Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2595288_0001.png
Udvalget for Forretningsordenen 2021-22
UFO Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 152
Offentligt
Folketinget
Udvalget for forretningsordenen
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. maj 2022
Sikkerhedskontor I
Louise Degn Brammer
2022-0032/23-0071
2408942
Besvarelse af spørgsmål nr. 152 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg For
Forretningsordenen
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 152 (Alm. del), som Folketin-
gets Udvalg For Forretningsordenen har stillet til justitsministeren den 19.
april 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sophie Løhde (V).
Mattias Tesfaye
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 947: Spm. om andre ministre herunder den daværende justitsminister var blevet advaret om, at Claus Hjort Frederiksens udtalelser i medierne eller anden ageren i perioden 2020 – december 2021 kunne være problematiske i forhold til straffeloven, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 152 (Alm. del) fra Folketingets Udvalg For Forretnings-
ordenen:
”Mener ministeren i betragtning af at det fremgår af retsplejelo-
vens § 96, stk. 2, at »De offentlige anklagere skal fremme en-
hver sag med den hurtighed, som sagens beskaffenhed tillader,
og derved ikke blot påse, at strafskyldige drages til ansvar, men
også at forfølgning af uskyldige ikke finder sted«, og det af Kar-
novs note til bestemmelsen fremgår, at bestemmelsen omfatter
både efterforskning og tiltale, altså politi- og anklagemyndighe-
dens samlede arbejde at de offentlige anklagere agerer i over-
ensstemmelse hermed i sagen mod folketingsmedlem Claus
Hjort Frederiksen?”
Svar:
Det følger af retsplejelovens § 96, stk. 1, at det er de offentlige anklageres
opgave sammen med politiet at forfølge forbrydelser efter reglerne i retsple-
jeloven. Endvidere følger det af bestemmelsens stk. 2, at de offentlige an-
klagere skal fremme enhver sag med den hurtighed, som sagens beskaffen-
hed tillader, og derved ikke blot påse, at strafskyldige drages til ansvar, men
også at forfølgning af uskyldige ikke finder sted.
Det 2. led i retsplejelovens § 96, stk. 2, er udtryk for et objektivitetsprincip,
der er et grundlæggende princip i strafferetsplejen, og som anses for en af
de vigtigste retssikkerhedsgarantier for behandlingen af straffesager.
Objektivitetsprincippet indebærer, at anklagemyndigheden har pligt til også
at tage enhver omstændighed, der tyder på en mistænkts uskyld, i betragt-
ning. Princippet gælder i alle dele af anklagemyndighedens virke, herunder
ved anklagemyndighedens inddragelse i efterforskningen, ved afgørelse af
tiltalespørgsmålet og ved hovedforhandlingen af straffesager i retten.
En tilsvarende pligt er ikke direkte lovfæstet for politiets vedkommende,
men det antages at følge implicit af retsplejelovens § 96, stk. 2, at princippet
tilsvarende gælder for politiets efterforskning, jf. Michael Kistrup m.fl.,
Straffeprocessen, 3. udgave, side 25.
Objektivitetsprincippet betyder således, at anklagemyndigheden og politiet
er forpligtet til at udføre deres undersøgelser og arbejde i øvrigt på en ob-
jektiv måde.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 947: Spm. om andre ministre herunder den daværende justitsminister var blevet advaret om, at Claus Hjort Frederiksens udtalelser i medierne eller anden ageren i perioden 2020 – december 2021 kunne være problematiske i forhold til straffeloven, til justitsministeren
Det betyder selvsagt også, at politiet og anklagemyndigheden ikke iværk-
sætter efterforskningsskridt eller rejser sigtelser af politiske grunde. Det sker
alene, når der er rimelig formodning om, at et strafbart forhold er begået.
Der henvises herudover til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. S 760.
Side 3/3