Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2482415_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
17. november 2021
Kontor:
Strafferetskontoret
Sagsbeh: Henrik Overgaard Mor-
sing
Sagsnr.: 2021-0030-6778
Dok.:
2183199
Besvarelse af spørgsmål nr. 96 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 96 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 20. oktober 2021. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Nick Hækkerup
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm., om at kommentere indlægget "To tiltalt for at true med at angive personer i Danmark til de tyrkiske myndigheder på anklagemyndigheden.dk den 28. september 2021, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 96 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren kommentere indlægget "To tiltalt for at true med
at angive personer i Danmark til de tyrkiske myndigheder” på
anklagemyndigheden.dk den 28. september 2021, jf. https://an-
klagemyndigheden.dk/da/tiltalt-true-med-angive-personer-i-
danmark-til-de-tyrkiske-myndigheder, og i forlængelse heraf
redegøre for de tiltaltes nationalitet, herunder om de har fået
dansk indfødsret tildelt ved naturalisation, samt redegøre for an-
klagemyndighedens muligheder for at nedlægge påstand om fra-
kendelse af dansk indfødsret og udvisning i sager om trusler om
angivelse til tyrkiske myndigheder efter straffelovens § 266?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten har til brug for udtalelsen indhentet bidrag fra
Statsadvokaten i København og Statsadvokaten i Viborg, som
har indhentet bidrag fra Østjyllands Politi.
Statsadvokaten i København har bl.a. oplyst følgende:
”Statsadvokaten i København besluttede den 28. septem-
ber 2021 at rejse tiltale mod to mænd for at true herboende
personer med at angive dem til de tyrkiske myndigheder
som tilhængere af Gülen-bevægelsen.
Den ene tiltalte, en 35-årig mand bosat i Midt- og Vest-
sjællands politikreds, er tiltalt for overtrædelse af straffe-
lovens § 266 (trusler), ved fra et ukendt sted, muligt på
Sjælland, i perioden fra den 1. til den 16. august 2016 of-
fentligt i kommentarer på [udeladt]-skolens Facebook-
side, at have truet med at anmelde til de tyrkiske myndig-
heder – der forud herfor havde opfordret til angivelse af
Gülen-tilhængere, som af de tyrkiske myndigheder be-
tragtedes som en terrororganisation – at [udeladt]-skolen
var en del af Gülen-terrororganisationen, hvilket var egnet
til at fremkalde alvorlig frygt for skolelederens, de øvrige
ansattes, skolebørns og forældres velfærd.
Den anden tiltalte, en 42-årig mand bosat i Østjyllands Po-
litikreds, er tiltalt for overtrædelse af straffelovens § 266,
jf. § 81, nr. 7 (gerningen har baggrund i F’s ytringer i den
offentlige debat), ved den 28. juli 2016 kl. 14.43 fra et
ukendt sted, muligt i Viby J, offentligt i en kommentar på
Facebook til et opslag fra F, om bl.a. tilstande i Tyrkiet
Side 2/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm., om at kommentere indlægget "To tiltalt for at true med at angive personer i Danmark til de tyrkiske myndigheder på anklagemyndigheden.dk den 28. september 2021, til justitsministeren
efter kupforsøget den 15. juli 2016, at have truet med at
anmelde F til de tyrkiske myndigheder for løgn og propa-
ganda, samt at have opfordret andre til at gøre det samme
for at forhindre F i at rejse til Tyrkiet – hvis myndigheder
forud herfor havde opfordret til angivelse af Gülen-til-
hængere, som af de tyrkiske myndigheder betragtedes
som en terrororganisation – hvilket var egnet til at frem-
kalde alvorlig frygt for F’s velfærd.
Sagerne indgår i et sagskompleks, som udspringer af, at
de tyrkiske myndigheder den 21. juli 2016, i kølvandet på
et fejlslagent kupforsøg den 15. juli 2016, opfordrede alle
tyrkere i Europa til at angive sympatisører og støtter af
Gülenbevægelsen, der blev mistænkt for at stå bag kup-
forsøget, til nogle nærmere angivne telefonnumre og mail-
adresser.
En række danskere med relation til Tyrkiet har i perioden
herefter anmeldt til politiet, at de på sociale medier er ble-
vet truet med at blive angivet til de tyrkiske myndigheder.
Sagerne har været efterforsket af Politiets Efterretnings-
tjeneste (PET) med henblik på efterforskning af, om der
er sket overtrædelse af straffelovens § 108, stk. 1 (hjælp
til fremmed efterretningstjeneste), i forbindelse med angi-
velser eller trusler om angivelser til de tyrkiske myndig-
heder.
Endvidere bemærkes, at der i relation til den sag, som fø-
res af Midt- og Vestsjællands Politi, er taget forbehold for
en påstand om udvisning.”
Statsadvokaten i Viborg har supplerende oplyst, at Østjyllands
Politi den 12. oktober 2021 modtog sagen mod den 42-årige til-
talte, som skal hovedforhandles ved Retten i Aarhus. Baggrun-
den herfor er, at værnetinget for tiltalen er ved Retten i Aarhus,
idet tiltalte har bopæl i Aarhus. Idet tiltalte er dansk statsborger,
vil der ikke blive nedlagt påstand om udvisning.
Sagerne er p.t. ikke berammet.
Rigsadvokaten kan henholde sig til Statsadvokaten i Køben-
havns og Statsadvokaten i Viborgs udtalelser.”
Justitsministeriet har for så vidt angår de tiltaltes nationalitet og reg-
lerne om udvisning og frakendelse af statsborgerskab i forbindelse
med straffesager endvidere indhentet en udtalelse fra Udlændinge- og
Integrationsministeriet, der har oplyst følgende:
Side 3/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm., om at kommentere indlægget "To tiltalt for at true med at angive personer i Danmark til de tyrkiske myndigheder på anklagemyndigheden.dk den 28. september 2021, til justitsministeren
”Den ene person er registreret som tyrkisk statsborger i Det Cen-
trale Personregister (CPR).
Den anden person har erhvervet dansk statsborgerskab ved er-
klæring med virkning fra den 1. februar 2001.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan oplyse, at det følger
af indfødsretslovens § 8 B, stk. 1, at der kan ske frakendelse af
statsborgerskabet ved dom i de tilfælde, hvor en person dømmes
for overtrædelse af straffelovens kapitel 12 (landsforræderi og
andre forbrydelser mod statens selvstændighed og sikkerhed) el-
ler kapitel 13 (forbrydelser mod statsforfatningen og de øverste
statsmyndigheder, terrorisme m.v.), eller hvor en person ifalder
straf efter straffelovens § 81 a (om forhøjet straf for overtrædel-
ser, der har baggrund i eller er egnet til at fremkalde en rocker-
eller bandekonflikt), medmindre den pågældende derved bliver
statsløs. Muligheden for at frakende statsborgerskabet ved dom
blev på regeringens initiativ udvidet til også at omfatte personer,
som ifalder straf efter straffelovens § 81 a ved lov nr. 1193 af 8.
juni 2021 om ændring af lov om dansk indfødsret (Frakendelse
af statsborgerskab for visse former for alvorlig bandekriminali-
tet, som er til alvorlig skade for statens vitale interesser).
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan derudover oplyse,
at de almindelige regler for udvisning af kriminelle udlændinge
ved dom fremgår af §§ 22-24 i udlændingelovens kapitel 4. Som
udgangspunkt afhænger adgangen til udvisning af længden af
udlændingens ophold her i landet samt den idømte frihedsstrafs
karakter og længde. Betingelserne for udvisning skærpes i takt
med varigheden af udlændingens ophold i Danmark.
Udlændinge med mere end 9 års lovligt ophold (8 år for flygt-
ninge) her i landet nyder den mest vidtrækkende beskyttelse
mod udvisning, udlændinge med mere end 5 års lovligt ophold
nyder den næstbedste beskyttelse mod udvisning, og udlæn-
dinge med mindre end 5 års ophold nyder den laveste grad af
beskyttelse mod udvisning.
En udlænding kan dog – uanset varigheden af opholdet her i lan-
det – udvises, hvis den pågældende idømmes ubetinget friheds-
straf mv. for overtrædelse af nærmere angivne bestemmelser i
navnlig straffeloven. Det drejer sig bl.a. om visse forbrydelser i
familieforhold, seksualforbrydelser, forbrydelser mod liv og le-
geme og formueforbrydelser.
Med frihedsstraf sidestilles anden strafferetlig retsfølge, der in-
debærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, f.eks. dom til
forvaring og dom til anbringelse i hospital for sindslidende.
Side 4/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm., om at kommentere indlægget "To tiltalt for at true med at angive personer i Danmark til de tyrkiske myndigheder på anklagemyndigheden.dk den 28. september 2021, til justitsministeren
Udlændinge, der ikke har haft lovligt ophold her i landet i mere
end de sidste 5 år, kan endvidere udvises, hvis udlændingen
idømmes betinget frihedsstraf.
Det følger af udlændingelovens § 26, stk. 2, at en udlænding skal
udvises efter bl.a. §§ 22-24, medmindre dette med sikkerhed vil
være i strid med Danmarks internationale forpligtelser. Udlæn-
dinge, der er omfattet af EU-reglerne, kan dog kun udvises i
overensstemmelse med de principper, der efter EU-reglerne
gælder for begrænsning af retten til fri bevægelighed.
Afgørelsen af, om der i en konkret sag kan ske udvisning ved
dom, træffes af domstolene på baggrund af en konkret vurdering
i forbindelse med straffesagen.”
Side 5/5