Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2615745_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
31. august 2022
Sikkerhedskontor I
Tenna Overby
2022-0030-7649
2458382
Besvarelse af spørgsmål nr. 961 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 961 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 25. maj 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DD).
Mattias Tesfaye
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 961 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren oplyse, om den midlertidige terrorsikring, der
rundt om i landet bliver opstillet i form af betonklodser for at
beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er
testet i praksis for, om de vil kunne afværge en person- eller
lastbil, der torpederer betonterrorsikringen, og efterfølgende
fortsætte ind i en folkemængde?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet et bi-
drag fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), som har oplyst følgende:
”PET har som national sikkerhedsmyndighed til opgave at bi-
drage til, at samfundet er rustet til at imødegå terrortruslen.
PET’s sikkerhedsrådgivning tager afsæt i den aktuelle vurdering
af terrortruslen og anden eksisterende viden på området, herun-
der internationale anerkendte standarder, best practices og rele-
vante publikationer.
En af PET’s opgaver i den forbindelse er at rådgive og bistå of-
fentlige myndigheder, herunder kommuner, politikredse og pri-
vate aktører mv. i sikkerhedsspørgsmål, bl.a. i relation til sikring
af særlige truede eller kritiske lokaliteter i offentlige rum.
PET har som led i sin rådgivningsvirksomhed udgivet vejled-
ningen ”Tænk terrorsikkerhed i udendørs offentlige rum”, som
er en vejledning i at tage stilling til risikoen for køretøjsangreb i
udendørs offentlige rum. Det fremgår af vejledningen bl.a., at
bygherrer samt ejere og lejere af udendørs offentlige rum har et
ansvar for at beslutte, om der skal handles på det aktuelle trus-
selsbillede. Gennem planlægning og indretning af udvalgte lo-
kaliteter kan risikoen for køretøjsangreb således nedsættes.
Det fremgår af vejledningen bl.a., at der i forbindelse med udar-
bejdelsen af en sikkerhedsplan for udendørs offentlige rum bør
tages stilling til målsætningen med planen, herunder i forhold til
spørgsmål om 1) afskrækkelse (at afskrække en gerningsmand
fra at påbegynde et køretøjsangreb), 2) forsinkelse (at forsinke
eller hvis muligt standse
et køretøjsangreb, og 3) adfærd (at
påvirke bløde trafikanters adfærd på lokaliteten). Et godt ud-
gangspunkt for valg af målsætninger er, at de skal være propor-
tionale med risikoen for et køretøjsangreb, og at de skal kunne
opnås inden for en realistisk ressourceramme. Som led heri bør
bygherrer mv. have en helhedsorienteret tilgang til arbejdet med
sikkerhed, og til spørgsmål som trafikregulering, indretning af
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
vejforløb, inventar i det offentlige rum og landskabsplanlægning
kan indtænkes.
I forhold til valg af produkter fremgår det af PET’s vejledning,
at bygherrer mv. på baggrund af målsætningerne for sikkerheds-
planen bør forholde sig til, om der skal benyttes produkter, der
er certificerede efter internationale standarder, således at pro-
duktet er testet til et vist beskyttelsesniveau og dermed kan
standse et køretøj af en given størrelse med en given hastighed,
eller om bygherren mv. selv ønsker at teste eller beregne beskyt-
telsesniveauet for et produkt. Det er op til bygherrer mv. at be-
slutte, om certificerede produkter skal erstattes af andre produk-
ter med eller uden en dokumenteret effekt. Ifølge vejledningen
har erfaringer fra køretøjsangreb f.eks. indikeret, at byrumsin-
ventar som bænke, skraldespande og blomsteropsatser kan have
en afskrækkende effekt på gerningsmandens valg af rute.
Da PET’s rolle
således alene er af rådgivende karakter, er det
den udførende myndighed eller private aktør mv., der træffer
beslutning om den konkrete implementering af relevante sikker-
hedstiltag, der måtte skønnes nødvendige. Det er derfor ikke
PET, der tester de konkrete foranstaltninger, som udførende
myndigheder eller private aktører mv. vælger at iværksætte på
baggrund af PET’s anbefalinger. PET er derfor heller ikke be-
kendt med, i hvilket omfang de betonklodser, der henvises til i
spørgsmålet, er testet i praksis.
PET er løbende opmærksom på behovet for rådgivning i relation
til sikring af særlige truede eller kritiske lokaliteter og indgår i
den forbindelse i dialog med blandt andre landets kommuner. På
baggrund af episoden i Aarhus i juli 2022 har PET besluttet at
række ud til kommunerne for at sikre, at de er opmærksomme
på PET’s
tilbud om rådgivning om terrorsikring, herunder vej-
ledningen ”Tænk terrorsikring i udendørs offentlige rum”.”
Justitsministeriet har endvidere indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet til
brug for besvarelsen, som har oplyst følgende:
”Rigspolitiet kan på baggrund af en høring af politikredsene op-
lyse, at politikredsene generelt indgår i et samarbejde med kom-
munerne i forhold til etablering af hastighedsdæmpende og øv-
rige terrorforanstaltninger i det offentlige rum. Det bemærkes,
at hverken Rigspolitiet eller politikredsene er bekendte med,
hvorvidt de betonklodser, der henvises til i spørgsmålet, er testet
i praksis.”
Det bemærkes for en god ordens skyld, at Justitsministeriet heller ikke er
bekendt med, om lokalt opstillede betonklodser med henblik på terrorsikring
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 961: Spm. om den midlertidige terrorsikring, der opstilles i form af betonklodser for at beskytte mod, at motorkøretøjer kører ind i folkemængden, er testet i praksis for, om de kan afværge en person- eller lastbil, til justitsministeren
er testet i praksis i forhold til, om de vil kunne afværge et motorkøretøj mod
at køre ind i en folkemængde.
PET’s vejledning ”Tænk terrorsikkerhed i udendørs offentlige rum” er ved-
lagt denne besvarelse.
Side 4/4