Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del
Offentligt
2588858_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
7. juni 2022
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Kenneth Schmidt Ras-
mussen
Sagsnr.: 2022-0030-7586
Dok.:
2438479
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 915 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 915 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 11. maj 2022. Spørgsmå-
let er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Mattias Tesfaye
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 914: Spm. om redegørelse for de norske erfaringer med at leje fængselspladser i udlandet, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 915 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvordan man fra dansk side vil
sikre, at de indsatte, der overføres til afsoning i Kosovo, beskyt-
tes mod menneskerettighedskrænkelser og tortur, da Kosovo
hverken har tiltrådt FNs Torturkonvention eller Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention?”
Svar:
1.
Den 26. april 2022 underskrev Kongeriget Danmark og Republikken Ko-
sovo en traktat om dansk leje af Gjilan Detention Facility.
Som det fremgår af lovforslag nr. L 180, jf. Folketingstidende 2021-22, til-
læg A, L 180 som fremsat, side 39 f., vil institutionen i Kosovo være under-
lagt en dansk ledelse, der vil være ansvarlig for, at afsoningen sker i over-
ensstemmelse med danske straffuldbyrdelsesregler, anden dansk lovgivning
samt Danmarks internationale forpligtelser. Det skal ske ved løbende moni-
torering og kontrol af afsoningsforholdene, ligesom relevante tilsynsorganer
forudsættes at få adgang til at føre tilsyn i fængslet.
Institutionslederen vil således have en dansk stab under sig bestående af en-
kelte fængselsbetjente, administrative medarbejdere, herunder juridisk per-
sonale, sundhedsfagligt personale, socialrådgivere, tolke m.v., mens al øv-
rigt personale i fængslet, herunder størstedelen af fængselsbetjentene, vil
være ansat af de kosovariske myndigheder.
Samtidig vil institutionslederen
i overensstemmelse med traktatens artikel
13
være tillagt et større ansvar, end tilfældet er for kriminalforsorgens in-
stitutionsledere i Danmark. Institutionslederen vil således i første række
skulle påse, at den behandling, som i henhold til traktaten sker efter koso-
variske regler, herunder særligt under transport på kosovarisk territorium
eller i forbindelse med hospitalsindlæggelse i Kosovo samt i forbindelse
med overdragelse til strafforfølgning eller afsoning, sker inden for ram-
merne af Danmarks internationale forpligtelser, hvilket Kosovo i traktaten
har forpligtet sig til at sikre.
Som det i øvrigt fremgår af pkt. 2.7.2 af den kommenterede høringsoversigt
til lovforslag nr. L 180 (Folketingets Retsudvalg 2021-22, L 180, Bilag 1),
vil Folketingets Ombudsmand i relation til fængslet i Kosovo skulle
Side 2/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 914: Spm. om redegørelse for de norske erfaringer med at leje fængselspladser i udlandet, til justitsministeren
varetage opgaven som Danmarks nationale forebyggende mekanisme, jf.
den valgfri protokol til FN’s torturkonvention, herunder som i Danmark
med inddragelse af DIGNITY
Dansk Institut Mod Tortur og Institut for
Menneskerettigheder.
Til brug for udøvelsen af ombudsmandens kompetence vil ombudsmanden
have ret til at forlange oplysninger, dokumenter, udtalelser, indkaldelse til
afhøring for retten, besigtigelse af tjenestesteder og lokaler samt afholde
samtaler med bl.a. indsatte og personale, jf. § 19 i lov om Folketingets Om-
budsmand. Oplysningerne vil kunne deles med DIGNITY
Dansk Institut
Mod Tortur og Institut for Menneskerettigheder som led i det ovennævnte
samarbejde, herunder også oplysninger, som stammer fra kosovariske myn-
digheder. Det vil være de danske myndigheder, herunder den danske insti-
tutionsleder, som vil være ansvarlige for, at ombudsmanden får adgang til
oplysninger i henhold til § 19, herunder at ombudsmanden får tilsendt do-
kumenterne på dansk eller engelsk, jf. også traktatens artikel 30.
2.
Det bemærkes i øvrigt, at det fremgår af pkt. 2.1.1.5 i lovforslaget, jf.
Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 180 som fremsat, side 38, at Kosovo
ikke er medlem af FN eller Europarådet. I artikel 22 i Kosovos forfatning er
bl.a. Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK) dog angivet
som en af otte internationale konventioner m.v., der finder direkte anven-
delse i Kosovo, og det er angivet, at disse konventioner har forrang for na-
tionale retskilder. I forfatningens artikel 53 fastslås, at de grundlæggende
rettigheder i forfatningen skal fortolkes i overensstemmelse med praksis fra
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (EMD).
Som det fremgår af pkt. 2.7.2 af den kommenterede høringsoversigt til lov-
forslag nr. L 180 (Folketingets Retsudvalg 2021-22, L 180, Bilag 1), er de
kosovariske myndigheder desuden efter traktatens artikel 4, stk. 5, forplig-
tede til at sikre, at strafforfølgningen og -fuldbyrdelsen sker i overensstem-
melse med Danmarks internationale forpligtelser. Det betyder bl.a., at de
kosovariske myndigheder er forpligtet til ikke at udsætte indsatte for tortur
eller anden umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf i strid
med EMRK artikel 3. Forpligtelsen efter traktatens artikel 4, stk. 5, betyder
endvidere, at der i overensstemmelse med EMD’s praksis vil skulle foreta-
ges en effektiv og officiel undersøgelse af forholdene, hvis en person frem-
fører en rimeligt begrundet påstand om, at vedkommende har været udsat
for behandling i strid med EMRK artikel 3. Efterforskningen skal i den for-
bindelse være egnet til at lede til identifikation og eventuel strafforfølgning
Side 3/4
REU, Alm.del - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 914: Spm. om redegørelse for de norske erfaringer med at leje fængselspladser i udlandet, til justitsministeren
af de ansvarlige, jf. EMD’s dom af 6. april
2000 i sagen Labita mod Italien,
præmis 131.
3.
Der henvises i øvrigt til besvarelserne af 16. maj 2022 af spørgsmål nr. 1,
8 og 11 til lovforslag nr. L 180.
Side 4/4