomatricen i tre prioriteringsområder;
’risici der ikke kan accepteres’, ’risici der kræver
nærmere overvejelse’
og
’risici der kan accepteres’.
Med afsæt i scenariets placering indenfor prioriteringsområderne skal I drøfte om risikoen for scena-
riet skal medføre terrorsikkerhedstiltag.
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
2615746_0028.png