Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2591860_0001.png
Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 888
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
3. juni 2022
Strafferetskontoret
Debbie Henriette Nerving
2022-0030-7566
2433733
Besvarelse af spørgsmål nr. 888 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 888 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. maj 2022. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Jørn Rasmussen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 935: Spm. om, hvorfor byretten har frifundet en 40-årig kvinde for terrorforsøg, men fundet hende skyldig i at have finansieret terrorvirksomhed og hjulpet Islamisk Stat, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 888 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere artiklen »Kvinde løslades efter to
år bag tremmer i terrorsag«, bragt på avisen.dk, den 29. marts
2022, og vil ministeren på baggrund af artiklen redegøre for sa-
gen samt kommentere, om regeringen med støtte fra Dansk Fol-
keparti vil stramme loven, sådan at personer tiltalt for terro-
risme, forsøg på terrorisme og finansiering af terror altid som
udgangspunkt skal være varetægtsfængslet indtil endelig dom
og afsoning, og samtidig sikre at anklagemyndighedens kære af
løsladelse i terrorsager altid har opsættende virkning med fortsat
fængsling indtil landsrettens afgørelse?”
Svar:
1.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Der
er i den omtalte sag rejst tiltale mod tre personer
to mænd
og en kvinde - for bl.a. forsøg på terrorisme efter straffelovens
§ 114, stk. 1, nr. 1, 6 og 7, jf. § 21, ved frem til april 2019 at
have gjort forberedelse til fremstilling af en eller flere bomber
til brug for en terrorhandling et ukendt sted. Kvinden er desuden
tiltalt for to forhold om terrorstøtte efter straffelovens § 114 b,
nr. 1 og 2, til dels forsøg herpå, jf. § 21, begået i løbet af perio-
den fra februar til september 2019 og for to forhold om terror-
fremme efter straffelovens § 114 e begået i løbet af perioden fra
februar til december 2019.
Sagen er under hovedforhandling ved Københavns Byret.
Byretten afsagde den 28. marts 2022 skyldkendelse, hvor de to
mænd blev fundet skyldig i forsøg på terrorisme i det væsentlig-
ste i overensstemmelse med tiltalen. Kvinden blev frifundet for
forsøg på terrorisme, men fundet skyldig i de øvrige forhold i
det væsentligste i overensstemmelse med tiltalen. Sagen blev
udsat til den 31. maj og den 1. juni 2022, hvor strafudmålingen
finder sted.
Efter afsigelse af skyldkendelsen løslod byretten samme dag
kvinden under henvisning til, at fortsat varetægtsfængsling ville
være i strid med retsplejelovens § 762, stk. 3. Byretten henviste
bl.a. til den straf, som kvinden kunne forventes idømt efter by-
rettens bevisresultat. Kvinden havde da været varetægtsfængslet
siden den 12. december 2019.
I kendelsen bemærkede byretten, at der for retten ikke forelå
konkrete oplysninger, der gav retten grundlag for med den
Side 2/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 935: Spm. om, hvorfor byretten har frifundet en 40-årig kvinde for terrorforsøg, men fundet hende skyldig i at have finansieret terrorvirksomhed og hjulpet Islamisk Stat, til justitsministeren
fornødne grad af sikkerhed at antage, at en prøveløsladelse af
tiltalte var utilrådelig, jf. straffelovens § 38, stk. 4, eller at prø-
veløsladelse med henvisning til straffelovens § 38, stk. 6, ikke
ville kunne ske.
Københavns Politi kærede byrettens kendelse om løsladelse den
30. marts 2022.
Østre Landsret stadfæstede den 5. april 2022 byrettens kendelse
under henvisning til byrettens begrundelse.
Efter straffelovens § 38, stk. 4, forudsætter prøveløsladelse bl.a.,
at den dømtes forhold ikke gør løsladelsen utilrådelig, og efter
§ 38, stk. 6, forudsætter prøveløsladelse af en person, som er
dømt for bl.a. terrorrelaterede overtrædelser, endvidere, at den
pågældende har deltaget i et program fastsat af kriminalforsor-
gen med henblik på at forebygge ny ligeartet kriminalitet.
Det kan endvidere oplyses, at Højesteret i flere afgørelser
bl.a.
i kendelser trykt i U.2012.2271H og U.2020.3699H
har fast-
slået, at efter retsplejelovens § 762, stk. 3, kan fortsat varetægts-
fængsling ikke anvendes, hvis fortsat frihedsberøvelse vil stå i
misforhold til bl.a. den retsfølge, som kan ventes, hvis den sig-
tede findes skyldig.
Højesteret har i den forbindelse fastslået, at dette gælder, uanset
om en varetægtsfængsling er begrundet i hensynet til retshån-
dhævelsen, og at der ved vurderingen af den forventede rets-
følge tillige må tages fornødent hensyn til muligheden for at
opnå prøveløsladelse til normal tid, jf. straffelovens § 38, stk. 1,
hvorefter der, når to tredjedele af straffetiden, dog mindst 2 må-
neder, er udstået, kan træffes bestemmelse om prøveløsladelse.”
2.
Efter retsplejelovens § 762, stk. 1, kan en sigtet varetægtsfængsles, når
der er begrundet mistanke om, at han har begået en lovovertrædelse, som er
undergivet offentlig påtale, såfremt lovovertrædelsen kan medføre fængsel
i 1 år og 6 måneder eller derover, og 1) der efter det om sigtedes forhold
oplyste er bestemte grunde til at antage, at han vil unddrage sig forfølgning
eller fuldbyrdelsen, eller 2) der efter det om sigtedes forhold oplyste er be-
stemte grunde til at frygte, at han på fri fod vil begå ny lovovertrædelse af
den foran nævnte beskaffenhed, eller 3) der efter sagens omstændigheder er
bestemte grunde til at antage, at sigtede vil vanskeliggøre forfølgningen i
sagen, navnlig ved at fjerne spor eller advare eller påvirke andre.
Efter retsplejelovens stk. 2 kan en sigtet endvidere varetægtsfængsles, når
der foreligger en særligt bestyrket mistanke om, at han har begået 1) en
Side 3/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 935: Spm. om, hvorfor byretten har frifundet en 40-årig kvinde for terrorforsøg, men fundet hende skyldig i at have finansieret terrorvirksomhed og hjulpet Islamisk Stat, til justitsministeren
lovovertrædelse, som er undergivet offentlig påtale, og som efter loven kan
medføre fængsel i 6 år eller derover, og hensynet til retshåndhævelsen efter
oplysningerne om forholdets grovhed skønnes at kræve, at sigtede ikke er
på fri fod, eller 2) en overtrædelse af straffelovens § 119, stk. 1, § 119 b, §
123, § 134 a, § 192 a, stk. 2, § 218, § 222, § 225, jf. § 216, stk. 2, § 218 eller
§ 222, § 235, stk. 1, §§ 243-246, § 250 eller § 252 eller en overtrædelse af
straffelovens § 232 over for et barn under 15 år, såfremt lovovertrædelsen
efter oplysningerne om forholdets grovhed kan ventes at ville medføre en
ubetinget dom på fængsel i mindste 60 dage og hensynet til retshåndhævel-
sen skønnes at kræve, at sigtede ikke er på fri fod. Bestemmelsen om rets-
håndhævelsesarrest er baseret på en nøje foretaget afvejning mellem hensy-
net til retsfølelsen over for hensynet til den sigtedes retssikkerhed, jf. Straf-
feretsplejeudvalgets betænkning nr. 728/1974 om varetægtsfængsling i
voldssager, s. 27ff.
Som det fremgår af Rigsadvokatens udtalelse, kan varetægtsfængsling efter
retsplejelovens § 762, stk. 3, ikke anvendes, hvis fortsat frihedsberøvelse vil
stå i misforhold til bl.a. den retsfølge, som kan ventes, hvis den sigtede fin-
des skyldig. I denne vurdering indgår muligheden for at opnå prøveløsla-
delse til normal tid, jf. straffelovens § 38, stk. 1.
Efter retsplejelovens § 969, stk. 2, har kæremål ikke opsættende virkning,
medmindre det modsatte bestemmes enten af den ret, som har truffet afgø-
relse, eller af den ret for hvilken kære rejses. Det beror således på en konkret
vurdering, om der i den enkelte sag skal gives et kæremål opsættende virk-
ning, hvilket jeg ikke har til hensigt at ændre på.
3.
Danmarks sikkerhed er selvsagt en af regeringens højeste prioriteter. Der-
for nedsatte den forrige justitsminister i december 2020 en indsatsgruppe
(”Bjelkegruppen”),
som siden da har arbejdet på at styrke Danmarks indsats
i forhold til terrordømte og andre personer, der udviser tegn på radikalise-
ring
både i fængslerne og efter, de er løsladt. Bjelkegruppen afgav i okto-
ber 2021 sin første delrapport, hvori det bl.a. anbefales, at det undersøges,
om der kan indsættes et farlighedskriterium i retsplejeloven § 762, stk. 1,
således at en sigtet person kan varetægtsfængsles, hvis den sigtede vurderes
at udgøre en fare for statens sikkerhed eller en alvorlig trussel mod den of-
fentlige orden og sikkerhed i forbindelse med løsladelse fra varetægtsfængs-
ling. Justitsministeriet har på den baggrund iværksat en høring af Politiets
Efterretningstjeneste (PET) med henblik på, at Justitsministeriet kan fore-
tage en nærmere undersøgelse af, om der inden for rammerne af bl.a.
Side 4/5
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 935: Spm. om, hvorfor byretten har frifundet en 40-årig kvinde for terrorforsøg, men fundet hende skyldig i at have finansieret terrorvirksomhed og hjulpet Islamisk Stat, til justitsministeren
Danmarks internationale forpligtelser vil kunne indskrives et farlighedskri-
terium for varetægtsfængsling i retsplejelovens § 762, stk. 1.
Side 5/5